افزایش شمار شاغلان با اجرای طرح «یارانه دستمزد»

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه‌های کوتاه مدت و مبتنی بر واقعیت اقتصاد در بحث ایجاد اشتغال است که با اجرای آن از سال گذشته تاکنون برای ۶ هزار ‌و ۷۵۰ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، اساس تکلیف قانون برنامه ششم توسعه، ایجاد سالانه حدود یک میلیون فرصت شغلی پیش بینی شده است تا نرخ بیکاری هر سال ۰.۸ درصد کاهش یابد.
دولت در راستای اجرای تکلیف قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ایجاد سالانه حدود یک میلیون شغل، برای ایجاد همین میزان فرصت شغلی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ برنامه ریزی کرده است.
در سال ۹۷ تعداد ۴۶۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شد که کمتر از هدف پیش‌بینی شده بود. دولت برای سال ۹۸ نیز ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی را هدف گذاری کرد وبرای تحقق این میزان تعهد، ۲۰ طرح و اقدام اشتغال زا و کارآفرین را در قالب ۷ محور و برنامه کلی پیش بینی کرده بود.
یکی  از برنامه‌های وزارت تعاون که برنامه‌ای کوتاه مدت مبتنی بر واقعیت کنونی اقتصاد است در قالب سیاست‌های فعال بازار کار گنجاندن شده است. سیاست‌های فعال همواره به دنبال تغییرات لازم در بازار کار و ارتقای کیفیت عرضه نیروی کار داشته است.
سه محور اصلی سیاست فعال بازار کار ایجاد تحرک در عرضه نیروی کار، تقویت زمینه ایجاد شغل، حمایت مالی و ماهش هزینه طرف تقاضا برای ایجاد شغل است.
یکی از طرح‌های ذیل برنامه سیاست‌های فعال بازار کار، طرح یارانه دستمزد است. هدف این طرح، تحرک بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط و ایجاد بستر لازم برای استغال دانش‌آموختگان مقطع تحصیلی دیپلم و بالاتر، ارتقای مهارت، انتقال دانش و فناوری به بنگاه اقتصادی و ارتقای سطح تولید و سرمایه‌گذاری است.
این طرح ابزار تشویقی برای جذب نیروی کار جدید در استان‌های کم برخوردار همچون ایلام، کردستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۸ عملیاتی شد.
به طور کلی تعداد یک هزار و ۷۱۴ بنگاه اقتصادی در هشت استان در طرح یارانه دستمزد مشارکت داشتند.

برای اجرای این طرح مبلغ یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.
فاز اول این طرح با تخصیص ۲۰ درصد مبلغ ابلاغی معادل ۳۲۰ هزار و ۸۰۰  میلیارد ریال در قالب کمک های بلاعوض و فنی و اعتباری دولت برای برقراری یارانه دستمزد تعداد ۵۷۸ شغل جدید در هشت استان کمتر برخوردار در سال ۹۸ برنامه ریزی شده بود. اما در پی استقبال ذینفعان از طرح، عملاً تعداد زیادی از بنگاه های اقتصادی خصوصی و تعاونی در این استان ها از آن بهره مند شدند و به نظر می رسد انگیزه برای مشارکت در این طرح در سال ۱۳۹۹ نیز تداوم داشته باشد‪.‬
هدف کمی طرح ایجاد پنج هزار و ۸۷۹ فرصت شغلی در استان‌های هدف بود اما با توجه به استقبال کارفرمایان، تعداد ۶ هزار و ۷۵۲ فرصت شغلی در این استان ها ایجاد شد.
در طرح پرداخت یارانه دستمزد، سرانه هر بنگاه در ارتباط با جذب نیروی کار شغل اولی به طور متوسط ۴.۸ نیروی کار بوده است که از این میان استان لرستان با بیشترین سرانه (۹.۷ نفر) و استان کردستان (۲.۱) پایین ترین سرانه را کسب کردند‪.‬

وی همچنین افزود: برای اجرای صحیح طرح پرداخت یارانه دستمزد، دستورالعمل هایی به منظور اجرا در واحدهای اقتصادی خصوصی و تعاونی تدوین و زیرساخت های مورد نیاز برای گزارش گیری مستمر و نظارت بر روند اجرای این طرح در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  فراهم شده است.
مهم‌ترین دستاورد اجرای طرح پرداخت یارانه دستمزد این است که شغل اولی‌های مرد، مشارکت و حضور بیشتری نسبت به شغل اولی‌های زن در طرح داشتند. ضمن آنکه با توجه به نرخ بیکاری زنان (۱۷.۵ درصد) در سال ۱۳۹۸ نسبت به نرخ بیکاری مردان (۹ درصد) در همان سال و با توجه به مشارکت کمتر زنان در این طرح، لازم است سیاست‌گذار تمرکز برنامه‌های اشتغالزای امسال و سنوات آتی را معطوف به جامعه زنان کند‪.‬
در میان مقاطع تحصیلی، بیش از نیمی از مشارکت‌کنندگان در طرح پرداخت یارانه دستمزد (۵۳ درصد) دارای مدرک دیپلم بوده‌اند که بیانگر گرایش کمتر کارگاه‌های اقتصادی به جذب دانش آموختگان مراکز دانشگاهی است.
بررسی بازخورد اقتصادی طرح پرداخت یارانه دستمزد در استان‌های منتخب نشان می‌دهد بنگاه‌های بالای ۵۰ نفر کارکن در بخش صنعت و همچنین بنگاه‌های ۱۰ تا ۴۹ نفر کارکن فعال در بخش خدمات دارای بیشترین ظرفیت جذب نیرو بوده‌اند.
تعداد ۴۶۲ نفر از شغل اولی‌های جذب شده نیز سرپرست خانوار بوده‌اند که ۱۸ درصد از شاغلین شغل اولی را به خود اختصاص می‌دهند.
بررسی گروه سنی نیروی کار جذب شده نیز بیانگر این است که یک هزار و ۱۸۲ نفر نیروی کار جذب شده در بخش خدمات و یک هزار و ۵۵ نفر در حوزه خدمات در گروه سنی ۲۵ تا ۳۰ سال بوده‌است بنابراین بیشترین میزان عرضه شغلی در بخش خدمات و صنعت در گروه سنی ۲۵ تا ۳۰ سال بوده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار