آخرین وضعیت پذیرفته شدگان آزمون سردفتری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آخرین وضعیت پذیرفته شدگان آزمون سردفتری

معاون رییس قوه قضاییه در باره آخرین وضعیت پذیرفته شدگان آزمون سردفتری گفت: به ما اعلام شده که گزینش اکثر پذیرفته شدگان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته آزمون سردفتری برگزار شد. ۷۵ هزار و ۱۹۲ نفر برای شرکت در این آزمون ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۸ هزار و ۱۹۲ نفر مرد و ۳۷ هزار نفر زن بودند. ۵۷ هزار و ۳۹۹ نفر از متقاضیان دارای مدرک لیسانس، ۱۴ هزار و ۷۳۴ نفر دارای مدرک فوق لیسانس، ۲ هزار و ۲۵۸ نفر دارای مدرک حوزوی، ۲۲۷ نفر دارای مدرک دکترا و ۵۵۵ نفر دارای مدرک دیپلم متوسطه با سابقه حداقل ۷ سال دفتریاری بودند. در نهایت ۵۵ هزار نفر در روز جمعه ۲۹ تیرماه به طور همزمان و به صورت منطقه‌ای در ۱۲ استان هدف در این آزمون باهم به رقابت پرداختند.

قرار بود با راه اندازی ۹۶۵ دفتر اسناد رسمی جدید بعد از برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی سال گذشته، تعداد قابل توجهی در این دفاتر مشغول به کار شوند. بر اساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تصمیم بر آن بود که نتایج این آزمون حداکثر ظرف مدت دو ماه به اطلاع شرکت کنندگان برسد.

بلاتکلیفی یک سال پس از آزمون سردفتری

آزمون سردفتری از همان ابتدا و در مرحله اعلام کارنامه و سهمیه پذیرفته شدگان ابهاماتی داشت. برخی از شرکت کنندگان در این آزمون با تجمع جلوی مجلس چندین بار خواستار ابطال این آزمون شدند و در نهایت سازمان ثبت اسناد سه ماه پس از برگزاری آزمون در واکنش به حواشی پیش آمده اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد:

برگزاری آزمون انتخاب تعداد ۹۶۲ نفر سردفتر اسناد رسمی به تفکیک هر بخش و شهرستان در اجرای ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۱۳۵۴ و باتوجه به میزان جمعیت هر منطقه براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران و نیز اطلاعات بانک جامع ثبت الکترونیک اسناد رسمی شامل تعداد اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی و درآمد حق التحریر دفاتر اسناد رسمی هر منطقه، میزان نیاز واقعی به تأسیس دفاتر اسناد رسمی مطابق قانون تعیین و پس از تائید ریاست محترم قوه قضائیه نسبت به انتشار اطلاعیه جذب سردفتری اقدام شد.

بر این اساس آزمون مذکور از سوی یک شرکت معتبر و رسمی که تاکنون چندین مرحله آزمون‌های مختلف استخدامی را در سطح کشور برگزار نموده و با رعایت ضوابط قانونی اجرایی گردیده به طوری که طرح سوالات و تکثیر آنها در یک قرنطینه تحت نظارت مستمر و با حضور نمایندگان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه انجام و بعد از برگزاری آزمون، پاسخنامه‌ها جمع آوری و در محل حفاظت شده توسط دستگاه‌های الکترونیکی قرائت شده است. مطابق مقررات، اسامی تعداد ۶۷۸ نفر از شرکت کنندگان عادی و تعداد ۲۸۴ نفر از ایثارگران و جمعاً ۹۶۲ نفر به عنوان پذیرفته شدگان مرحله اول اعلام شده‌اند.

حالا اما نزدیک به یک سال از برگزاری این آزمون می‌گذرد اما هنوز خبری از تعیین تکلیف شدن پذیرفته شدگان نیست.

گزینش اکثر پذیرفته شدگان انجام شده است

ذبیح الله خدائیان در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که مدتها از زمان برگزاری آزمون سردفتری می‌گذرد و پذیرفته شدگان اولیه همچنان در بلاتکلیفی هستند، وضعیت استخدام این پذیرفته شدگان چه خواهد شد؟ گفت: بحث گزینش مسئله ای است که دست ما نبوده و البته یک فرایند زمانبر است.

وی افزود: از زمانی که روی کار آمدم به جد پیگیر این موضوع هستم و منتظریم نتایج گزینش به ما اعلام شود.

تعیین هیأت‌های اختبار

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان یک بازه زمانی برای این موضوع تعیین کرد؟ آیا تا پایان نیمه اول سال این موضوع مشخص می‌شود؟ گفت: مرتب پیگیر این موضوع هستیم. به ما اعلام شده که گزینش اکثر پذیرفته شدگان انجام شده و فکر می‌کنم زمان زیادی طول نمی‌کشد.

خدائیان ادامه داد: در حال حاضر در حال تعیین هیأت‌های اختبار هستیم. وقتی این هیأت‌ها تعیین شود، کارها به سرعت انجام خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار