اعطای وام اشتغال به 120 نفر از دارندگان “گواهی پاکی از اعتیاد” در خوزستان

دسته ها: اخبار استان اخبار

اعطای وام اشتغال به 120 نفر از دارندگان

مدیرکل بهزیستی خوزستان از اعطای وام اشتغال به 120 نفر از افرادی که گواهی پاکی از اعتیاد دریافت کردند، خبر داد.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان غلام رضا صدیق راد در همایش مبارزه با مواد مخدر که امروز (اول مردادماه) در اهواز برگزار شد اظهار کرد: اختلالات روانی متاثر از مواد مخدر، بعد از اختلالات اضطرابی و خلقی از شایع ترین اختلالات روانی است که یک فرد به آن دچار می شود.

وی افزود: میزان شیوع مواد مخدر بیشتر در بین جوانان است بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها برای این قشر انجام شود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به کارکرد مواد روان گردان تصریح کرد: هر ماده شیمیایی که با ورود به بدن عملکرد فیزیکی و روانی فرد را تغییر دهد، مواد روان گرد محسوب می‌شود.

صدیق راد بیان کرد: سوءمصرف مواد مخدر حالتی است که فرد بر اثر مواد مخدر دچار اختلالهایی می شود اما هنوز به مواد وابستگی ندارد. اعتیاد حالتی است که فرد از نظر جسمی روانی به مواد مخدر وابسته می‌شود.

وی با اشاره به انواع مواد مخدر گفت: مواد مخدر سستی زا، توهم زا و مواد مخدر توان افزا وجود دارند که هر نوع از این مواد مخدر، دو حالت مصنوعی و طبیعی دارند. متادون ، هروئین، قرصها، تریاک، شیره تریاک و خشخاش مواد طبیعی سستی زا هستند. ماری جوانا، حشیش و گراس مواد نیز مصنوعی توهم زا محسوب می‌شوند. اما شیشه نیز ماده توان افزای مصنوعی و برگ کوکا و کوکائین مواد طبیعی توان افزا هستند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به مواردی که برای جلوگیری از رفتن به سمت مواد مخدر باید به کودکان آموزش داده شود، گفت: باید در این راستا نظم، فن و تاب‌آوری به کودکان آموزش داده شود. تاب‌آوری یعنی افراد در شرایط سخت مقاومت کنند. برخلاف بسیاری از دیدگاه ها که نازپروری را رواج می‌دهند، هرچه کودکان استقلال بیشتری داشته باشند، تاب‌آوری در مقابل با مواد مخدر را نیز یاد می گیرند.

وی ادامه داد: در زمینه پیشگیری اولیه ۱۹۴ تیم اجتماع محور در سطح خوزستان آموزشها را در پنج محیط نظامی، کار، آموزشی، محلات و خانواده انجام می دهند.

صدیق راد بیان کرد: در زمینه درمان نیز سازمان بهزیستی از دستگاه هایی است که خدماتی درمانی را ارائه می دهد و در این خصوص در بخشهای درمان سرپایی(متادون درمانی) و اقامتی(کمپهای ترک اعتیاد) فعالیت می کند. در حال حاضر ۷۵ کمپ ترک اعتیاد در سطح خوزستان وجود دارند که سم زدایی را انجام می دهند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: همچنین در بحث پیشگیری ثالث که امری حمایتی است، سازمان بهزیستی به خانواده های افراد معتاد و نیازمند کمک می کند. در این خصوص در سال گذشته ۱۲۰ نفر از معتادانی که گواهی پاک بودن را اخذ کردند، از این سازمان وام اشتغال دریافت کرده و مشغول به کار شدند.

اخبار استان اخبار