همه تسهیلات آموزشی برای ترم تحصیلی آینده/ شروط برگزاری کلاس حضوری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: تسهیلات پدید آمده در مقررات آموزشی برای نیمسال تحصیلی آینده نیز تداوم می‌یابد و فرایند دفاع از پایان‌نامه‌ها به‌منظور عدم ایجاد وقفه در دانش‌آموختگی انجام می شود.

علی خاکی صدیق در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین تغییرات آیین نامه‌های آموزشی در سال تحصیلی جدید با توجه به اینکه آموزش‌ها به صورت الکترونیک خواهد بود، گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم دستورالعملی برای سال تحصیلی جدید به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است که در خصوص برنامه آموزشی نیمسال تحصیلی آینده است.

تداوم تسهیلات پدید آمده در مقرّرات آموزشی برای نیمسال تحصیلی آینده

وی با اشاره به تسهیلات پدید آمده در مقرّرات آموزشی در دستورالعمل مذکور افزود: تسهیلات پدید آمده در مقرّرات آموزشی برای نیمسال تحصیلی آینده نیز تداوم می‌یابد.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: دانشجویان می‌توانند به‌منظور حفظ سلامت و کاستن از آسیب‌های سفر بین‌شهری و اقامت در محیط‌های خوابگاهی، در صورت هماهنگی بین دانشگاه‌های مبداء و مقصد، نیمسال تحصیلی آینده را برای دروس کارگاهی و آزمایشگاهی و دروسی که آموزش حضوری در آنها الزامی است، در دانشگاه‌های محل زندگی خود به صورت مهمان بگذرانند.

وی تاکید کرد: به‌منظور افزایش دقت و صحت ارزیابی دانش‌اندوزی و عملکرد دانشجویان، همچون گذشته به انجام ارزیابی‌های مستمر در طول نیمسال تحصیلی و اکتفا نکردن به آزمون پایانی توصیه می‌شود.

وی به نحوه آموزش در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و افزود: حفظ سلامت دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اولویت اصلی وزارت علوم، در همه برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌هاست و از این رو، تنها در صورت تصویب ستاد ملّی مبارزه با کرونا و امکان حضور فیزیکی ایمن دانشجویان، آموزش حضوری در نیمسال تحصیلی آتی برگزار خواهد شد.

اولویت برگزاری کلاس‌های حضوری با دانشجویان تحصیلات تکمیلی

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: اولویت حضور و برگزاری کلاس‌های حضوری با دانشجویان تحصیلات تکمیلی خواهد بود. همچنین با ارائه دروس به‌صورت ترکیبی (حضوری- الکترونیکی) می‌توان از طول ترم برای آموزش تمام دانشجویان بهره برد.

وی ادامه داد: شیوه آموزش برای دانشجویان نو ورود در صورت تأیید و مجوز ستاد ملّی مبارزه با کرونا حتی‌الامکان به‌صورت حضوری خواهد بود. زیرا آغاز تحصیلات دانشگاهی با حضور فیزیکی در بالا بردن روحیه دانشجویان نو ورود، آشنایی هرچه بیشتر آنان با محیط دانشگاه و تقویت انگیزه و اشتیاق در آموزش‌های دانشگاهی مؤثر خواهد بود.

خاکی صدیق ادامه داد: در صورتی که به هر علت حضور فیزیکی دانشجویان نو ورود در نیمسال نخست تحصیلی ممکن نباشد، برای این گروه نیز آموزش‌های الکترونیکی و با حداقل واحد درسی ممکن ارائه خواهد شد.

وی افزود: در صورتی که ستاد ملّی مبارزه با کرونا حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها و آموزش حضوری را به‌منظور حفظ سلامت دانشجویان، استادان و کارکنان مجاز نداند، آموزش در همه مقاطع تحصیلی به‌صورت الکترونیکی خواهد بود.

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: با توجه به توسعه زیرساخت‌ها، تجربیات کسب شده و آمادگی استادان و دانشجویان، امکان ارائه تمام دروس نظری در همه مقاطع تحصیلی به‌صورت الکترونیکی در سال تحصیلی جدید وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: استفاده از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها با رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تنظیم مناسب زمان حضور برای پرهیز از تجمع همزمان دانشجویان و ضدعفونی کامل قسمت‌های مورد استفاده و تجهیزات قبل و بعد از استفاده دانشجویان میسّر خواهد بود.

اعلام فرایند دفاع از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در سال تحصیلی جدید

خاکی صدیق افزود: فرایند دفاع از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به‌منظور عدم ایجاد وقفه در دانش‌آموختگی با استفاده از هریک از روش‌های «الکترونیکی»، «حضوری» یا «نیمه‌حضوری» با مراعات همه شروط و ضوابط برگزاری جلسه دفاع، تحت نظارت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، انجام می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار