آخرین وضعیت پرونده‌های جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آخرین وضعیت پرونده‌های جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

استخدام هیات علمی در دانشگاه‌ها یکی از طلایی‌ترین و در عین حال حساس‌ترین رویداد دانشگاهی از دیدگاه هزاران تن از دانش آموختگانی است که هر ساله چشم انتظار هستند تا با استخدام در مراکز علمی و آموزشی کشور آینده شغلی بهتری برای خود رقم بزنند، در این راستا فراخوان جذب هیات علمی دو مرتبه در سال از سوی وزارت علوم اعلام می‌شود و هزاران داوطلب در این رقابت حساس و سرنوشت ساز شرکت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آیین نامه استخدامی هیات علمی وزارت علوم، همه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به جز دانشگاه آزاد اسلامی که فراخوان مستقل دارند، می‌توانند در فراخوان جذب هیات علمی حضور داشته باشند و حدودا ۸ تا ۱۰ برابر امکان وزارت علوم برای جذب اعضای هیات علمی (از نظر بودجه، امکانات و سهمیه استخدامی) از سوی دانشگاه‌ها اعلام نیاز صورت می گیرد و تقریبا در هر فراخوان جذب اعضای هیات علمی نیز تعداد ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر از ۱۰ سال پیش در جذب دانشگاه‌ها می شوند. بطوریکه وزارت علوم اعلام کرده در فراخوان بهمن ماه حدود ۸۰۰ نفر جذب دانشگاه‌ها خواهند شد.

در واقع متقاضیان استخدام هیات علمی در دانشگاه‌های وزارت علوم دو مرتبه در سال (شهریور ماه و بهمن) می‌توانند در فراخوان جذب شرکت و در نهایت استخدام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شوند. بطوریکه تعداد ۸۰۰ نفر در فراخوان شهریور ۹۶ به عنوان هیات علمی جذب دانشگاه‌های کشور شدند و مقدمات فراخوان مرحله دوم ۹۶ (بهمن ماه) نیز در دی ماه گذشته فراهم شد و دانشگاه‌ها نیازهای خود را در اواخر دی به وزارت علوم اعلام کردند که به دلیل طولانی شدن بررسی‌های انجام شده، مهلت اعلام فراخوان از ۱۴ به ۲۰ بهمن ماه به تعویق افتاد.

در در فراخوان جذب بهمن ماه تعداد ۴۷ دانشگاه برای استخدام هیات علمی در ۵ گروه “علوم پایه”، “علوم انسانی”، “فنی و مهندسی”، “علوم اجتماعی”، “هنر و معماری”، “معارف اسلامی” و “کشاورزی” درخواست نیاز کردند که تعداد ۱۰ هزار ۹۹۳ نفر متقاضی نیز در این فراخوان شرکت نمودند. بطوریکه رشته‌های فنی و مهندسی با ۳۰.۹ درصد بیشترین و گروه معارف اسلامی با ۳.۴ درصد کمترین تقاضا برای استخدام اعضای هیات علمی را به همراه داشت.

تعداد کل متقاضیان به ترتیب گروه‌های آزمایشی

آخرین وضعیت پرونده‌های جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

از ۲۰ دانشگاه پر متقاضی جذب هیات علمی به ترتبیب دانشگاه‌های شهید بهشتی با ۱۳۴۹، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تعداد ۱۲۴۶، دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۱۲۱۶ و تهران با ۱۲۱۱ متقاضی بیشترین و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی با ۲۱۶ ، دانشگاه یاسوج با ۳۱۲ و موسسه آموزشی روزبهان با ۳۱۷ کمترین تقاضا را برای جذب هیات علمی در فراخوان اخیر داشتند.

دانشگاه‌هایی که کمترین و بیشترین تقاضاها را دارند

آخرین وضعیت پرونده‌های جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

رشته‌های مهندسی برق، شیمی، عمران، مکانیک، فیزیک، ریاضی، کامپیوتر، تربیت بدنی و علوم ورزشی، حقوق،‌ مدیریت،‌ زیست شناسی، روانشناسی،‌ مهندسی شیمی، معماری،‌مهندسی صنایع، حسابداری،‌مهندسی مواد، زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا، زراعت، مهندسی معماری،‌اقتصاد، آموزش زبان انگلیسی و علوم سیاسی به ترتیب بیشترین رشته‌هایی بودند که از سوی دانشگاه‌ها دارای متقاضی استخدام هیات علمی بودند.

رشته‌های متقاضی استخدام

آخرین وضعیت پرونده‌های جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

بر اساس اعلام مرکز جذب وزارت علوم، از ۴۷ دانشگاه متقاضی جذب هیات علمی در فراخوان بهمن ماه ۹۶ فقط ۸ دانشگاه “تفرش”، ” تهران”، “رازی”، “شهید مدنی آذربایجان”، ” الزهرا”، “گنبد کاووس”، “آیت الله بروجردی”، و ” شریف” موفق شدند در موعد مقرر نتایج بررسی پرونده‌های متقاضیان جذب را در مرحله اول به وزارت علوم ارسال کنند.

آخرین وضعیت پرونده‌های جذب

آخرین وضعیت پرونده‌های جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

در همین رابطه دکترمحمدرضا رضوان‌طلب رییس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص طولانی بودن دوره رسیدگی به درخواست متقاضیان عضویت هیأت علمی اظهار کرد: همواره مسئولیت طولانی شدن دوره رسیدگی به پرونده‌ها، به وزارت علوم و مرکز جذب اعضای هیأت علمی نسبت داده می‌شد و هرچه ما مظلومانه از خود دفاع می‌کردیم و می گفتیم که این توقف‌ها در رده‌های جذب است نه در وزارت؛ کمتر مقبول می‌افتاد. تا اینکه ما از شهریور سال ۹۴ همه فرایندها را سامانه‌ای کردیم و برای همه ایستگاه‌ها کنتور نصب کردیم که توقف‌های منطبق با جدول زمانی مجاز در آن به‌صورت سبز و توقف‌های مازاد بر جدول زمانی، با رنگ قرمز نمایش داده می‌شود، با این مستند سازی مظلومیت سیستم جذب مبرهن شد.

به گفته وی، رسیدگی به پرونده‌های جذب بطور کلی باید طی ۴ تا ۵ ماه صورت بگیرد که ۳ماه دوره رسیدگی در دانشگاه‌ها و مابقی در وزارت علوم اتفاق می افتد. بطور کلی میانگین دوره رسیدگی در دانشگاه‌ها در مورد ۴۲۵۹ پرونده که در سال ۹۶ به دانشگاه ها ارجاع شده است؛ برحسب آمار دقیق سامانه، ۲۶۵ روز و میانگین توقف همین پرونده ها در وزارت علوم ۳۵ روز بوده است.

وی ادامه داد: وقتی ما همین آمار را به اطلاع دانشگاه‌ها رساندیم و برابر دستور مقام عالی وزارت از دانشگاه‌ها دلیل انباشت غیرمتعارف را سؤال کردیم؛ برخی از دانشگاه‌ها که مدعی برتری هستند با فرافکنی، پاسخ‌های کاملا نامقبولی دادند و در فاصله کوتاهی نسبت به انبوهی از پرونده‌ها که بیش از یک سال انباشت شده بودند و پاسخی در مورد آن‌ها در سامانه ثبت‌نشده بود نیز توضیحاتی دادند که «عدم احراز شرایط اولیه دانشگاه» اولین پاسخی است که از سوی این مراکز ارسال شد و این جای تأمل دارد که چگونه یک‌باره و بدون توضیح که با کدام شرایط اولیه دانشگاه، تقاضای این داوطلبان تطبیق ندارد این پرونده‌ها را غربال کردند ولی به‌هرحال پرونده این افراد مختومه شد.

دکتر رضوان طلب در خصوص نحوه پاسخ گویی به متقاضیان جذب دانشگاه‌ها در خصوص اشکالات و نگرانی‌های آنها از روند جذب نیز گفت: بهترین و مهم‌ترین راه پیگیری سئوالات در این زمینه از طریق سامانه جذب وزارت علوم است زیرا سؤال و جواب‌ها و اعتراضات از این طریق پاسخ گفته می‌شود، در واقع مسئول تنظیم جواب‌ها و پاسخگویی همه موارد دبیرهیأت اجرایی جذب در دانشگاه است که موظف است از روی سامانه به‌دقت هیچ سؤال و اعتراضی را بی‌پاسخ نگذارند.

وی تاکید کرد: وزارت علوم فقط باید به رابطین دبیرخانه‌های جذب پاسخ دهد. اما ما یک بخش پاسخگویی در وزارت متبوع داریم که تمام مراجعات آن چه به‌صورت تلفنی یا حضوری ضبط و تصویربرداری می‌شود و کارشناسان موظف به پاسخگویی صحیح و کامل متقاضیان هستند و روزانه غیر از پاسخ‌های تلفنی و حضوری صدها نامه را نیز پاسخ می‌دهند؛ اما پاسخگویی کارشناسان معاونت‌های مرکز جذب که باید کار کارشناسی پرونده‌‏ها را انجام دهند به ارباب‌رجوع حضوری ممنوع و خلاف مقررات است و متقاضیان نباید توقع داشته باشند در غیر از قسمت پاسخگویی، در بخش‌های مختلف مرکز جذب پذیرش شوند چرا که اصولاً ستاد، کار اجرایی و ارباب‌رجوع ندارد.

رییس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم در پایان گفت: دانشگاه‌ها باید انتظام در مسئله پاسخگویی را به عهده بگیرند و از ارجاع داوطلبان به مرکز جذب جداً خودداری نمایند و خودشان به مسائل متقاضیان رسیدگی کنند و اگر کاری نیاز به پیگیری حضوری دارد؛ (که چنین نیست و همه‌کارهای مرکز سامانه‌ای و مکاتباتی است)پیگیری حضوری صرفا از طریق رابطین میسر می‌شود و پذیرش داوطلبان در قسمت‌های کارشناسی مرکزجذب، شبهاتی را پیش می‌آورد که به صلاح داوطلب و به صلاح کارشناسان مرکز جذب نیست که این مواجهه و ارتباط مستقیم بین داوطلب و کارشناس پرونده به صورت حضوری صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، نتایج فراخوان بهمن ماه ۹۶ هیات علمی برای جذب در دانشگاه‌های وزارت علوم طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار