اشتغال ۷۴ درصدی نیرو‌های مهارتی در کشور

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: اشتغال نیرو‌های مهارتی در ایران حدود ۷۴ درصد گزارش شده که این آمار در کشورهای دیگر ۲۰ درصد است.
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انعقاد تفاهم نامه همکاری این دانشگاه با استانداری البرز اظهار کرد: استان البرز یک استان صنعتی محسوب می‌شود که زمینه‌های خوبی را برای توسعه آموزش‌های مهارتی ایجاد کرده است.

او افزود: از آنجایی که استان البرز به تهران نزدیک است می‌تواند زمینه‌های بسیار خوبی را برای توسعه آموزش‌های مهارتی، جذب فارغ التحصیلان به اشتغال و … ایجاد کند.

صالحی عمران تصریح کرد: استاندار نماینده عالی دولت است و می‌تواند در امر توسعه کمی و کیفی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و به خصوص آموزش‌های عالی مهارتی حمایت کننده باشد.

او با بیان اینکه محور اصلی تفاهم نامه همکاری دانشگاه فنی و حرفه ای و استانداری البرز گسترش کمی و کیفی آموزش‌های عالی و مهارتی است، تاکید کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان البرز باعث انعقاد این تفاهم نامه شد تا بتوانیم شاهد رشد آموزش‌های مهارتی باشیم و نقش موثری در سال جهش تولید از نظر تولید و اقتصادی ایفا کنیم تا دانشگاه فنی و حرفه‌ای بتواند از نظر رشد کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی در کشور مسیر خود را پیدا کند.

هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت نیروی‌های تکنیسین است
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره هدف اصلی این دانشگاه در آموزش‌های مهارتی به دانشجویان گفت: آموزش‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای شکل‌های متفاوت رسمی و غیر رسمی دارد که شکل غیر رسمی آن در دوره‌های متوسطه، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش صورت می‌گیرد و آموزش‌های عالی و مهارتی رسمی آن در دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود.

صالحی عمران ادامه داد: محور اصلی آموزش عالی و مهارتی تربیت نیرو‌های تکنیسینی است، در واقع نیرو کاری که بتواند از نظر توانمندی‌های عملی شایستگی‌های لازم را داشته باشد، جایگاه خاصی هم در اقتصاد دنیا خواهد داشت. شاید اشتغال نیرو‌های تکنیسینی در کشور‌های دیگر حدود ۲۰ درصد باشد، اما این آمار در ایران حدود ۷۴ درصد را نشان می‌دهد که به همین علت دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت نیرو‌ها را بر عهده دارد تا فارغ التحصیلان بعد از جذب در عرصه تولید بتوانند فعالیت‌های موثری از خود نشان دهند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره جذب فارغ التحصیلان این دانشگاه به عرصه صنعت گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت باید همیشه وجود داشته باشد و به همین علت طبق آخرین بررسی‌های انجام شده دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ورودی‌های ۹۳ یا ۹۴ به طور میانگین حدود ۶۴ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه برای کار وارد عرصه صنعت می‌شدند.

صالحی عمران در پایان یادآوری کرد: در حال حاضر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۱۷۶ دانشکده وجود دارد که تا پایان سال جاری نیز تعداد آن افزایش خواهد یافت. ۵۴ دانشکده برای دختران و ۱۲۷ دانشکده برای پسران وجود دارد. همچنین تصمیم گرفته ایم تا کد رشته‌هایی که بازار کار خوبی دارند را اضافه کنیم. ۱۶۰ رشته را حذف کرده ایم تا رشته‌های متناسب با بازار کار را توسعه دهیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار