آموزش گام به گام مایکروسافت ورد (Microsoft Word) / قسمت دوم

دسته ها: مطالب آموزشی

آموزش گام به گام مایکروسافت ورد (Microsoft Word) / قسمت دوم

آموزش مایکروسافت ورد در چندین قسمت  ارائه شده است، شما می‌توانید در جلسه اول نحوه آغاز کار با Microsoft Word را فرابگیرید.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از شرکت‌هایی که در زمینه ساخت و عرضه نرم افزارهای گوناگون فعالیت چشم‌گیری داشته، شرکت مایکروسافت است. این شرکت طیف وسیعی از نرم افزار‌های کاربردی از جمله ویرایش متن، ویرایش عکس، مدیریت سایت، ابزار مهندسی و … را تولید کرده و در قالب مجموعه Microsoft Office در دسترس کاربران سراسر جهان قرار داده است.

در قسمت قبلی با نحوه آغاز کار نرم افزار مایکروسافت ورد (Microsoft Word) آشنا شدیم و در این قسمت قصد داریم به معرفی گزینه‌های منوی اولیه مایکروسافت ورد بپردازیم. شما می‌توانید قسمت قبلی آموزش Microsoft Word از طریق لینک زیر مشاهده کنید.

قسمت دوم آموزش مایکروسافت ورد (Microsoft Word)


بیشتر بخوانید: قسمت اول/ چگونه کار با مایکروسافت ورد (Microsoft Word) را آغاز کنیم؟ +آموزش تصویری


تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید اولین نمایی است که کاربر هنگام ورود به نرم افزار مایکروسافت ورد مشاهده می‌کند. در این قسمت قصد داریم به معرفی تک تک ارکان صفحه اولیه ورد بپردازیم تا کاربران نمای کلی نسبت به گزینه‌های اساسی مایکروسافت ورد (Microsoft Word) داشته باشند.

آموزش گام به گام مایکروسافت ورد (Microsoft Word) / قسمت دوم

گزینه File Tab چیست؟
گزینه File Tab مشابه گزینه Office در مایکروسافت آفیس 2007 است که به دلایل مختلف در نسخه جدیدتر یعنی 2010، به این نام شناخته می‌شود. کاربر با کلیک بر روی این گزینه می‌تواند Backstage view یا همان نمایه زیرین ورد را مشاهده کند. این گزینه زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید فایلی را اجرا کرده و یا فایل ادیت شده خود را ذخیره نمایید. همچنین ایجاد یه فایل ورد جدید و پرینت گرفتن از فایل ورد شما نیز از طریق همین گزینه صورت می‌گیرد.

منوی Quick Access Toolbar چیست؟
این منو دقیقا بالای گزینه File Tab قرار دارد و همانطور که از نام آن مشخص است، از طریق این گزینه کاربران می‌توانند دسترسی سریع به ذخیره سازی فایل خود داشته باشند. همچنین زمانی که اشتباهی در ورد رخ می‌دهد [ برای مثال متنی به اشتباه پاک می‌شود ] کاربر می‌تواند از طریق این گزینه به عمل قبلی بازگشته و متن خود را بازیابی کند.

نمای کلی منوی Ribbon
آموزش گام به گام مایکروسافت ورد (Microsoft Word) / قسمت دوم

منوی Ribbon شامل دستورالعمل‌هایی می‌شود که در سه ستون مختلف دسته‌بندی شده‌اند:

Tabs: این بخش در بخش فوقانی منوی Ribbon به نمایش درآمده است و شامل گروهی از دستورالعمل‌های مشابه مانند Home, Insert و Page Layout می‌شود.
Group: این بخش نیز به تفکیک دستورالعمل‌های مشابه ساخته شده است که بیشتر اثرگذاری آنها بر روی متن ورد است. نام هریک از گروه‌های این بخش در پایین هریک نوشته شده است.
Command: این بخش به صورت مستقیم شامل دستورالعمل‌های قابل اجرا می‌شود که نظم قرارگیری آن مانند دو گروه فوق است.
بخش Title bar در ورد چیست؟
بخش Title bar در فوقانی‌ترین قسمت صفحه ورد اجرا شده قرار دارد و نام فایل اجرا شده را به صورت کامل نشان می‌دهد.

ابزار Rulers چه کاری انجام می‌دهد؟
نرم افزار مایکروسافت ورد (Microsoft Word) دارای دو خط‌کش مختلف در جهات افقی و عمودی است. خط‌کش افقی درست در پایین منوی Ribbon قرار دارد و محل قرارگیری خط‌کش عمودی نیز در ضلع سمت چپ فایل ورد واقع شده است. این ابزار برای تنظیم نوع قرار گیری متن در صفحه سفید استفاده می‌شود و حاشیه‌های صفحه سفید را به وسیله این ابزار می‌توان مدیریت کرد.

گزینه Help چیست؟
همانطور که از نام این گزینه مشخص است، هدفش کمک به کاربر در بخش‌های مختلف کار با ورد است. می‌توان گفت که این گزینه تقریبا در همه نرم افزارها وجود دارد و کاربر در هرجایی از کار خود، اگر با مشکل مواجه شود می‌تواند از آموزش‌های متنی آن بهره‌مند شود.

بخش Zoom Control چیست؟
قائدتا زمانی که در حال کار با صفحه اصلی مایکروسافت ورد (Microsoft Word) هستید، ممکن است بعضی از فونت‌ها برای شما کوچک یا بزرگ باشند، یکی از راه‌های تغییر آنها، انتخاب سایز فونت است، اما در شرایطی که کاربر نخواهد فونت صفحه را تغییر دهد ولی همچنان محیط نرم‌افزار برای ناخوانا یا بسیار بزرگ باشد؛ اینجاست که بخش Zoom Control به کمک او خواهد آمد. به وسیله دو گزینه (+) و (-) کاربر قادر است تا نمای صفحه ورد را کوچک یا بزرگ کند.

قسمت View Buttons چیست؟
بخش View Buttons شامل پنج گزینه مختلف است که درست در سمت چپ بخش Zoom Control قرار گرفته‌اند و در پایین‌ترین منوی صفحه مایکروسافت ورد قرار دارند. از طریق این پنج گزینه که در ادامه معرفی می‌شوند، کاربر قادر است نوع نمایش صفحه را تغییر دهد.

Print Layout view: این نوع از نمایش مخصوص وقتی است که می‌خواهید حالت دقیق پرینت صفحه را در هنگام کار با دستگاه پرینتر به نمایش بگذارید.
Full Screen Reading view: این نوع نمایش، تصویری تمام صفحه یا همان Full Screen از فایل ورد به شما می‌دهد.
Web Layout view: این نمایش به شما نشان می‌دهد که اگر فایل شما در صفحه وب مانند Internet Explorer به نمایش گذاشته شود به چه شکل خواهد بود.
Outline view: با استفاده از این نوع نمایش، می‌توانید تیترها و هدلاین های متن خود را به صورت پشت سر هم مشاهده نمایید.
Draft view: این نوع نمایش مانند Print Layout view است؛ با این تفاوت که بسیاری از تیترها و هدلاین‌ها حذف می‌شوند. بسیاری از کاربران هنگام مطالعه یک متن طولانی، این نوع از نمایش را ترجیه می‌دهند.
مهم‌ترین بخش فایل ورد یا همان Docume‌‎nt Area
بخش Document Area بیشترین حجم صفحه نرم افزار مایکروسافت ورد (Microsoft Word) شما را در برمی‌گیرد و مهم‌ترین بخش نیز محسوب می‌شود، چراکه عمل تایپ و نوشتن در این صفحه سفید صورت می‌گیرد و سایر گزینه‌هایی که در بالا توضیح داده شد در صورت تغییر در این صفحه اعمال می‌شوند. خط سفید کوچک و عمودی که در این بخش نمایش داده می‌شود، ” نشانگر الحاق ” نامیده می‌شود و ابزاری است تا به کاربر نشان دهد، عمل نوشتن در کدام بخش از صفحه سفید ورد یا همان Document Area صورت می‌گیرد.

بخش Status Bar چیست؟
قسمت Status Bar اطلاعات دقیق مربوط به نوشته را نمایش می‌دهد؛ از جمله این اطلاعات می‌توان به میزان کاراکتر یا همان حروف متن و تعداد صفحات آن اشاره کرد.

گزینه کوچک Dialog Box Launcher چه کاری انجام می‌دهد؟
اگر بار دیگر به بخش Ribbon نگاه کنید، در پایین هر گروه گزینه کوچکی را مشاهده می‌کنید که Dialog Box Launcher نام دارد. کاربر با کلیک بر روی این گزینه می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره هر یک از گروه های فوق به دست آورد، همچنین امکان ایجاد تغییرات بیشتر در این بخش‌ها برای وی فراهم خواهد شد.

در قسمت بعدی آموزش به معرفی گزینه‌های Backstage View یا همان منوی زیرین مایکروسافت ورد (Microsoft Word) خواهیم پرداخت.

مطالب آموزشی