آزمون تبدیل وضعیت 50 هزار نیروی قراردادی شهرداری ها تیرماه برگزار می شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آزمون تبدیل وضعیت 50 هزار نیروی قراردادی شهرداری ها تیرماه برگزار می شود

مدیر کل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعلام کرد: آزمون تبدیل وضعیت 50 هزار نیروی قراردادی شهرداری ها ، اواخر تیرماه یا اوایل مرداد امسال در سراسر کشور برگزار می شود .

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، محمد حسن آبادی ، روز دوشنبه در نشست خبری اظهارکرد: حوزه اداری و استخدامی شهرداری ها ، حوزه بسیار وسیعی است که نزدیک به 300 هزار نفر در سراسر کشور در شهرداری ها مشغول به کار هستند.
حسن آبادی افزود: 230 هزار نفر از این شمار را کارکنان شهرداری شهرهای دیگر و 70 هزار نفر را کارکنان شهرداری تهران تشکیل می دهند که این افراد در 12 نوع قرارداد در قالب قراردادی ، استخدامی و پیمانی کار می کنند.
وی اعلام کرد: وضعیت استخدامی نیروی انسانی شاغل در شهرداری ها با حداقل سه سال سابقه کاری تمام وقت در شهرداری و دارا بودن شرایط احراز و کسب حدنصاب از طریق موفقیت در آزمون مربوطه به پیمانی تبدیل می شود .
این مقام مسئول در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور خاطرنشان کرد:مجوز استخدامی از سازمان اداری استخدامی کشور در اسفند سال ۹۵ اخذ شده است.
حسن‌آبادی با بیان اینکه در همین راستا دستورالعملی در سازمان شهرداری‌ها تهیه و به تأیید سازمان اداری استخدامی کشور رسیده و به استانداری‌ها ابلاغ شده است، گفت: استانداری‌ها تمامی مراحل ثبت نام، صدور کارت و برگزاری آزمون را به عهده دارند ؛ همچنین تا 15 خرداد 96 امکان ثبت نام در سایت استانداری‌ها وجود داشته است و تا ۲۰ تیر ماه هم مهلت برای زمان بررسی مدارک و تعیین افرادی است که شرایط لازم برای تبدیل وضعیت استخدامی‌ها را دارند.
حسن‌آبادی گفت : این آزمون، کتبی است و تنها برای آتش نشانان آزمون عملی در ۹ آیتم برگزار خواهد شد.
مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: وزارت کشور در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی‌ها در تهران مسئولیتی ندارد و شهرداری تهران مستقیما از سازمان اداری استخدامی کشور مجوزهای لازم را اخذ کرده است.
وی خاطر نشان کرد: در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تمام منابع امتحانی در سایت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وجود دارد و این یک آزمون مهارتی است.
حسن‌آبادی، گفت: پیرو درخواست‌های برخی از شهرداری‌ها و استانداری‌ها مبنی بر اجازه مجدد برای ثبت نام و ویرایش اطلاعات در سایت ثبت نام آزمون تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی شهرداری‌ها؛ استانداری‌ها مجازند تا سایت ثبت نام این آزمون را از ساعت ۸ صبح چهارشنبه ۳۱ خرداد تا ساعت ۸ صبح پنجشنبه اول تیرماه به مدت ۲۴ ساعت برای ثبت نام و ویرایش اطلاعات افراد واجد شرایط در دسترس متقاضیان قرار دهند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پس از این مدت به هیچ عنوان امکان ثبت نام و یا ویرایش اطلاعات وجود نخواهد داشت، استانداری‌ها می‌بایست به نحو شایسته نسبت به اطلاع‌رسانی به تمامی کارکنان مشمول در شهرداری‌ها اقدام کنند.
وی اظهارکرد: مجوز تبدیل وضعیت از سازمان امور اداری و استخدامی کشور و ساماندهی کارکنان قراردادی برای آن دسته از شهرداری هایی اخذ شده است که بر اساس ضوابط تشکیلاتی شهرداری ها ،ساختار سازمانی خود را اصلاح کرده اند.
حسن آبادی تصریح کرد : بر اساس این مجوز ، شهرداری ها باید ساختار سازمانی جدید را طبق ضوابط تشکیلاتی ابلاغی به تایید سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور رسانده باشند.
وی گفت: تاکنون ساختار سازمانی بیشتر از یک هزار و 100 شهرداری تایید و ابلاغ شده است و ساختار سازمانی سایر شهرداری ها نیز در دست بررسی و تایید نهایی است ؛پیش بینی می شود تا نیمه مرداد ماه امسال ابلاغ شود .
مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اضافه کرد: شهرداری هایی که ساختار سازمانی جدید آنها ابلاغ شده است موظفند تا اقدامات لازم را برای انتصاب کارکنان رسمی و پیمانی خود روی پست های سازمانی جدید با رعایت شرایط احراز تصدی پست های سازمانی و سایر مقررات مربوط بعمل آوردند و به تایید شورای اداری و استخدامی ذیربط برسانند.
وی تاکید کرد: پس از انتصاب کارکنان پیمانی و رسمی در پست های سازمانی مصوب جدید تعداد و عناوین پست های بلاتصدی شهرداری مشخص خواهد شد.
حسن آبادی گفت : شهرداری ها همچنین لازم است اطلاعات و آمار نیروی انسانی قراردادی را جمع بندی و برای اخذ مجوز تبدیل وضعیت به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعلام کنند.
وی ادامه داد:از این رو به منظور ساماندهی نیروی انسانی شاغل در شهرداری ها دستورالعملی از سوی این سازمان برای اجرای به استانداری های سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.
وی به این نکته هم اشاره کرد که پس از اصلاح ساختار شهرداری‌ها کارکنان رسمی و پیمانی ساماندهی و پست‌های بلاتصدی مشخص می‌شوند و کارکنان قراردادی که سال‌ها در این حوزه‌ها تجربه دارند با مکانیزم تعریف شده در این پست‌های بلاتصدی منصوب خواهند شد تا امنیت شغلی برای کارکنان قراردادی ایجاد کنیم.

**تورم نیروی انسانی در شهرداری تا 5 برابر میزان مصوب
مدیر کل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت : یکی از مشکلات این حوزه تورم نیروی اسانی در شهرداری ها 3تا 5برابر میزان مصوب شغل ها در شهرداری هاست که موجب می شود برخی از شهرداری ها تمام اعتبارات خود را صرف حقوق و مزایای این کارکنان کنند و برخی از شهرداری ها هم که مشکل اعتباری دارند با تاخیر حقوق ها را پراخت می کنند .

** ناکارآمدی و به روز نبودن ساختار سازمانی شهرداری ها
وی در ادامه ناکارآمدی و به روز نبودن ساختار سازمانی شهرداری ها را از دیگر مشکلات این حوزه بیان کرد.
حسن آبادی ادامه داد: ساختار شهرداری ها را برای زمانی نوشته بودند که شهرداری ها بیشتر به تصدی گری و امور خدماتی می پرداختند و بدنه شهرداری ها را کارگران تشکیل می دادند که عموم آنها دارای تحصیلات زیر دیپلم بودند که در حال حاضر به سن بازنشستگی نزدیک هستند.
این مسئول سازمان شهردری ها و دهیاری ها افزود : در حال حاضر 70درصد نیرو ها در شهرداری ها دیپلم و زیر دیپلم هستند و با این حساب ترکیب نیروهای شهرداری ها طوری است که نمی توانند وظایف جدید شهرداری ها را پاسخگو باشند .

**بکار گیری نیرو در شهرداری ها از طریق رقابت آزاد و سالم باشد
حسن آبادی اعلام کرد: بکار گیری نیرو ها در شهرداری ها باید از طریق آزاد و رقابت سالم باشد ،نه از طریق توصیه مقامات شهری نیرو جذب شود و به این ترتیب افراد با تحصیلات مرتبط نتوانند در شهرداری ها کار کنند .

**100هزار نیروی غیر رسمی وارد شهرداری ها شده اند
وی خاطر نشان کرد:100هزار نیرو غیر رسمی وارد شهرداری ها شده اند که در برخی از موارد این افراد بیش از 14 سال سابقه کار در شهرداری ها دارند،اما وضعیت استخدامی آنها بلا تکلیف است .

** تعیین یک نقشه راه برای حل مشکلات پیش رو
مدیر کل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت : از ابتدای دولت یازدهم یک نقشه راه تحت عنوان «نفشه راه نوسازی و تحول در مدیریت و نظام اداری شهرداری ها کشور» برای حل مشکلات پیش رو ارائه شد .
وی افزود : این نقشه راه شامل هفت برنامه برای ایجاد تحول در این حوزه ، 16 طرح و 70 پروژه و دارای برنامه زمان بندی است که در تاریخ 14اردیبهشت سال 93 ارائه شد .
حسن آبادی ادامه داد: از جمله بحث های جدی این نقشه راه تهیه آیین نامه استخدامی شهرداری هاست که با تصویب آن بسیاری از مشکلات این حوزه حل خواهد شد .

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار