از فارغ التحصیلان همه دانشگاه ها برای جذب درجدید آموزش و پرورش استفاده می کنیم

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

از فارغ التحصیلان همه دانشگاه ها برای جذب درجدید آموزش و پرورش استفاده می کنیم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آزمون استخدامی این وزارتخانه دی ماه برگزار می‌شود، گفت: سالانه 26 هزار نیروی آموزش و پرورش در مرخصی زایمان هستند، 11 هزار نیرو در مأموریت بوده و 42 هزار نفر در تربیت معلم، دانشجو هستند.
به گزارش خبرنگار بازارکار، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نخستین نشست خبری خود که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن ابراز تأسف عمیق از حادثه جان باختن جمعی از هموطنان در زلزله اخیر در غرب کشور، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار که صبح دریافت کردم حدود 21 تن از دانش‌آموزان و 2 تن از فرهنگیان در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و از خداوند صبر جزیل برای بازماندگان این دانش‌آموزان خواهانم.
* توسعه متوازن در برنامه سال 96 رعایت می‌شود
بطحایی به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: از وضعیت کنونی استقرار سند تحول بنیادین در آغاز حرکت جدیدی که برای اجرای آن شروع کردیم، وضعیت سنجی انجام دادیم و اکنون می‌دانیم به تفکیک اهداف عملیاتی، چه درصد سهمی از سند تحول پیاده شده و توزیع استقرار به چه نحوی است و سهم هرکدام از راهکارها در اجرا چقدر است.
وی با بیان اینکه همه برنامه‌های آموزش و پرورش برگرفته از مفاد این سند خواهد بود، افزود: بر اساس مطالعات فشرده در این دو ماه، توزیع استقرار راهکارها نامتوازن و ناهمگن است و تلاش خواهیم کرد توسعه متوازن در برنامه سال 96 رعایت شود.
* طراحی سامانه شایسته سالاری در انتصاب مدیران تا پایان دی ماه انجام می‌شود
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که کیفیت نظام آموزش و پرورش را تضمین می‌کند، انتخاب درست و شایسته مدیران است، گفت: شروع گام اول در استقرار نظام شایسته سالاری در انتخاب مدیران مدارس را مدتی است آغاز کرده‌ایم.
بطحایی توضیح داد: در فراخوان خود اعلام کردیم بنا داریم سامانه‌ای ایجاد کنیم که در مدارسی که نیازمند مدیر است، رئیس آموزش و پرورش منطقه در سامانه اعلام نیاز کند و بگوید مدیری با ویژگی‌هایی نیازمندیم و پس از آن، افراد خود را معرفی می‌کنند و سپس کمیته‌ای، صلاحیت‌ها را رسیدگی می‌کند یعنی رئیس آموزش و پرورش منطقه پس از این کار، با فهرستی از افراد واجد شرایط مواجه می‌شود.
وی با بیان اینکه طراحی این سامانه تا پایان دی ماه تمام می‌شود، ادامه داد: این حرکت، گام کوچکی برای شایسته سالاری است اما اولین گام برای پیش رفتن به سوی شفافیت انتصاب است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دستورالعملی را در سال 94 تنظیم کرده بودیم که اجرا نشده بود و بازتنظیم خواهد شد و در سال 97 امیدواریم گام‌های جدی برای انتخاب مدیران برداریم.
وی گفت: ما بنا داریم در گام بعد در سطح رؤسای مناطق، استان‌ها و ستاد، افراد شایسته اعلام نامزدی برای پست‌ها بکنند و سپس انتخاب‌ها صورت بگیرد.
* طرح مجلس بر کیفیت آموزش اثر منفی مستقیم دارد
بطحایی در خصوص تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس و مربیان پیش‌دبستانی گفت: وقتی صحبت از آموزش و پرورش می‌کنیم از یک میلیون و هفتصد هزار نیروی شاغل و بازنشسته می‌گوییم که پیچیدگی بالایی دارد و به کارگیری نیرو در این وزارتخانه باید با دقت باشد.

وی ادامه داد: هرگونه جذب نیرو در آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد و ما گاهی به دلیل ضرورت مجبور شدیم از نیروهایی خارج از این دانشگاه، نیروهایی به کار بگیریم البته زحمات نیروهای حق التدریس را نفی نمی‌کنیم اما طرح مجلس اگر به همین شکل به تصویب برسد بر کیفیت آموزش اثر منفی مستقیم دارد.
* تلاش کردیم بخشی از امور پشتیبانی را به خارج از وزارتخانه ببریم
وزیر آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش آنقدر مسائل پشتیبانی، وقت می‌گیرد که کمتر به اصل وظیفه آموزش و پرورش می‌رسیم؛ تلاش کردیم بخشی از امور پشتیبانی را به خارج از وزارتخانه برسانیم اما تاکنون محقق نشده است و گاهی برخی علاقه دارند که این مسئولیت باقی بماند و نهادهای دیگر هم تمایلی به قبول این مسئولیت ندارند.
وی ادامه داد: سال آینده با توجه به اینکه بودجه استانی می‌شود صرف نظر از تهدیداتی که ممکن است داشته باشد، یک فرصت است تا استان‌ها و شورای برنامه‌ریزی بخش پشتیبانی مدارس را به نهادهای مختلف بدهند.
بطحایی اضافه کرد: هرچه زودتر فعالیت‌های پشتیبانی را جدا کنیم زودتر می‌توانیم به وظیفه اصلی خود برسیم.
* تلاش‌هایی را برای «معلمان زندانی و در تبعید» آغاز کرده‌ایم
وزیر آموزش و پرورش در خصوص معلمان زندانی، اظهار داشت: گاهی برخی سوالات، فرآیند کار را سخت می‌کند اما تلاش‌هایی را برای معلمان زندانی و در تبعید آغاز کرده‌ایم اما نمی توان پاسخ مشروح داد تا سوءاستفاده‌ای صورت نگیرد.
وی تصریح کرد: امیدوارم آن بخش از جرایمی که قابل عفو است با اقداماتی که انجام می‌دهیم، به سرانجام برسد.
* سالیانه ۲۶ هزار معلم زن در مرخصی زایمان هستند
به گزارش فارس، بطحایی در واکنش به این جمله که «عنوان می‌شود آموزش و پرورش دارای 60 هزار نیرو است که کار نمی‌کنند اما حقوق می‌گیرند»، گفت: رقم 60 هزار دقیق نیست به این جهت که ما در برخی نقاط نیروهایی داریم که ساعت کارشان کم است و معلمانی هستند که کلاس ندارند و در مقابل در نقاطی با کمبود نیرو مواجهیم.
وی ادامه داد: این اختلال در سازماندهی نیروی انسانی به دلیل ضعف انگیزش‌ها و مشوق‌هاست که مانع شده است نیروهای مازاد به مناطقی که کمبود وجود دارد، فرستاده شوند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما در آموزش و پرورش 26 هزار نیرویی داریم که سالانه در مرخصی زایمان هستند که 6 برابر نیروهای برخی از سازمانهاست و 11 هزار نیروی ما در مأموریت هستند و 42 هزار نیروی انسانی در تربیت معلم دانشجو هستند که در آمار ما جزء نیروی انسانی هستند. یعنی به طور کلی هر سال حدود ۱۴ درصد نیروی انسانی در خدمت آموزش و پرورش نیستند.

وی ضمن تأیید اشکالی که از لحاظ نیروی انسانی وجود دارد، افزود: دامنه مشکل نیروی انسانی بسیار وسیع است و حل آن زمان می‌برد.

اینم مقام مسئول در آموزش و پرورش در خصوص زمان برگزاری آزمون استخدامی گفت: آزمون استخدامی در دی ماه برگزار می‌شود اما اینکه چند نفر استخدام می‌شوند و از ماده 28 استفاده می‌شود یا خیر، مدتی دیگر اعلام خواهد شد.
* آغاز آموزش خانواده در خصوص آسیب‌های اجتماعی ظرف ۲ ماه آینده
بطحایی آموزش در خصوص بحث آسیب‌های اجتماعی و راه‌اندازی شبکه تعاملی سینا، گفت: تصمیماتی اتخاذ شده است که از طریق سامانه «سینا»، آموزش خانواده‌ها به تناسب نیازهای خانواده، آموزش مدیران، آموزش معلمان انجام گیرد.
وی با بیان اینکه حضور خانواده‌ها در سامانه «سینا» اجباری خواهد بود و خانواده‌ها موظف خواهند بود دوره‌های آن را طی کنند، ادامه داد: رصد و کنترل آسیب‌های اجتماعی را در برنامه‌هایمان گنجانیده‌ایم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در مورد آسیب‌های اجتماعی و خصوصاً آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش، عصر امروز جلسه‌ای در حضور مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.
* برنامه جامع نیروی انسانی ظرف 2 هفته آینده نهایی می‌شود
به گزارش فارس،‌ وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه جامع نیروی انسانی ظرف 2 هفته آینده نهایی می شود، گفت: در این برنامه کاملاً مشخص است ظرف سال‌های آینده چند نفر خروجی داریم و به چه تعداد نیرو از چه مجرایی نیاز داریم.
وی اضافه کرد: ما با استفاده از فرصت 4 سال آینده می‌توانیم چالش را به فرصت تبدیل کرده و ساماندهی نیروی انسانی را انجام دهیم و در این برنامه هم دانشگاه فرهنگیان مهم‌ترین مجرای تأ‌مین نیرو خواهد بود
البته ظرفیت این دانشگاه کافی نیست و در برنامه تهیه شده 3 برنامه پیش بینی شده است.
* مسائل دانش‌آموزان اهل سنت بررسی می‌شود
بطحایی در خصوص جزئیات کارگروه اهل سنت اظهار داشت: یک ماه پیش کارگروه بررسی مسائل دانش‌آموزان اهل سنت تشکیل شد.
وی ادامه داد: چارچوبی برای آن تعیین شد تا در حوزه برنامه درسی، نیروی انسانی و برنامه پرورشی و آموزشی و فضا، آسیب شناسی صورت گیرد و راهکارهایی ظرف 3 ماه بیان شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هفته آینده نتایج این آسیب شناسی آماده می‌شود و جلسه بعدی کارگروه هم برگزار خواهد شد.

اخبار آموزش و پرورش اخبار