تخلف در استخدام نیرو در فاز 2 پالایشگاه آبادان محرز است/مجلس مساله را بررسی می‌کند

دسته ها: اخبار استان اخبار

آمار نيروهاي بومي فاز دو پالایشگاه آبادان بررسی شود

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس پس از تایید تخلفات انجام‌گرفته در جذب نیروهای غیر بومی در فاز دوم پالایشگاه آبادان و مغایرت اقدامات انجام‌گرفته با برنامه توسعه ششم کشور، موضوع را به هیات رییسه مجلس گزارش داد تا هیات رییسه مجلس در این خصوص تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد.

جلیل مختار در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، با اشاره به سفر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به آبادان برای بررسی بحث استخدام غیر بومی‌ها در فاز 2 پالایشگاه آبادان اظهار کرد: زمانی که فاز دوم پالایشگاه آبادان اجرایی شد، متاسفانه کارهایی بر خلاف ماده 47 برنامه توسعه در آن انجام گرفت و افراد غیر بومی در پالایشگاه جذب شدند.

وی افزود: در این زمینه تذکرات شفاهی و کتبی به آن‌ها داده شد تا وضعیت را اصلاح کنند. همچنین بازرسی وزارت نفت نیز به این موضوع ورود کرد و آقای زنگنه نیز دستورالعمل اجرایی بکارگیری نیروها را بر اساس ماده 47 به آن‌ها ابلاغ کرد اما مسوولان پالایشگاه بی توجه به همه این مسایل کار خود را کردند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای پیگیری این مسایل از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس درخواست کردم تا جلسه‌ای را برای پیگیری مساله جذب نیروهای غیربومی در فاز دوم پالایشگاه آبادان تشکیل دهد. در این راستا در آن جلسه تصمیم گرفته شد تا بررسی میدانی از پالایشگاه در خصوص مسایل مطرح شده انجام بگیرد.

مختار ادامه داد: روز گذشته اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور در شهرستان آبادان روند جذب نیرو در فاز دوم پالایشگاه این شهرستان را بررسی و در خصوص مسایل مطرح شده در بحث جذب نیروهای غیربومی جلسه‌ای را برگزار کردند.

وی عنوان کرد: در این جلسه پس از ارائه گزارش‌ها و آمارهای مستند، کمیسیون اجتماعی مجلس تخلفات انجام‌گرفته در خصوص جذب نیروی غیربومی در فاز دوم پالایشگاه آبادان را محرز دانست.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس پس از تایید تخلفات انجام‌گرفته در جذب نیروهای غیر بومی در پالایشگاه آبادان و مغایرت اقدامات انجام‌شده با برنامه توسعه ششم کشور، موضوع را به هیات رییسه مجلس گزارش داد تا هیات رییسه مجلس در این خصوص تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد.


آمار نيروهاي بومي فاز دو پالایشگاه آبادان بررسی شود

نماینده مردم آبادان در مجلس با اشاره به موضوع بررسی آمار نیروهای بومی توسط کمیته ارزیابی گفت: در صورت مغایرت بایستی ماده ٢٣٦ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم رعایت ماده ٤٧ قانون برنامه ششم توسعه اعمال شود.

عامر کعبی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: طبق اعلام مسئولان فاز دو حدود 70 درصد نیروهای مشغول به‌کار بومی منطقه هستند و البته طبق آمارهای دیگری که به ما رسیده این آمار صحیح نیست. اینجا بایستی کمیته و کارگروهی تشکیل شود و این آمار بررسی شود؛ در خصوص فاز دو بحث داریم و این مسئله غیر قابل اغماض است.

وی در حوزه پیمانکاران و شرکت‌های موجود طبق اعلام مسئولین شهرستان این توانایی وجود دارد که کارهای بیشتری را جوانان آبادان انجام بدهند، گفت: قانونی در همین موضوع در مجلس دهم تصویب کردیم که به اولویت پیمانکاران بومی طبق ماده ٤٧ برنامه ششم توسعه اشاره دارد که بازهم این رعایت نشده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس بیان کرد: در مجلس توقع داشتیم با توجه به دعوت رسمی که انجام شده بود دوستان ما در وزارت نفت و مجریان طرح فاز دو پالایشگاه به این نشست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در فرمانداری می آمدند و گزارش مفصلی به ما می دادند.

وی با اشاره به موضوع بررسی آمار نیروهای بومی توسط کمیته ارزیابی افزود: در صورت مغایرت بایستی ماده ٢٣٦ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم رعایت ماده ٤٧ قانون برنامه ششم توسعه اعمال شود.


عدم تطابق آمار نیروهای بومی استخدام شده در فاز ۲ پالایشگاه آبادان
نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: متاسفانه آمار نیروی های بومی ارائه شده از سوی مدیران پروژه فاز ۲ پالایشگاه آبادان با آمار منابع رسمی هیچ گونه تطابق و همخوانی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عامر کعبی عصر امروز در نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با مسئولان شهری که با محوریت بررسی نحوه بکارگیری نیرو در فاز ۲ پالایشگاه آبادان و برخی دیگر از ارکان استخدامی در این پالایشگاه در محل تالار الغدیر فرمانداری آبادان برگزار شد، افزود: از سال ۹۴ که به عنوان نماینده مردم آبادان در مجلس انتخاب شدیم کارهای خوبی در این منطقه شروع شد. پروژه ملی بزرگ فاز دو پالایشگاه آبادان یکی از آنهاست که نوید خوبی برای استان خوزستان و به خصوص آبادانی ها بود، پروژه ای که انجام آن می تواند در اقتصاد کشور و بحث انرژی نقش آفرینی کند.

وی اظهار کرد: منطقه آزاد اروند نیز پس از دریافت مجوز از دولت و طی دو مرحله با وسعت ۳۴ هزار هکتار (شامل شهرهای آبادان و خرمشهر) کار خود را به طور رسمی و با هدف اشتغال و انجام مبادلات تجاری و توسعه زیر ساخت ها آغاز شد، شکل گیری منطقه آزاد اروند تاثیر مهمی در اقتصاد ملی به دلیل برخورداری آن از معافیت های مختلف دارد.

کعبی تصریح کرد: تا کنون سازمان منطقه آزاد اروند دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در شهرهای آبادان و خرمشهر در حوزه های بهداشت، آموزش و پرورش و برخی موارد دیگر در قالب انعقاد تفاهمنامه با وزارتخانه های مربوطه منعقد کرده است که برخی از پروژه ها در حال اجرا هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در حوزه اشتغال آنچه قابل لمس و دریافت است آنکه آماری را که مدیران اجرایی فاز دو پالایشگاه در اختیار ما قرار می دهند با آماری که منابع رسمی به ما ارائه کرده اند تفاوت فاحشی در بحث بکارگیری نیروهای بومی وجود دارد که باید این موضوع به طور جدی دنبال و تعیین تکلیف شود؛ شرکت هایی در آبادان داریم که می توانند بخش عمده ای کارها را در فاز دو به انجام برسانند اما می بینیم که مورد بی مهری مدیران اجرایی فاز دو قرار می گیرند.

کعبی گفت: در ماده ۴۷ با اولویت بکارگیری نیروی بومی شاهد آن هستیم که این موضوع در فاز ۲ پالایشگاه آبادان رعایت نشده و حتی در بحث بکارگیری نیرو در قانون ارکان ثالث در پالایشگاه تبعیض فراوانی میان کارگران بومی و غیر بومی با شرایط برابر در بهره مندی از امکانات، تسهیلات و حقوق و مزایا وجود دارد.

وی افزود: در بحث اشتغال و بکارگیری نیروهای نخبه آنکه بزرگترین و قدیمی ترین دانشکده نفت پس از تهران در آبادان وجود دارد آن هم با ۸۰ سال قدمت که بسیاری از مسئولان وزارت نفت فارغ التحصیلان این دانشکده هستند ضمن آنکه ما از پتانسیل بالایی به لحاظ وجود دانشگاه ها همچون دانشگاه علوم و فنون دریایی در خرمشهر و دانشگاه های پیام نور، آزاد و پرستاری و غیره با وجود ۵۰ هزار دانشجو در حال تحصیل در مقاطع و رشته های مختلف در سطح آبادان و خرمشهر داریم که باید به عنوان یک ظرفیت مهم و اصلی به آن توجه شود.

وی اظهار کرد: در بخش اصناف و تجارت نیز منطقه آزاد اروند اقدامات خوبی را انجام داده است و اخیر نیز با اعمال بیشتر قوانین مناطق آزاد در شهرهای آبادان و خرمشهر شاهد رونق این دو شهر هستیم؛ اگر چه اعتراض هایی در راستای حضور بدون ویزای عراقی ها در منطقه وجود دارد اما همین حضور سبب رونق بازارها، هتل ها و صنعت توریسم در آبادان و خرمشهر شده است، دلیل گرانی ها در منطقه به خاطر وجود عراقی ها نیست بلکه دلیل آن نبود زیرساخت ها و به خصوص چرخش مالی در سطح بازارهای منطقه است، متاسفانه بالا رفتن نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی سبب بروز مشکلاتی در کشور و منطقه شده است.

کعبی خاطر نشان کرد: متاسفانه صف انتظار مردم آبادان برای ورود به سیستم بهزیستی و کمیته امداد در آبادان پرتعداد و طولانی تشکیل شده لذا توقعمان آن است که از ماحصل پروژه هایی که در سطح شهر ایجاد و فعال می شوند کاهش بیکاری را شاهد باشیم.

این نماینده آبادان گفت: با توجه به دعوت رسمی کمیسیون اجتماعی مجلس از معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش نفت برای حضور در این جلسه برای بحث و تبادل نظر در موارد قابل طرح در حوزه پیرامونی نفت در منطقه، متاسفانه وی در جلسه حضور پیدا نکرد که مایه دلخوری است.

کعبی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس خواست تا با بررسی و تطبیق آمار منابع رسمی و آمار مدیران فاز دو و پس از حصول نتیجه، در صورتی که موارد یاد شده در بحث بکارگیری حداکثری نیروهای غیر بومی در فاز دو پالایشگاه آبادان صحت داشت ماده ۳۶ در مورد این پروژه و مجریانش اعمال شود.

اخبار استان اخبار