اظهار نظر وزیر آموزش وپرورش درباره زمان کنکور سراسری،فوق العاده ویژه حقوق و واکسیناسیون معلمان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

وزیر آموزش و پرورش به سوالات مخاطبان این وزارتخانه در موضوعات مختلف زمان برگزاری کنکور سراسری، فوق العاده ویژه حقوق فرهنگیان، واکسیناسیون معلمان، رتبه بندی معلمان و بازگشایی و ثبت نام مدارس پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در هفتمین برنامه «گفت وگو با شما» در شبکه شاد اظهار کرد: در آستانه برگزاری انتخابات در روز ۲۸ خرداد هستیم و امیدوارم همه عزیزان با حضور فعال و کامل در انتخابات شرکت و در ساختن آینده کشور سهیم باشند. به ویژه دانش آموزان رأی اولی که امسال بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند و ۱۵ و نیم میلیون دانش آموز دیگر را که نمی توانند رأی بدهند، نمایندگی می کنند.

وی افزود: اطمینان دارم که حاصل این انتخاب آینده و پیشرفت کشور را تامین خواهد کرد. برای کسی که انتخاب می شود پیشاپیش آرزوی موفقیت دارم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه از ۲۷ اردیبهشت امتحانات حضوری در دو پایه نهم و دوازدهم آغاز شد و ۲۴ خرداد به اتمام رسید ، گفت: گزارش ارزشیابی های مستقل وزارت بهداشت حاکی از رعایت بیش از ۹۵ دستورالعمل ها در همه حوزه های امتحانی بوده است. قریب به دو میلیون دانش آموز به صورت متناوب در امتحانات حضوری شرکت کردند و امتحانات بدون مسئله و مشکلی به سرانجام رسید.

حاجی میرزایی با اشاره به ثبت نام مدارس برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: ثبت نام در مدارس دولتی رایگان است و کسی حق ندارد کسی را ملزم به پرداخت شهریه کند. دریافت وجه و شهریه از خانواده ها برای ثبت نام در مدارس ممنوع است و مدیران حق ندارند خانواده ها را ناچار به پرداخت وجه کنند.

وی درباره موضوع زمان برگزاری کنکور سراسری نیز گفت: زمان برگزاری کنکور در اختیار شورای سنجش و پذیرش است که در این باره تصمیم گیری کرده است و فاصله خوبی با امتحانات پایه دوازدهم دارد و دانش آموزان بالاخره باید این آزمون را پشت سر بگذارند تا در ترم تحصیلی آینده به موقع حضور یابند و تاخیر در برگزاری کنکور می تواند باعث از دست دادن یک ترم تحصیلی در دانشگاه باشد. امیدوارم کنکور در زمان مقرر برگزار شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ثبت نام کتب درسی از طریق سامانه مربوط در حال انجام است، گفت: ۱۴۵ میلیون جلد کتاب را در یک هزار عنوان چاپ و توزیع می کنیم. اشکالات طرح برطرف شده و امسال هم با دقت انجام خواهد شد.

حاجی میرزایی ادامه داد: برخی سوالات مخاطبان متوجه این است که در سال تحصیلی گذشته که آموزش ها مجازی ارائه شد محتوای درسی به خوبی منتقل نشده است. این گفته صحیح است. آموزش مجازی نمی تواند کیفیت آموزش حضوری را داشته باشد. باید دانش آموزان بیشتر تلاش کنند. ما در تابستان برنامه های جبرانی را پیش بینی کرده ایم و برنامه تدریس برتر را در نظر گرفتیم تا دانش آموزان از کمک مدرسان برتر بهره مند شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مشکلات اقتصادی از مشکلاتی است که امروز عموم جامعه ما درگیر آن است، گفت: جامعه در یک جنگ عمیق و گسترده گرفتار است. مشکلات متوجه عموم جامعه بوده است. ۴۰ درصد کارکنان دولت، کارکنان آموزش و پرورش هستند که با شدت تورم، آسیب می بینند ما آگاه هستیم و امیدواریم به تدریج مشکلات اقتصادی سامان یابد و تحریم ها به پایان برسد تا گشایشی در وضعیت عمومی اقتصادی ایجاد شود. وقتی درآمدهای کشور  تا یک دهم کاهش می یابد طبیعی است که این فشار متوجه جامعه می شود. این شکل وحشیانه ای از دشمنی های امریکا با مردم ایران بوده که امیدواریم در پرتو توافقات جدیدی که در حال شکل گیری و گفت وگوهایی که در وین در حال انجام است به نتیجه برسد و شاهد حذف تحریم ها باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی سوالات مربوط به دو سامانه پادا و سیدا است گفت: امسال صدور و دریافت کارنامه و ثبت نام مدارس از طریق سامانه انجام می شود. قطعا کاری در چنین حجم و گستردگی ممکن است با اشکالاتی روبه رو شود که به سرعت برطرف می شود. البته قبلا طرح در جامعه کوچکتری پایلوت شده است. اصرار داریم همکاران از طریق دو سامانه مذکور امور را انجام دهند که از ترددهای غیرضروری جلوگیری و به سلامت جامعه و کاهش هزینه مردم کمک می کند. ثبت نام همیشه از دغدغه های خانواده ها بوده که باید آن را آسان کنیم.

حاجی میرزایی درباره وضعیت اینترنت شبکه شاد گفت: درباره رایگان بودن شاد همچنان مصر هستیم. یک دیدگاهی در وزارت ارتباطات وجود داشته که درحال رایزنی هستیم و مشکل را برطرف خواهیم کرد. پوشش اینترنت را هم گفتند که ۹۸ درصد است. حرکت به سمت پوشش کامل اینترنت است و بتدریج پوشش توسعه می یابد.

وی با اشاره به مشکلات صنفی معلمان عنوان کرد: رتبه بندی یکی از مطالبات همکاران بوده که لایحه آن را تدوین و در دولت تصویب کردیم. کلیات در مجلس  تصویب شده و منتظر تصویب جزئیات هستیم تا اجرا را آغاز کنیم. ردیف اعتباری برای اجرای رتبه بندی را از ابتدای فروردین در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کردیم و به محض اینکه قانون تصویب و ابلاغ شود عملیات اجرایی را آغاز خواهیم کرد. در مجلس هم انگیزه قوی در این باره وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه درباره حق التدریس، برخی همکاران گلایه هایی وجود داشت مبنی بر اینکه اسفند ۹۸ کار کردند و دریافتی نداشتند گفت: تفاوتی بین اسفند و ماههای دیگر وجود نداشته و باید حق التدریس این ماه پرداخت شود. گروهی را مأمور کردم که رسیدگی کنند و حتما اگر جایی پرداخت نشده باشد دین خود را ادا می کنیم و خودمان را مسئول می دانیم.

حاجی میرزایی درباره موضوع فوق العاده ویژه حقوق معلمان توضیحاتی ارائه داد و گفت: درباره فوق العاده ۵۰ درصد خطای لفظی رخ داد که دغدغه هایی به همراه داشت. یک فوق العاده شغل مربوط به فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری داریم که اسفند ۹۸ بر اساس تصمیم دولت شامل همه کارکنان دولت شد. ما قبلا دو نوبت رتبه بندی را از محل امتیازات این فصل استفاده کرده بودیم و معلمان بر حسب رتبه، درصدهای مختلفی گرفته بودند که بعد از تصمیم دولت فوق العاده همه همکاران را به ۵۰ درصد رساندیم.

وی افزود: این تصمیم از اسفند ۹۸ اجرایی شده است. دکتر نوبخت چندی پیش گفت وگوی اینترنتی داشت و صحبت از «فوق العاده ویژه» شد که گفته بودند به همه پرداخت کردند. ایشان منظورشان همان فوق العاده شغل ۵۰ درصدی فصل ۱۰ بوده است که آموزش و پرورش هم پرداخت کرده و اخیرا هم نامه ای به ما نوشتند که منظورشان همان مورد بوده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اما فوق العاده ویژه، فوق العاده ای است که قبلا دولت تصویب کرده که به ۲۵ درصد از مشاغل تا سقف ۳۵ درصد و با میانگین ۶۰ درصد از نیروها پرداخت شود که در همه دستگاههای اجرایی در حال انجام است و ما هم این فوق العاده را پرداخت می کنیم. اما ارتقای آن به ۵۰ درصد از موضوعاتی است که این روزها درباره اش گفت وگو می شود و در دستور کار است. اگر منابعش تامین شود برای همه کارکنان دولت اجرایی خواهد شد. بخشی تلاش و پیگیری ماست و بخشی به منابع عمومی کشور مربوط می شود و امید است این تلاش ها ما را به نتیجه مناسبی برساند.

حاجی میرزایی درباره بازگشایی مدارس نیز گفت: اصرار ما بر این است که آموزش ها حضوری باشد. در دنیا از ماه ها قبل آموزش حضوری شروع شده است. جمع بندی دنیا این است که کار معلمان و مدرسه قابل جایگزینی با هیچ ابزار دیگری نیست و باید به سمت بازگشایی مدارس برویم. البته تجربیات در آموزش مجازی را استمرار خواهیم داد. پیش نیاز این امر توسعه واکسیناسیون است که طبق قول مسئولین وزارت بهداشت قرار است فرهنگیان در مردادماه واکسینه شوند و زمینه برای دایر شدن مدارس به صورت حضوری در مهرماه ۱۴۰۰ فراهم شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار