ارائه اساسنامه از سوی مراکز دانشگاه علمی کاربردی اختیاری شد/ چگونگی پذیرش دانشجو در مراکز فاقد اساسنامه

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ارائه اساسنامه از سوی مراکز دانشگاه علمی کاربردی اختیاری شد/ چگونگی پذیرش دانشجو در مراکز فاقد اساسنامه

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه ارائه اساسنامه از سوی مراکز این دانشگاه اختیاری شده است، گفت: در مرحله اول ۷۵ درصد از مراکز اساسنامه خود را فرستادند و بیشترین مراکزی که اساسنامه ارائه نکردند در تهران بودند.
محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با اشاره به اساسنامه مراکز علمی کاربردی گفت: ارایه اساسنامه از سوی مراکز دانشگاه جامع اختیاری شده و اساسنامه تعدادی از مراکز در فرایند تصویب است.

وی با اشاره به اعتراض تعدادی از مراکز علمی کاربردی خاطرنشان کرد: این اساسنامه ۶ ماه بررسی شد و اعتراضات در شورای حقوقی وزارت علوم بررسی و بندهایی نیزاصلاح شد. اساسنامه مراکز علمی کاربردی مصوب شورای گسترش آموزش عالی کشور است، این شورا اساسنامه تمام دانشگاه‌ها را تصویب می‌کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: پس از تصویب، اساسنامه از سوی شورای گسترش آموزش عالی به دانشگاه رسید و دانشگاه نیز به مراکز ابلاغ کرد، با وجود بحث‌های زیاد عده‌ای خواستند و عده‌ای نخواستند. آنهایی که خواستند درخواست را ارائه دادند و کارهای مخصوص را هم انجام دادند.

وی با بیان اینکه در مرحله اول ۷۵ درصد از مراکز اساسنامه خود را فرستادند، خاطرنشان کرد: تمام مراکز استان‌ها تقریباً اساسنامه خود را ارایه دادند و بیشترین مراکزی که اساسنامه ارایه ندادند در تهران بودند.

به گفته امید، داشتن اساسنامه برای مراکز علمی کاربردی یک امتیاز است، اساسنامه نشان‌دهنده یک هویت تثبیت‌شده برای مراکز است، با داشتن اساسنامه مراکز در آموزش عالی شناخته می‌شوند. می‌توانند از تسهیلات بانکی و مزایایی که دولت برای مراکز آموزش عالی در نظر می‌گیرد استفاده کنند، ممکن است که الان هم استفاده کنند، اما بعد از مشخص شدن وضعیت اساسنامه‌ها مراکزی که در چارچوب اساسنامه کار می‌کنند وضع تثبیت‌شده‌ تری دارند و آینده‌ آنها مشخص است.

وی درباره وضعیت مراکزی که اساسنامه ندارند، گفت: آنهایی که اساسنامه نخواستند مانند گذشته هر سال مجوز یک‌بار پذیرش دانشجو برای رشته‌های خود می‌گیرند و این تا زمانی است که دانشگاه تشخیص دهد به آنها دانشجو بدهد، یک روزی هم ممکن است دانشگاه تصمیم بگیرد که فقط به مراکزی دانشجو بدهد که اساسنامه دارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به بخش‌هایی از اساسنامه مراکز این دانشگاه گفت: براساس اساسنامه مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی، این مراکز امتیازات و تسهیلاتی را که از طرف دولت گرفته‌اند، زمان انحلال باید پس بدهند، همچنین اگر شورای گسترش آموزش عالی تشخیص بدهد که این مرکز منحل شود، باید منحل شود. الان هم همین‌طور است، اگر مرکزی را دانشگاه دانشجو ندهد، منحل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس اساسنامه مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی، این مراکز یا باید هیأت امنا داشته باشند یا هیأت موسس، در اساسنامه تأکید شده که ۵ نفر باید عضو هیئت امنا باشند که این افراد شامل مدیرعامل آن دستگاه، رئیس مرکز و سه نفر دیگر به انتخاب مدیرعامل می‌شوند.

امید با بیان اینکه اعضای هیئت‌موسس‌ها هم 5 نفر هستند، گفت: تمام پاسخگویی به اقدامات مراکز با هیأت‌های موسس و هیأت‌های امنای مراکز علمی کاربردی است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار