آیا عصر استفاده از رمز های عبور رو به پایان است ؟

دسته ها: اخبار

حتی سامسونگ نیز از آخرین تکنولوژی تشخیص اثر انگشت خود در هوشمند پرچم‌دار خود یعنی Galaxy S6 رونمایی نمود تا پا جای پای اپل بگذارد. پیش از آن، اینتل اقدام به معرفی TrueKey کرده بود که از تشخیص چهره یا اثر انگشت برای باز کردن گذرواژه‌ای اصلی استفاده و قابلیت دسترسی به یک دستگاه را تعیین می‌‌کندآنچه مشخص است، اینکه یک توفان شدید در حال وزیدن است که با خود همه گذرواژه‌ها را خواهد برد. تعداد هک‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته از یک سو در کنار تکنولوژی‌های نه چندان گران‌قیمت بایومتریک، منجر به آن شده ‌که عصر گذرواژه‌ها به پایان خود نزدیک شود. ‌در نهایت راه موفقیت Touch ID اپل راه را برای سایر شرکت‌ها نیز باز کرده است. 

اما با همه این احوالات، هنوز شاید خیلی زود باشد که این پایان را نزدیک تلقی کنیم. یکی از دلایل مهم این امر، تردید در قابل اعتماد بودن این امنیت بایومتریک است. هنوز هم تشخیص اثر انگشت در بسیاری از دستگاه‌ها به خوبی عمل نمی‌کند و اگر انگشتان شما سرد یا خیس باشد، تشخیص هویت با مشکل اساسی روبه‌رو خواهد شد.حتی در زمان رونمایی از TrueKey از سوی شرکت اینتل نیز این پدیده موفق به شناسایی شخصی که آن را رونمایی می‌کرد، نشد! مشکل مهم‌تر از آن، اعتماد کاربر به این تکنولوژی‌ها و شرکت طراح آن است. برای بسیاری این سؤال پیش می‌آید، ‌آیا اثر انگشت آن‌ها در نزد شرکتی مثل اپل محفوظ خواهد بود؟ 

گذرواژه‌ها اما هیچ یک از این دردسر‌ها را ندارند، اگر آن‌ها را فراموش نکنیم. توصیه متخصصان برای این موضوع نیز استفاده از ابزارهای مدیریت گذرواژه یا Password Manager است. این مدیر‌ها صندوق‌های دیجیتالی هستند که نه تنها قادر به ایجاد گذرواژه‌های قوی و منحصر به فرد هستند، بلکه مکانی امن و مطمئن برای ذخیره‌سازی گذرواژه‌ها و دسترسی بعدی به آن‌ها هستند. 

اما با توجه به سیر تکنولوژی‌های بایومتریک و شتاب تحول و بهینه‌سازی در این ابزار‌ها شاید هیچ بعید نباشد که تا چند سال آینده، دنیای دیجیتال به تدریج از حضور گذرواژه‌ها خالی شود و گذرواژه نیز مانند پدیده‌هایی همچون فلاپی دیسکت‌ها به تاریخ بپیوندد.

اخبار