اعتبار ۳۴۰ میلیارد تومانی برای مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری/ ضرورت رصد وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

اعتبار ۳۴۰ میلیارد تومانی برای مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری/ ضرورت رصد وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی

کشمیری گفت: باید فرهنگ‌سازی رصد وضعیت دانش‌آموختگان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی صورت گیرد.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی کشمیری مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری، برنامه ریزی وزارت علوم در نشست هم اندیشی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها که در وزارت علوم برگزار شد؛ گفت: دانشگاه‌ها باید پاسخگوی مطالبات و درخواست‌های جامعه باشند؛ این مطالبات به 2 دلیل عمده شکل می‌گیرد دلیل اول این است دانشگاه‌ها غافل بودند و دلیل دوم این است که توانمندی‌های دانشگاه‌ها که پاسخگوی مطالبات بوده، به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است و قطعا این کار در برنامه ها مورد توجه قرار گیرد.
مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری، برنامه ریزی وزارت علوم تصریح کرد: این دفتر دارای سه بخش علوم، تحقیقات و فناوری است و دامنه آن به بحث مراکز رشد و پارک‌های علمی فناوری محدود نمی‌شود.

کشمیری با اشاره به اهداف طرح رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان اضافه کرد: باید فرهنگ‌سازی رصد وضعیت دانش‌آموختگان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به جدی مورد توجه باشد.

وی گفت: یکی دیگر از اهداف این طرح اطلاع‌رسانی مناسب به ذی‌نفعان درباره وضعیت اشتغال هر یک از رشته های دانشگاهی است.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری، برنامه ریزی وزارت علوم افزود: در شرایط فعلی آمار و اطلاعات درباره رشته‌های آموزشی مازاد و مورد نیاز بازار کار و ارائه اطلاعات نتایج به مراجع ذی‌ربط می رسد تا رصد مستمر ظرفیت‌های محیطی و شرایط بازار کار محلی و منطقه‌ای شکل گیرد.

کشمیری بیان کرد: صرفا حوزه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های مستقر در دانشگاه ها خصوصا پارک‌های علم و فناوری به واسطه امتیازی که قانون برای آن‌ها حائل شده است از اهمیت فوق‌العاده و بالایی برخوردار است.

وی گفت: به منظور ایجاد و توسعه شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تقویت همکاری‌های بین‌المللی اجازه داده می‌شود واحد‌های پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری جهت انجام مأموریت‌های محموله از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیت‌های مالیاتی و عوارض سرمایه‌گذاری‌های خارجی و مبادلات مالی بین‌المللی برخوردار شوند.

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری، برنامه ریزی وزارت علوم در ادامه با اشاره به عملکرد 5 ساله اخیر و اختصاص 340 میلیارد تومان اعتبار برای پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری تأکید کرد: خوشبختانه در این 5 سال دستاوردهای قابل توجهی ایجاد شد به طوری که دستاورد این مراکز ایجاد 11 هزار شغل جدید، پایدارسازی 19 هزار شغل قبلی، بیش از 7 هزار میلیارد تومان ایده تجاری شده و هزار و 500 شرکت جدید تأسیس بوده است.

وجود چند مرکز فناوری رسمی در دفتر سیاستگذاری
کشمیری گفت: در شرایط فعلی چند نوع مرکز فناوری در دفتر سیاستگذاری برنامه ریزی وزارت علوم به رسمیت شناخته شده است، اول مراکز خلاقیت و شکوفایی، دوم مراکز رشد، سوم مراکز نوآوری و در آخر پارک‌های علم و فناوری است به طوری که اول مراکز رشد این دفتر شامل دوره‌های رشد مقدماتی و رشد کسب و کار مهارتی محور هستند.

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری، برنامه ریزی وزارت علوم اضافه کرد: یکی از محورهای فرهنگ سازی در حوزه کارآفرینی توسعه فناوری است و توانمند‌سازی و کیفیت‌افزایی مراکز موجود همچنین ورود فعالانه به حوزه کارآفرینی و نوآوری در مراکز دانشگاهی و پژوهشی از دیگر محورها محسوب می‌شود.

کشمیری افزود: هم گرایی و هماهنگی فعالیت مراکز دانشگاهی و پژوهشی و مراکز فناوری توجه به بازسازی و توسعه بازار برای مؤسسات و واحد‌های فناوری از دیگر‌ محورها است.

وی به راه‌اندازی گرنت فناوری در حمایت از فعالیت‌های حوزه کارآفرین و توسعه فناوری اشاره کرد و گفت: این گرنت فناوری فاصله پایه صندوق پژوهش‌های کاربردی و صندوق نوآوری را پر می‌کند و گرنت فناوری از فعالیت‌های اشتغال محور و مراکزی مانند مدارس اشتغال حمایت می‌کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار