آغاز ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین حسینی

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

از ساعت ۹ صبح امروز شنبه (۱۶ مردادماه) سامانه اینترنتی «سماح» برای ثبت‌نام در آیین پیاده‌روی اربعین فعال شد.
سازمان حج و زیارت پیش‌بینی کرده امسال حدود دو میلیون ایرانی در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کنند. در داخل عراق نیز هر سال جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر از سراسر این کشور راهی کربلا می‌شوند.

طبق اعلام سازمان حج و زیارت، تنها اشخاصی امکان حضور در این مراسم را دارند که در سامانه سماح ثبت نام و به صورت قانونی برای گرفتن ویزای عراق اقدام کرده باشند.

علاوه ‌بر این سازمان حج و زیارت که مسئولیت اعزام زائران اربعین را به عهده دارد، برای ویزای امسال اربعین شرط بیمه را تعیین کرده است. بر اساس این طرح اجباری، زائران باید هنگام ثبت‌نام خود را بیمه کنند. سعید اوحدی پیش‌تر گفته بود، انگیزه اجرای این طرح اوضاع بی‌ثبات عراق است.

سازمان حج و زیارت امیدوار است، دولت عراق صدور ویزای اربعین را از ابتدای شهریورماه آغاز کند. با آن‌که هنوز مذاکرات رسمی بین دولت ایران و عراق برای تعیین هزینه‌ی ویزای اربعین امسال صورت نگرفته، اما رییس سازمان حج کشورمان احتمال می‌دهد، هزینه‌ی این ویزا مشابه سال گذشته باشد که ۳۰ دلار برای گروهی و ۴۰ دلار برای فردی بود.

با آن‌که از متقاضیان درخواست شده با توجه به شرایط عراق تا حد امکان برای سفر گروهی اقدام کنند، اما شرایط برای ثبت نام انفرادی نیز فراهم شده است.

محل خروج زائران و زمان آن نیز در سامانه «سماح» مشخص و به سرگروه اعلام خواهد شد، بنابراین امسال هیچ زائری بدون نام‌نویسی و دریافت روادید نمی‌تواند به این سفر برود و ممکن است مانند سال گذشته مراجعه به مرز با این احتمال که امکان خروج بدون رواید و با کارت شناسایی همانند سال‌های گذشته فراهم شود، ناکام بمانند.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار