اجرای طرح یارانه دستمزد؛ گشایشی جدید در امر اشتغال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اجرای طرح یارانه دستمزد موجب گشوده شدن جبهه جدید اشتغال و بازار کار است، گفت: مقرر شده این طرح در استان‌های محروم و کم برخوردار از اشتغال اجرایی شود که در حال حاضر به صورت پایلوت در هشت استان کشور اجرا خواهد شد که یکی از آن‌ها چهارمحال و بختیاری است.

به گزارش ایسنا، محمد آذرپناه ۱۱ شهریورماه در جمع خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: طرح یارانه دستمزد به عنوان بخشی از سیاست‌های فعال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده که برای گروه خاصی از جوانان که ابزاری برای راه‌اندازی شغل در اختیار نداشته اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح یارانه دستمزد موجب گشوده شدن جبهه جدید در امر اشتغال و بازار کار است، افزود: مقرر شده این طرح در استان‌های محروم و کم برخوردار از اشتغال اجرایی شود که در حال حاضر به صورت پایلوت در هشت استان کشور اجرا خواهد شد که یکی از آن‌ها چهارمحال و بختیاری است.

آذرپناه با اشاره به اینکه اقتصاد کشور بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی استوار است، تصریح کرد: از زمان تاسیس دانشگاه‌ها در کشور تاکنون حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر تحصیلات دانشگاهی را کسب کردند که تا قبل از انقلاب هیچ فارغ‌التحصیل دانشگاهی وجود نداشته که در بخش خصوصی فعالیت کند.

وی ادامه داد: در بحث سرمایه انسانی بخش خصوصی و تعاونی بسیار ضعیف هستیم، زیرا توسط نیروی انسانی توسعه و بهره‌وری پیش می‌رود.

معاون مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ضعف‌هایی نیز در سیستم دانشگاهی وجود دارد، بیان کرد: افراد در طول زمان تحصیل خود از جامعه فاصله می‌گیرند، دانشگاه دانش لازم را به دانشجوی خود ارائه می‌دهد ولی نمی‌تواند توانمندی را به دانشجو یاد دهد، بنابراین بعد از فارغ‌التحصیلی به سراغ بخش خصوصی و تعاونی‌ها می‌روند که پذیرشی برای آن‌ها وجود ندارد.

وی گفت: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دو برابر سایر اقشار جامعه بوده که این امر یک آسیب است.

آذرپناه بیان کرد: اگر نیروهای تحصیل‌کرده دانشگاهی وارد بنگاه‌های اقتصادی شوند قطعا علاوه بر ایجاد اشتغال، در پیشبرد کارهای آن‌ها تاثیرگذار است.

وی افزود: علی رغم محدودیت بودجه‌ای در کشور، بودجه این طرح ۱۰۰ درصد تخصیص داده شده که با ابلاغ این طرح‌ به استان‌های پایلوت کشور، تاکنون ۱۲۴ قرارداد به دبیرخانه طرح ارسال و مبلغ به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

معاون مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سهمیه این استان در طرح یارانه دستمزد، جذب یک هزار و ۴۰۰ نفر بوده که در صورت جذب تمامی افراد تا پایان فصل پاییز، برای فصل زمستان یک هزار و ۴۰۰ نفر دیگر به استان اختصاص می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اجرای طرح کارورزی به منظور رفع بیکاری نبوده بلکه با هدف ورود افراد به بازار کار بوده است، تصریح کرد: یکی از طرح‌های موفق طرح کارورزی بوده که ۲۹ هزار نفر در کشور جذب شدند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار