ابتکارهایی برای رهایی از زندان

دسته ها: اخبار

پاسخی که دولت ها به آن رسیده اند این است که باتوجه به رشد جمعیت روز افزون زندان ها و هزینه های هنگفتی که برای اصلاح آنها لازم است، صلاح نیست آن دسته از زندانیانی که جرم بزرگی مرتکب نشده اند، مدت زیادی در زندان محبوس بمانند. از این رو، ساده ترین راه برای تشویق زندانیان به دوری از جرم و جنایت، پیشنهاد کاهش مدت حبس آنها، در صورت اصلاح روش خود یا انجام بعضی کارهای مثبت در زندان است. اما در این میان زندان هایی وجود دارند که کارهای عجیبی برای کاهش دوره حبس، به زندانیانشان پیشنهاد می کنند.

پیر شو تا آزاد شوی

براساس قانون طبیعت همان طور که به تعداد سال های عمرمان افزوده می شود، هزینه های مربوط به درمان و سلامت مان نیز افزایش می یابد. بنابراین افرد سالخورده ای که پشت میله های زندان به سر می برند یکی از مهم ترین فاکتور های اتلاف منابع دولت ها به حساب می آیند. بسیاری از این افراد زمانی که 20 یا 30 سال بیشتر نداشتند دستگیر شده و به زندان افتاده اند و حالا پس از گذشت ده ها سال از به زندان افتادن شان، حتی نمی توانند بدرستی راه بروند چه برسد به آن که بخواهند تهدیدی برای جامعه محسوب شوند. بنابراین اریک هولدر، دادستان کل آمریکا در سال 2013 اعلام کرد که زندانیان بالای 65 سال که ده سال یا 75 درصد از حبس خود را گذرانده اند می توانند آزاد شوند.

ارتش به جای زندان

شاید برایتان جالب باشد بدانید تا اواخر دهه 1970 قانونی در آمریکا وجود داشت که بر اساس آن محکومین می توانستند به جای حبس شدن در زندان، پیوستن به ارتش و خدمت به کشور را انتخاب کنند. در آن زمان متهمان بسیاری با استفاده از این قانون از حبس رهایی یافتند. البته بعدها این قانون تقریبا منسوخ شد و اکنون طبق آیین نامه ارتش، نیروی هوایی، گارد ساحلی، نیروی دریایی و هیچ یک از ارگان های دیگر حق پذیرفتن متهمان و محکومان به زندان را ندارند. گرچه همه قوانین شامل استثنایی می شوند، در مورد این قانون نیز گفته می شود که براساس اظهارات مقامات نظامی در برخی موارد خاص و ویژه هنوز هم می توان مجازات حبس را با پیوستن به ارتش تعویض کرد.

آزادی به قیمت شست و شو

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آمریکا با داشتن بیشترین تعداد زندانی، پیشتاز جهانیان است. طبق آمار ها از هر صدهزار نفر در آمریکا 737 نفر در زندان به سر می برند. از آنجا که هزینه های مربوط به نظافت زندان ها سنگین است و با توجه به خطر احتمالی کشمکش با زندانیان کمتر کسی حاضر می شود که تمام وقت در زندان به کار نظافت بپردازد، دولت آمریکا ناچار به تصویب قانونی برای حل مشکل هر دوطرف (دولت و زندانیان) شد. برای نمونه مسئولان زندان های شهر میلواکی تصمیم گرفتند تا به جای پرداخت هزینه های سنگین نظافت، از زندانیان برای این کار استفاده کنند. در مقابل، زندانیان نظافت کار به ازای هربار نظافت از یک ساعت عفو برخوردار می شوند.

آدم فروشی، برای رهایی از زندان های آمریکا

خبرچینی در زندان های آمریکا به حدی مرسوم است که زندانیان از آن به عنوان روشی برای تجارت در زندان استفاده می کنند.

طبق بررسی های صورت گرفته از سال 2007 تا سال 2012 بیش از 48 هزار و 895 نفر از محکومان دولت فدرال از این روش برای کاهش مدت حبس خود استفاده کرده اند.

از این رو زندانیان زندان آتلانتا سیاست زندان های آمریکایی را روشی برای دستیابی به منافع شخصی خود دانسته و در ازای فروختن اطلاعات و خبرچینی از همدستان یا زندانیان دیگر، مدت زمان حبس خود را کاهش می دهند. شیوه کار نیز به این صورت است که زندانی در ازای دادن اطلاعات مفید به مقامات زندان می تواند مقداری از دوره حبس خود را خریده یا این که مبلغ آن را دریافت کند!

برای مثال در این زندان قیمت یک مورد خبرچینی مفید 250 هزار دلار از طرف مسئولان زندان پیشنهاد شد.

گریز از زندان به کمک میل بافتنی!

زندان های برزیل حدود 200 هزار زندانی فراتر از ظرفیت استانداردش را در خود جای داده است. ازدیاد بیش از حد جمعیت این زندان ها مشکلاتی چون بروز خشونت، شورش و حتی قتل در میان زندانیان را همراه داشته است. بر اساس اخبار منتشر شده، هرج و مرج های داخل زندان به دلیل کمبود تعداد نگهبانان نسبت به تعداد زندانیان است.

اما پس از مدتی، به کمک ایده جالب یکی از طراحان مد و لباس اوضاع داخلی این زندان ها به کلی تغییر کرد و نه تنها دیگر خبری از شورش و هرج و مرج نبود بلکه زندانیان به افرادی کارآمد و مفید نیز تبدیل شدند. داستان از این قرار است که طراحی به نام راکوئل گویمرایز که بشدت با کمبود افراد بافنده در برزیل مواجه بود، برای یافتن بافنده های جدید به بزرگ ترین زندان برزیل مراجعه کرد. او با برگزاری یک دوره آموزش بافندگی برای زندانیان باعث شد تا به هرکدام از آنها به ازای سه روز بافندگی یک روز عفو تعلق گیرد. پروژه جالب این طراح «گل نیلوفر آبی» نام دارد و لباس های بافته شده زندانیان نیز در سراسر جهان به فروش می رسد. از این رو با کمک این ایده جالب زندانیان شغلی آرامش بخش یافته اند. این کار به آنها اعتماد به نفس می دهد که به شیوه ای صادقانه و درست برای رهایی از زندان تلاش کنند.

آزادی در آرامش

همان طور که می دانید کشور هند یکی از پرجمعیت ترین کشور های جهان است . باید گفت که این موضوع درباره جمعیت زندانیان این کشور نیز صدق کرده و سیستم قضایی هند به دلیل ازدیاد جمعیت زندانیان و کمبود فضای کافی برای نگهداری آنها به مشکل جدی برخورده است. از اثرات سوء ازدیاد جمعیت در زندان ها باید به عصبی و پرخاشگر شدن زندانیان و افزایش درگیری و شورش در محیط زندان ها اشاره کرد. این موضوع دستگاه قضایی هند را بر آن داشت تا چاره ای برای حل معضل زندان ها بیندیشد.

از این رو این دستگاه قضایی تصمیم گرفت تا طی یک برنامه آموزشی یوگا برای زندانیان قدیمی ، علاوه براین که غلبه بر خشم را به آنها بیاموزد برای مدت کوتاهی هم که شده در طول مدت زمان کلاس یوگا، جمعیت سلول ها را برای جلوگیری از تنش کاهش دهد. زندانیان پرخاشگر با این روش یاد می گیرند که چگونه از طریق تکنیک های تنفسی یوگا خشم خود را کنترل کرده و به آرامش برسند. در ازای این کار، برای هر سه ماهی که یک زندانی در کلاس های یوگا شرکت کند 15 روز از مدت زمان حبس او کاسته خواهد شد و این نیز، بتنهایی راهکاری برای کاستن هرچه سریع تر جمعیت زندان خواهد بود. حرکات سودمند یوگا علاوه بر این که به زندانیان راه و روش خویشتن داری و دفع انرژی های منفی را می آموزد، آنها را بسیار انعطاف پذیر و سازگارتر نیز می سازد.

مترجم: دینا فراهانی / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

اخبار