ارائه 70 رشته جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به تحصیل حدود 29 هزار و 300 دانشجوی فعال در این دانشگاه، گفت: برای سال تحصیلی جدید نیز در 240 کدرشته پذیرش دانشجو خواهیم داشت که از این تعداد 70 رشته جدید هستند.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، مسعود خداپناه در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (28 مردادماه) در دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: از سال 95 با تغییر مدیریت دانشگاه، اصلاحاتی در دانشگاه انجام شد. مساله کیفیت آموزش‌ها و ماموریت‌گرایی دانشگاه از جمله مسائلی هستند که در این سال‌ها مورد توجه بودند.

وی افزود: در گذشته در دانشگاه بحث کمیت بیشتر مطرح بود؛ به طوری که تعداد مراکز علمی کاربردی در آن زمان به بیش از هزار مرکز در کشور رسید اما حالا با اصلاحاتی که انجام شده است، تعداد مراکز علمی کاربردی در کشور حدود 500 مرکز است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: برخی مراکز از نظر کیفیت آموزشی شرایط مناسبی نداشتند و در شان وزارت علوم نبودند. ما این مراکز را اصلاح کردیم و یا برای آن‌ها اساسنامه تعریف کردیم. همچنین برنامه‌ریزی درسی و اصلاح رشته‌ها در جهت خوشه‌های شغلی، از اقداماتی بود که در این سال‌ها در دانشگاه علمی کاربردی انجام شده است.

خداپناه خاطرنشان‌کرد: در گذشته بیش از 70 درصد دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی را شاغلین تشکیل می‌دادند اما در حال حاضر این نسبت در حال تغییر کردن است. پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی از امروز 28 مردادماه آغاز شده است و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی نیز از دوم شهریورماه آغاز خواهد شد.

دانشگاه علمی کاربردی از ابتدا دانشگاه نسل سوم بوده است

وی گفت: دانشگاه علمی کاربردی از ابتدا دانشگاه نسل سوم بوده است و دانشگاه ما دانشگاهی است که نزدیک‌ترین مسیر را برای تبدیل علم به ثروت دارد. در آینده با نیازهایی که جامعه در بخش‌های مختلف تولیدی، اقتصادی و صنعتی مطرح می‌کند، امیدواریم با کمک برای حل شدن مشکلات جامعه در این زمینه‌ها، به دانشگاه نسل چهارم تبدیل شویم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان افزود: تفاوتی که دانشگاه علمی کاربردی با سایر دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم دارد، این است که اگر سایر دانشگاه‌ها بخواهند رشته‌ای را به رشته‌های دانشگاه خود اضافه کنند، درخواست آن‌ها باید به شورای گسترش در وزارت علوم ارسال شود. اما چون ما تنها دانشگاه مهارتی هستیم، برای اضافه شدن رشته‌های جدید به دانشگاه، نماینده دفتر گسترش در دانشگاه حضور پیدا می‌کند و همین مساله باعث می‌شود سرعت کار در دانشگاه علمی کاربردی نسبت به سایر دانشگاه‌ها بالاتر برود. اضافه کردن یک رشته جدید در دانشگاه ما حدودا شش ماه زمان می‌برد.

خداپناه خاطرنشان‌کرد: ما در پذیرش دانشجو در سال 96 و 97 رتبه یک و دو کشوری را کسب کردیم. همچنین سال گذشته تیم فوتبال ما در المپیاد دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم در کشور دوم شد. امسال هم در جشنواره المپیاد ورزشی دانشگاه علمی کاربردی کشور که بخش دختران آن هفته اول مردادماه و بخش پسران آن نیمه دوم همین ماه برگزار شد، تیم دختران ما با اختلاف دو مدال نقره در کشور دوم شد. تیم پسران نیز با فاصله 40 امتیاز در رتبه یک کشوری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: سال گذشته که برای اولین بار جشن فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی به صورت متمرکز برگزار شد، تمام 3600 دست لباسی که برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه دوخته شد، توسط اساتید و کارگاه‌های ما انجام شد.

تعطیلی 7 مرکز علمی کاربردی در خوزستان با مصوبه شورای عالی اداری

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری در بهمن‌ماه 96 مبنی بر تعطیلی دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی، گفت: با توجه به اینکه در آن زمان پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها متوقف شد، دانشجویان آن‌ها حالا ترم چهار هستند و به زودی فارغ‌التحصیل می‌شوند. در استان ما هفت مرکز داشتیم که براساس این مصوبه تعطیل شدند. دو مرکز جهادکشاورزی اهواز و دزفول، دو مرکز فنی و حرفه‌ای اهواز و دزفول، مرکز خبر، مرکز میراث فرهنگی و مرکز بهزیستی، مراکزی هستند که با این مصوبه منحل شدند.

خداپناه ادامه داد: ما برای ایجاد مراکز جدید جایگزین هیچ محدودیتی نداریم. در حال حاضر در حال راه‌اندازی مرکز علمی کاربردی پتروشیمی هستیم. مرکزی نیز در خرمشهر در زمینه ناوبری و دریایی تشکیل خواهد شد. برخی از رشته‌های مراکزی که در حال تعطیل شدن هستند را به مراکز دیگر علمی کاربردی استان واگذار کردیم تا در پذیرش دانشجو در این رشته‌ها مشکل زیادی پیدا نکنیم. در مجموع 10 درصد رشته‌ها را به مراکز دیگر واگذار کردیم. البته با توجه به اینکه محیط کار برای ما اهمیت زیادی دارد، نمی‌توانیم رشته‌ها را به جایی که محل مناسبی در اختیار ندارد، واگذار کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 29 هزار و 300 دانشجوی فعال در دانشگاه علمی کاربردی مشغول به تحصیل هستند. این در حالی است که برخی صندلی‌ها در دانشگاه‌های دولتی که رایگان هستند، خالی مانده است. در مهرماه امسال برای اولین بار پذیرش دانشجو در دانشگاه ما بر اساس خوشه‌های شغلی است. امسال در حدود 240 کد رشته در 18 مرکز علمی کاربردی در استان پذیرش دانشجو داریم. از این 240 کد رشته، حدود 70 رشته جدید هستند.

محدودیتی برای آغاز پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی نداریم

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: در خصوص پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی ما محدودیتی نداریم، اما تا الان کسی اعلام نیاز نکرده است. ما به شرطی می‌توانیم در رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش دانشجو داشته باشیم که دانشگاه‌های دولتی رشته مورد نظر ما را نداشته باشند. در حال حاضر هم 60 درصد رشته‌های ما کاردانی و 40 درصد کارشناسی هستند.

خداپناه در خصوص ارزیابی مدرسان دانشگاه علمی کاربردی، تصریح کرد: در گذشته سایت دانشگاه برای پذیرش مدرس همیشه باز بود و پذیرش به شکلی بود که شما ثبت‌نام می‌کردید و بعد از تایید، کد ثبت‌نام برای شما صادر می‌شد. به این ترتیب ما تا سال 95 حدود 2700 کد مدرسی داشتیم. در سال 96 ما این سامانه را بستیم. طی یک فراخوان برای جذب مدرس اعلام نیاز کردیم و هزار نفر متقاضی تدریس در دانشگاه بودند که از این تعداد 500 نفر را پذیرفتیم.

وی ادامه داد: در سال 97 نیز مجوز جذب 200 مدرس را در دانشگاه داشتیم که از کسانی که مراجعه کردند، حدود 140 نفر جذب شدند. یعنی در مجموع برای حدود 650 نفر کد مدرسی صادر کردیم. از آن 2700 نفری که کد مدرسی داشتند نیز، 1400 نفر برای تکمیل پرونده به دانشگاه مراجعه نکردند و ما کد مدرسی این افراد را در همین ماه باطل می‌کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان درباره سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی در کشور، گفت: سطح‌بندی مراکز از سال گذشته آغاز شده است و دارای 55 معیار و 180 نشانگر است. مراکز از نظر بخش‌های آموزشی، دانشجویی، فرهنگی، پژوهشی، تجهیزات، امکانات، اساسنامه‌ها و … بررسی می‌شوند. مراکزی که امتیاز آن‌ها بیش از 75 باشد رتبه یک، مراکزی که امتیازات 50 تا 75 را کسب کنند مراکز رتبه دو، مراکزی که امتیازی بین 25 تا 50 کسب کنند، رتبه سه و مراکزی که کمتر از 25 امتیاز کسب کنند، رتبه چهار محسوب می‌شوند.

خداپناه ادامه داد: با توجه به سخت‌گیری‌هایی که انجام شد، امسال هیچ مرکزی رتبه یک کسب نکرد. بیش از 30 درصد مراکز کشور رتبه دو، بیش از 60 درصد رتبه سه و کمتر از 10 درصد مراکز رتبه چهار را کسب کردند. در خوزستان نیز ما یک مرکز رتبه چهار، 10 مرکز رتبه سه و 6 مرکز رتبه دو داشتیم. دو مرکز علمی کاربردی در استان نیز برای سطح‌بندی، تکمیل پرونده انجام ندادند.

وی افزود: در گذشته بخش زیادی از دانشجویان ما را شاغلین تشکیل می‌دادند. با توجه به اینکه رشته‌های ما مهارتی هستند، نسبت اشتغال دانشجویان ما در مقایسه با مراکز دولتی بالاتر است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان خاطرنشان‌کرد: همچنین در مراکز علمی کاربردی استان، هفت مرکز نوآوری وجود دارد. این مراکز مانند مراکز رشد دانشگاه‌های دولتی هستند. اگر اختراع و ابتکاری از سوی دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان انجام شود و این در مرکز استان به تایید برسد، دانشگاه می‌تواند برای حمایت از آن‌ها تا 50 میلیون تومان وام با بهره کم پرداخت کند.

خداپناه افزود: همچنین ما یک کلینیک اشتغال در دانشگاه داریم که تلاش می‌کنیم فعالیت آن را امسال افزایش دهیم. همچنین امسال کارگاه‌هایی را برگزار می‌کنیم تا دانشجویان درباره نحوه کارآفرینی و تاسیس شرکت اطلاعات کافی کسب کنند.

وی گفت: در مهرماه امسال نیز برای جذب مدرس در سال 98 فراخوان خواهیم داد. اگر فردی حتی مدرک کارشناسی ارشد نیز نداشته باشد، یا مثلا مدرک دیپلم داشته باشد اما یک مدرس خبره باشد یا جوایز بین‌المللی در رشته خود داشته باشد، می‌تواند در دانشگاه علمی کاربردی تدریس کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار