ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی در وزارت علوم عوارض سنگینی ایجاد می‌کند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی در وزارت علوم عوارض سنگینی ایجاد می‌کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه ادغام مجدد دانشگاههای علوم پزشکی در وزارت علوم عوارض سنگینی را ایجاد می کند گفت: باید همه جوانب امر اعم از ضرورت، فواید و اثراتی که ایجاد می‌کند سنجیده شده و سپس در این باره تصمیم‌گیری شود.

دکتر علی‌اکبر حقدوست در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی در وزارت علوم گفت: طی فرآیندی و براساس برخی نیازها در شرایط خاص وزارت بهداری و دانشگاه‌های علوم پزشکی سال‌های پیش با هم ادغام شدند و مراحل ادغام پیش رفت و تفکیکی به وجود آمد که برگشت این وضعیت به حالت قبل عوارض سنگینی را ایجاد می کند بنابراین باید همه جوانب امر اعم از ضرورت ادغام، فواید و اثراتی که ایجاد می‌کند سنجیده شده و سپس در این باره تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: برخی افراد اعتقاد دارند که به دلیل کارهای اجرایی سنگینی که در حوزه خدمات بهداشت، درمان و غذا و دارو وجود دارد تا حدی حجم کار سنگین است که پرداختی ها در این حوزه موجب شده که بخش علمی وزارت بهداشت یعنی آموزش، پژوهش و حوزه‌های دانشجویی تحت الشعاع قرار گرفته و نتوانند رشد کنند و بر این اساس پیشنهاد می‌کنند برای تقویت بعد علمی دانشگاه‌ها مجددا دانشگاه‌های علوم پزشکی در وزارت علوم ادغام شوند و فلسفه این کار را کمک به رشد علمی دانشگاه‌ها می‌دانند.

حقدوست تصریح کرد: البته در حا ل حاضر واقعا روسای دانشگاه‌های استان‌های مختلف کار بسیار سنگینی دارند و حوزه‌های مختلف اعم از خانه‌های بهداشت‌ روستاها گرفته تا بیمارستان‌ها، اغذیه فروشی‌ها،‌ کارخانه‌های تولید دارو و مواد غذایی و خوابگاه‌های دانشجویی را باید پوشش دهند و وظایف سنگینی را در این زمینه بر عهده دارند که این موضوع کار آن ها را دشوار کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: کسانی که اعتقاد دارند دانشگاه‌های علوم پزشکی باید از وزارت بهداشت جدا شده و به وزارت علوم برگردند دو دلیل عمده می‌آورند که یکی کمک به رشد علمی دانشگاه‌ها و دیگری حجم کار سنگینی است که در وزارت بهداشت وجود دارد البته در این حوزه باید توجه کرد برگشت به حالت قبل چقدر به این موارد کمک می کند و آیا واقعا راه حل برگشت به حالت قبل راه حل درستی است یا خیر.

وی ادامه داد: در اینکه دانشگاه های علوم پزشکی به حالت قبل برگردند و به وزارت علوم ملحق شوند یک سری مزایا وجود دارد از جمله اینکه ارتباطات بین رشته‌ای افزایش می ‌یابد و ممکن است تحقیقات بین رشته‌ای تقویت شود اما از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کرد که وزارت علوم نیز از دردها و رنج های مزمنی آزار می‌بیند و وضعیت بودجه‌ای مطلوبی ندارد و اینگونه نخواهد بود که اگر دانشگاههای علوم پزشکی به وزارت علوم ملحق شوند از نظر مادی اوضاع احوال بهتری خواهند داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تقریبا نزدیک به سه دهه است که دانشگاه‌های علوم پزشکی از دانشگاه‌های دیگر تفکیک شده‌اند و ادغام دوباره آن‌ها با دانشگاه‌های وزارت علوم ممکن است موجب شود برای مدت‌ها این دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها در حالت دسته دومی تلقی شوند و ارتباط برقرار کردن بین دانشگاه‌های علوم پزشکی با دانشگاه‌های وزارت علوم در یک فیلد کار دشوار و سختی خواهد شد.

وی ادامه داد: دانشجویان علوم پزشکی باید در بیمارستان های آموزشی، آموزش ببینند بنابراین این‌که این بیمارستان ها به وزارت علوم ملحق شوند یا نشوند و در حالتی مثل بهداری‌های قدیم باقی بمانند و دانشکده‌ها از آن‌ها خرید خدمت بکنند جای بررسی دارد و این مساله کار را واقعا دشوار می‌کند. بنابراین وقتی به صورت فنی به موضوع دقت شود . به این بخش ها و جزئیات امور نگاه کنیم خواهیم دید که باید دردسر بزرگی را برای این کار متحمل شویم، در حالیکه شاید پرداخت این هزینه‌ها در شرایط فعلی کار مناسبی نباشد.

حقدوست افزود: از نظر اقتصادی نیز به نظر نمی رسد این کار موجب کم شدن بار اقتصادی باشد و بنابراین همه موضوعات و جوانب کار را که درکنار یکدیگر بسنجیم متوجه خواهیم شد که در مجموع سناریوی برگشت دانشگاه های علوم پزشکی به وزارت بهداشت حداقل در قالب برنامه کوتاه مدت و یکی، دو ساله کار عاقلانه ای نیست. البته من در لزوم انجام این کار به طور کلی شک دارم ولی اگر هم قرار بر این است که این اتفاق بیفتد و علما با بررسی همه جوانب به این جمع بندی برسند که این کار انجام شود باید برنامه ای حداقل 10 ساله برای انجام آن در نظر گرفته شود.

معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت گفت: اما در خصوص اینکه در ساختار فعلی وزارت بهداشت تغییراتی اتفاق بیافتد و سهم، حجم و ارزش کار علمی آن پررنگ شود نیازمند این است وزارت بهداشت در مورد آن فکر کند و بررسی کند چگونه می تواند در همین نظام بعد علمی خود را تقویت کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: البته این را نیز باید در نظر گرفت که در حال حاضر سرعت رشد علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی از سرعت دانشگاه‌های دیگر کمتر نیست و یک سوم تولیدات علمی معتبر در سطح جهانی را در کشور دانشگاه‌های علوم پزشکی به خود اختصاص داده اند در حالیکه تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی کمتر از یک سوم است و این به این معنا است که راندمان کار دانشگاه‌های علوم پزشکی راندمان قابل قبولی است.

وی افزود: با توجه به تعداد هیات علمی و زیر ساخت هایی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد و مقاطع تحصیلی که دانشجو در آن‌ها تربیت می‌شود که عمدتا دکترای حرفه‌ای،‌ ph.d و سطوح تحصیلات تکمیلی است و همچنین با توجه به امکانات موجود، راندمان دانشگاه‌های علوم پزشکی خوب و قابل قبول است و نمره پایینی نیست و اوضاع و احوال علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورتی نیست که تصور شود در حال حاضر دانشگاه‌ها نیاز به یک تدبیر اساسی، صریح و جدی دارند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار