آزمون استخدامی دیگر آموزش و پرورش در ماه‌های آینده/ آمادگی کنکور به دبستان‌ها رسیده است

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

آزمون استخدامی دیگر آموزش و پرورش در ماه‌های آینده/ آمادگی کنکور به دبستان‌ها رسیده است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی دیگری در چند ماه آینده، گفت: آزمون‌ها برای آمادگی کنکور به دوره ابتدایی نیز کشیده شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با سه ساله‌شدن آموزش فنی و حرفه‌ای در دوره متوسطه دوم نیاز ما به نیروی انسانی در بخش هنرآموز و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیشتر خواهد شد.

وی افزود: در تلاشیم مشکل بازنشستگی نیروهای انسانی را که تا 4 سال آینده قابل توجه است در برنامه جامع نیروی انسانی حل کنیم و اگر ظرفیت فعلی دانشگاه شهید رجایی توانایی تأمین مستقیم نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش را نداشته باشد از طریق تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های دارای امکانات حل شود. اگر این ظرفیت وجود نداشت دانشگاه شهید رجایی به همراه سایر دانشگاه‌ها در بحث آموزش فنی و حرفه‌ای فعالیت کند. برهمین اساس با سایر دانشگاه ها قرارداد منعقد می‌کنیم که به صورت کوتاه مدت بتوانیم کمبود نیرو را جبران کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود نیرو با سه ساله شدن هنرستان‌ها،گفت: این کمبود نیرو به تدریج شیب نسبتا زیادی در اموزش فنی و حرفه‌ای پیدا خواهد کرد و در بین دانش‌آموزان پسر کمبود معلم قابل توجه خواهد بود. اما امیدواریم با روش انعقاد تفاهم‌نامه با سایر دانشگاه‌ها از ظرفیت دانشگاه‌هایی که در حوزه تربیت معلم تجربه دارند, استفاده کنیم.

بطحایی در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش در بهمن، عنوان کرد: صحبت‌های مقدماتی انجام شده است و امیدواریم اواخر دی این آزمون را برگزار کنیم اما اعلام تاریخ دقیق منوط به تأیید سازمان امور استخدامی است که تا دو هفته آینده مشخص می شود.

وی ادامه داد: در این باره اختلاف نظری با سازمان امور استخدامی درباره میزان کمبود نیروی انسانی وجود دارد که باید برطرف شود و به یک عدد ثابت برسیم و براساس آن ظرفیت, آزمون استخدامی را برگزار کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان بیان کرد: رتبه‌بندی براساس قانون برنامه ششم توسعه باید به صورت انطباق و همبستگی بین نظام پرداخت‌ها اجرا شود و در قالب یک لایحه به تأیید مجلس برسد. بودجه‌های سنواتی در بحث انتظار از رتبه بندی ما را محدود می‌کند.

بطحایی تصریح کرد: تصور می‌کنم برای آغاز اجرای طرح رتبه‌بندی مشکلی نخواهیم داشت اما در ادامه طرح مشکلات جدی‌تر می‌شود. باید بتوانیم در قانون بودجه سال 97 این پیش‌بینی را انجام دهیم.

وی گفت: تبدیل وضعیت نیروهای پیمانی‌ها و قراردادی که حدود 12 هزار نفر قرارداد در آموزش و پرورش داریم سیاست کلی دولت است و امیدوارم بتوانم موافقت دولت را برای تبدیل وضعیت به دست بیاوریم اما امروز پاسخ صریحی که همکاران پیمانی و قراردادی بتوانند از صحبت‌ها دریافت کنند, ندارم.

وزیر آموزش و پرورش درباره کتاب‌های کمک آموزشی بیان کرد: این یک واقعیت تلخ است که در نظام آموزش و پرورش وجود دارد و صادقانه باید بگویم نتوانسته‌ایم این مشکل را حل کنیم متأسفانه آزمون‌ها و آمادگی برای کنکور که باید از دوره متوسطه دوم آغاز شود به دوره ابتدایی نیز کشیده شده است و بخشی از این ایراد به آموزش و پرورش بازمی‌گردد هنگامی که برای برخی مدارس آزمون ورودی برگزار می‌کنیم و ظرفیت این مدارس پاسخگوی متقاضیان نیست این مشکلات به وجود می‌آید و به صورت جدی به دنبال کاهش این روند هستیم.

بطحایی گفت: اگر از سوی همکاران بنده استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی تکلیف شود ممنوع است و درخواست دارم به این تکلیف قانونی مقید باشند و به هیچ عنوان دانش‌آموزی نباید مجبور به استفاده از کتاب‌های کمک درسی شود.

وی مطرح کرد: ممکن است در بحث نیروی انسانی پرت نیرو داشته باشیم اما در بخش‌های اداری دهها هزار نفر که حقوق بگیرند و کاری نکنند تکذیب می‌شود.

اخبار آموزش و پرورش اخبار