آموزش‌وپرورش هندیجان شدیداً نیاز به نیرو در بخش‌های مختلف دارد

دسته ها: اخبار استان اخبار آموزش و پرورش اخبار

آموزش‌وپرورش هندیجان شدیداً نیاز به نیرو در بخش‌های مختلف دارد

آموزش‌وپرورش هندیجان یکی از محروم‌ترین ادارات استان خوزستان است که در چند سال اخیر کمبود نیرو در آن سبب ایجاد مشکلاتی در مدارس هندیجان شده و لازم است استخدام‌های بومی در این شهر برای تأمین نیروی مدارس آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندر هندیجان، در چند سال اخیر اداره آموزش‌وپرورش هندیجان نیروهای خدماتی، راننده و بعضاً دبیر رسمی نتوانسته در مدارس خود به‌ کارگیری کند و این ‌یک مشکل بزرگ برای مجموعه آموزش‌وپرورش هندیجان است که نیاز است با همکاری مسئولان استانی رفع شود.

با توجه به اینکه وزارت آموزش‌وپرورش در به ‌کارگیری نیرو دچار مشکلات در حوزه قوانین و مقررات است لازم است دیگر قوا به کمک آن شتافته تا بتواند کمبودهای خود را از راه‌های قانونی دنبال کند. بهترین راه برای کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش اعطای مجوز استخدام نیروهای بومی از سوی مجلس شورای اسلامی است.

با توجه به مشکلات در حوزه آموزش‌وپرورش و قاعدتاً وجود این مشکلات در آموزش‌وپرورش محروم هندیجان از این‌ رو با محسن محسنی نژاد مدیر این اداره و استاد دانشگاه‌های هندیجان به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

ابتدا نکات مهم گفت‌وگو را می‌خوانید:

آموزش‌وپرورش هندیجان کمبود نیرو دارد
به دانش آموزان بی ‌بضاعت کمک می‌کنیم
برخی مدارس شهر و روستا هندیجان فرسوده هستند
تسنیم: برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان بی‌بضاعت چه اقداماتی صورت داده‌اید؟

محسنی نژاد: هرچند مبالغ واریزی جوابگوی نیاز دانش آموزان نیست و همکاران ما مبلغی از حقوق خود را صرف خرید لوازم‌ تحریر و کتاب برای این‌گونه دانش آموزان می‌کنند.

دانش آموزان بی ‌بضاعت زیادی در مدارس شهری و روستایی هندیجان در حال تحصیل بوده که از عهده خرج و مخارج دوران مدرسه عاجز هستند. بنابراین هر چه در توان داریم از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

انتظار داریم خیرین، انجمن‌های مدارس، مسئولان، مردم عزیز به این دانش آموزان کمک مالی کنند تا این دانش آموزان بتوانند همانند دیگر فرزندان ایران‌ زمین به تحصیل خود ادامه داده و راه‌های موفقیت را بهتر طی کنند. هرچند تا اکنون اجازه نداده‌ایم دانش ‌آموزی به خاطر نداشتن پول کتاب یا پوشاک و نوشت ‌افزار ترک تحصیل نماید.

تسنیم: برای مدارس فرسوده شهر و روستا هندیجان چه اقداماتی صورت داده‌اید؟

محسنی نژاد: برخی مدارس هندیجان از جمله دبیرستان شهید صدوقی، دبستان نسیبه، نرجس و مدارس روستاهای شیری، رگ سفید، سرخره، چم تنگو بسیار قدیمی و فرسوده هستند و نیاز فوری به تعمیرات یا نوسازی دارند.

اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان بیشترین همکاری را با ما داشته است که این جای تقدیر و تشکر دارد، برای سال 1397 نیز قول‌های مساعد خوبی جهت تعمیر و تجهیز مدارس به ما داده‌اند.

تسنیم: علت لغو نقل و انتقالات در آموزش‌وپرورش هندیجان چیست؟

محسنی نژاد: در سامانه نقل‌وانتقال به دلیل کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش شهرستان هندیجان ما با انتقال نیروی آموزشی، اداری و خدماتی موافقت نکردیم.

نیروهای غیربومی به علت اینکه سال‌ها در این شهرستان خدمت کرده‌اند و با درخواست انتقال آنان موافقت نشده از این وضع نگران شده‌اند، بُعد مسافت، دوری از خانواده تا حدودی روی کیفیت کار آنان تأثیر گذاشته است.

تسنیم: در جهت تأمین نیرو در آموزش‌وپرورش هندیجان از مسئولان چه انتظاری دارید؟

محسنی نژاد: انتظار داریم با تأمین نیروی جدید خصوصاً تخصیص سهمیه‌ای خاص برای این شهرستان جهت جذب نیروهای بومی این مشکل ما و معلمان غیر بومی مرتفع گردد. آموزش‌وپرورش هندیجان در بخش مختلف نیاز به نیرو دارد.

با این ‌وجود علیرغم کمبود شدید نیرو در مقطع ابتدایی و بعضی از رشته‌های متوسطه تلاش می‌کنیم تا قبل از آغاز به کار مدارس سازمان‌دهی همکاران را انجام دهیم.

امیدواریم اداره کل آموزش‌وپرورش استان خوزستان همچون گذشته در خصوص تأمین نیروهای آموزشی با این شهرستان همکاری نماید. از مدیرکل آموزش‌وپرورش استان و مدیرکل نوسازی تشکر و قدردانی راداریم.

تسنیم: چه وقت سیستم جدید آموزشی تکمیل می‌شود؟

محسنی نژاد: برای اولین بار در کشور امسال سیستم 3-3-6 به‌ طور کامل در مدارس استقرار پیدا می‌کند، این طرح با افزودن پایه دوازدهم به مدارس تکمیل می‌شود.

در این خصوص جلسات متعدد در شهرستان گرفته‌ شده و ما هم مشکلات استقرار پایه دوازدهم ازجمله کمبود فضا و معلم را به اداره کل آموزش‌وپرورش استان خوزستان و فرمانداری شهرستان اعلام کرده‌ایم.

تسنیم: برای آماده‌سازی مدارس جهت شروع موفق سال تحصیلی جدید چه اقداماتی صورت داده‌اید؟

محسنی نژاد: با توجه به تعطیلی تابستانه مدارس این فرصت برای ما پیش ‌آمده تا بتوانیم مشکلات عمرانی و تجهیزاتی مدارس شهر و روستا را بررسی کنیم. امیدواریم با همکاری مسئولان استان خوزستان مدارس هندیجان را برای سال تحصیلی جدید آماده کنیم.

تعدادی از مدارس شهرستان نیاز به تعمیرات و تجهیزات (کولر، آب‌سردکن، کامپیوتر) دارند که امیدواریم اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان خوزستان همانند سال گذشته در خصوص تعمیر و تجهیز این‌گونه مدارس با این شهرستان همکاری نماید.

با توجه به بخشنامه وزارت آموزش‌وپرورش برای انتصاب در پُست مدیر یا معاون مدارس باید مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر داشته باشند؛ اما علاوه بر بحث مدرک شرایط دیگری برای انتصاب مدیران لازم است.

تسنیم: در حوزه‌های مختلف ابتدایی و متوسطه چه مشکلاتی دارید؟

محسنی نژاد: شهرستان هندیجان از شهرهای کوچک استان خوزستان است که در بخش مدارس ابتدایی آن 30 نیروی فرهنگی برای پوشش کلاس‌ها کمبود دارد. کمبود شدید نیرو در آموزش‌وپرورش هندیجان سبب معضلی بزرگی برای ما شده، به ‌طوری‌که همه انتقالات خود را ممنوع کرده‌ایم.

ممنوعیت نقل و انتقالات فرهنگیان سبب شده که بر کیفیت آموزشی نیروهای غیره بومی ما تأثیر منفی گذاشته است. هندیجان نیازمند به‌ کارگیری نیروهای بومی خود در بدنه آموزش‌وپرورش است.

در درس ریاضی متوسطه، چهار نیروی فرهنگی غیره بومی درخواست انتقال دارند، در حوزه مدارس فنی حرفه‌ای، کاردانش کمبود نیرو مشهود است. آموزش‌وپرورش نیازمند نیرو است.

تسنیم: در سال جاری وضعیت بازنشستگان شما به چه شکلی است؟

محسنی نژاد: در حدود 20 نیرو فرهنگی تقاضای بازنشستگی کرده‌اند که ممکن است بر این آمار افزوده شود، در سامانه نقل و انتقالات درخواست‌های زیادی برای انتقال از هندیجان داده‌ شده که ما به علت کمبود نیرو مخالفت کرده‌ایم.

اخیراً قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مصوب شده اما هنوز دقیقاً در خصوص آموزش‌وپرورش مشخص نشده که همکاران ما می‌توانند در صورت درخواست با ما همکاری کنند یا خیر. اگر این قانون مشمول فرهنگیان شود کار برای ما سخت می شود.

تسنیم: در حوزه تعمیر و تجهیز مدارس چه اقداماتی صورت داده‌اید؟

محسنی نژاد: در حوزه تعمیر و تجهیز مدارس ما با مشکلات عدیده‌ای دیگری مواجه هستیم و امیدواریم امسال نیز اداره کل نوسازی مدارس استان خوزستان با هندیجان همکاری داشته باشد. در سال‌های گذشته حمایت‌های خوبی از ما شد.

در هندیجان یک مدرسه کانکسی واقع در روستای سرخرِ سفلا وجود دارد، مدرسه روستایی شهید صدوقی چم خلف بسیار فرسوده، قدیمی است و ممکن است هرگاه یک حادثه ناگوار برای دانش آموزان اتفاق بیفتد.

تسنیم: در فصل جدید مدیریت آموزش‌وپرورش هندیجان رابطه شما با رسانه‌ها و نخبگان چگونه خواهد بود؟

محسنی نژاد: ضمن تبریک روز خبرنگار خدمت همه‌ی اصحاب رسانه و زحمتکشان حوزه‌های خبری، بنده به همراه کلیه کارکنان اداری و آموزشی آمادگی کامل داریم در هر زمان که مردم، نخبگان، رسانه‌ها در خصوص مسائل آموزش‌وپرورش هندیجان سؤالات، ابهامات، پیشنهاد‌هایی داشته باشند با آنان به‌ صورت حضوری گفت‌وگو نماییم.

اخبار استان اخبار آموزش و پرورش اخبار