اختلاف نظر درباره نحوه اجرای قانون حذف کنکور؛ تکمیل 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها یا تاثیر 85 درصد سوابق تحصیلی؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

اختلاف نظر درباره نحوه اجرای قانون حذف کنکور؛ تکمیل 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها یا تاثیر 85 درصد سوابق تحصیلی؟

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از ابهام و اختلاف نظر میان سازمان سنجش و مجلس درباره نحوه اجرای قانون حذف کنکور خبر داد.

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به عملکرد سازمان سنجش درحوزه اجرای قانون حذف کنکور، گفت: براساس صحبت‌های رئیس سازمان سنجش در حال حاضر 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود؛ این در حالی است که برخی از نمایندگان منظور قانون سنجش و پذیرش از 85 درصد را تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها نمی‌دانند بلکه معتقدند باید 85 درصد سوابق تحصیلی در آزمون کنکور تاثیرگذار باشد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نمایندگان مطرح کردند از آنجایی که 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور تکمیل می‌شود بهتر است اسامی این دانشگاه‌ها و رشته‌ها اعلام شود تا خانواده‌ها و داوطلبان بدانند کدام رشته و دانشگاه نیازی به کنکور ندارند با این کار افرادی که تمایل دارند می‌توانند براساس معدل در دانشگاه‌های مذکور ثبت‌نام کنند.

وی اظهار کرد: به زعم نمایندگان کمیسیون آموزش بهتر است اسامی دانشگاه‌هایی که با سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود اعلام شود تا مردم ناچار به پرداخت هزینه برای شرکت در آزمون و ورود به دانشگاه‌ها نباشند؛ زیرا بر چه اساسی رشته و دانشگاهی که تقاضای چندانی ندارد باید در دفترچه انتخاب رشته آورده شود.

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه تا به امروز سوابق تحصیلی در آزمون کنکور 25 درصد تاثیر مثبت داشته، خاطرنشان کرد: براساس تصویب شورای سنجش و پذیرش در کنکور 98 سوابق تحصیلی ۳۰درصد تاثیر قطعی دارد.

میرزاده با اشاره به علت در نظر گرفتن 25 درصد تاثیر مثبت و 30 درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، توضیح داد: از آنجایی که تا سال گذشته دوره متوسطه 4 ساله بود 25 درصد برای هر سال تعیین شد اما در حال حاضر با توجه به تغییر نظام آموزشی و 3 ساله شدن متوسطه تاثیر 30 درصدی در نظر گرفته شده و قرار است تا پایان سال در صورتی که آموزش و پرورش آمادگی لازم را داشته باشد و امتحانات را به صورت نهایی و استاندارد برگزار کند اعمال 30 درصدی برای همه سال‌های متوسطه اعمال شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش به صورت فوری با تشکیل جلسه ظرف مدت دو هفته کارشناسی‌های لازم درباره شیوه تاثیر معدل را بررسی کرده و در اختیار کمیسیون قرار دهد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار