آه از این کنایه‌های مادرشوهرم که تمامی ندارد!

دسته ها: اخبار

پاسخ مشاور: ماجرای نارضایتی و دعوای مادر شوهر و عروس با یکدیگر داستانی کهن و تمام نشدنی به نظر می‌رسد؛ چراکه عروس، شوهرش را دربست برای خود می‌خواهد و نگران است که او آزادی خود و همسرش را از بین ببرد و مادر شوهر هم اگر دختر از راه رسیده را رباینده جگرگوشه‌اش نداند، دست کم همراه بی‌تجربه و انحصار طلب پسرش می‌بیند. گفته‌اید که مادرشوهرتان به شما کنایه می‌زند یا از جاریتان جلوی شما تعریف می‌کند. ممکن است برداشت شما از راهنمایی‌های مادرشوهرتان این گونه باشد و تنها قصد او راهنمایی شما برای داشتن زندگی سالم‌تر و بهتر باشد. با این حال، با توجه به شرایطی که مطرح کرده‌اید، توجه به مواردی که در ادامه مطرح می‌شود می‌تواند به شما کمک کند.

با شوهرتان صحبت کنید

برای گفت‌و‌گوی موثر با شوهرتان باید نخست توانایی تبدیل تفکرات و احساسات خود به موضوعات قابل درک برای او را داشته باشید و دوم اینکه باید انگیزه لازم برای حل این مشکل را داشته باشید تا راه حل مناسب را بیابید. هیچ‌گاه نگویید که از شوهرم بدم می‌آید چراکه این تفکر نمی‌گذارد برای حل مشکلتان تلاش کنید. رفتارهای دیگران را پای شوهرتان نگذارید چراکه هر فردی مسئول رفتارهای خودش است.

احساساتتان را به شوهرتان بگویید

با شوهرتان صحبت کنید و احساساتتان را به صورت کاملا واضح بیان کنید، اما مراقب باشید که به مادرشوهرتان بی‌احترامی نکنید. شما باید در یک شرایط مساعد و مناسب یعنی زمانی که آمادگی روانی و عاطفی همسرتان بالاست، این موضوع را با همسرتان در میان بگذارید و احساساتتان را مطرح کنید؛ به طور مثال، شما می‌توانید به همسرتان بگویید: «من تو و خانواده‌ات را واقعا دوست دارم، اما زمانی که مادرت به من کنایه می‌زند، حسابی غمگین و ناراحت می‌شوم. از طرفی می‌خواهم احترام واجب بزرگ تر‌ها را نگه دارم و از طرف دیگر احساس بدی پیدا می‌کنم و تحت فشار قرار می‌گیرم. تو چگونه می‌توانی به من کمک کنی و من چکار کنم که شرایط بهبود یابد.» سپس راه حل‌های مختلف را با کمک همسرتان بررسی و از آن‌ها برای حل مشکلتان استفاده کنید.

حساسیت مادرشوهرتان را تحریک نکنید

سعی کنید حساسیت‌های مادر شوهرتان را تحریک نکنید؛ به طور مثال ممکن است که مادر شوهرتان از یک لباس خاص خوشش نیاید بنابراین دلیلی ندارد که شما حتما‌‌ همان لباس را در مهمانی‌هایی که او حضور دارد، بپوشید. صبر و شکیبایی را سرلوحه ارتباطاتتان قرار دهید و برنامه‌های ارتباطیتان را با مادر شوهرتان به گونه‌ای تنظیم کنید که رابطه‌تان قطع نشود و کمتر آسیب ببیند.

ارتباط سازنده و موثربا مادرشوهرتان برقرار کنید

ارتباط سازنده و موثر همراه با جرات ورزی، با فامیل‌های همسر لازمه زندگی است. شما باید توانایی درک احساسات و نیازهای مادر شوهر و راه‌های رفع این نیاز‌ها و احساسات را داشته باشید. یکی از مهارت‌هایی که معمولا به بهبود روابط اجتماعی و فامیلی کمک می‌کند، یک ارتباط سازنده و موثر است که ارکان آن احترام، محبت، کمک کردن، توجه معقول و متعادل به خواسته‌ها و نظرات طرف مقابل است و می‌تواند موجب بهبودی روابط شما شود.

با جرات در برابر مقایسه خود با جاریتان بایستید

برای بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس و اظهار نظر همراه با جرات ورزی، روی خودتان کار کنید. جرات ورزی یعنی دفاع محترمانه از خودمان در برابر دیگران؛ به طور مثال، وقتی که مادر شوهرتان آشپزی جاری شما را به رختان می‌کشد شما می‌توانید بگویید: «البته مامان جان، مهارت‌های آدم‌ها با هم متفاوت است.» بعد هم سریع مسیر صحبت را عوض کنید. همچنین شما باید تکنیک‌های تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس را بلد باشید. در این زمینه می‌توانید از کتاب‌ها یا مجلات و مشاوره با مشاوران یا روان‌شناسان استفاده کنید تا برخی اتفاقات معمولی شما را درگیر نکند و از پا درنیاورد. (محمدباقر ذبیحی – کار‌شناس ارشد روان‌شناسی/خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

اخبار