اعلام جزییات آزمون کاردانی به کارشناسی سال ۹۹

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۳۹۹ در ۱۶ رشته‌ امتحانی با آزمون در صبح روز جمعه ۱۴ شهریور در ۱۶۳ شهرستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر،  پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ناپیوسته در ۱۶ رشته‌ امتحانی با آزمون در ۴۷ کدرشته امتحانی دیگر صرفاً با سوابق تحصیلی (معدل کل مقطع کاردانی) صورت می‌گیرد.

در جلسه آزمون به کلیه داوطلبان یک بسته حاوی دفترچه سوال و پاسخنامه شخصی سازی شده داده خواهد شد.

برای هر پاسخ صحیح سه نمره مثبت و به منظور خنثی کردن پاسخ های حدسی و یا تصادفی برای هر پاسخ غلط یک نمره منفی منظور خواهد شد. اگر به سوالی بیش از یک پاسخ داده شود، همه پاسخ ها غلط محسوب خواهد شد و به آن سوال یک نمره منفی تعلق خواهد گرفت.

دفترچه آزمون شامل سوالات دروس عمومی، پایه و تخصصی است و داوطلبان باید با توجه به زمان مشخص شده در جدول زیر نسبت به پاسخگویی اقدام کنند.

جدول مربوط به زمان پاسخگویی سوالات آزمون به تفکیک رشته امتحانی

گروه رشته امتحانی زمان پاسخگویی
پزشکی اتاق عمل/ فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی ۱۸۰ دقیقه
بهداشت عمومی/ تکنولوژی پرتوشناسی/ علوم آزمایشگاهی/ مامایی/ هوشبری ۲۲۰ دقیقه
فنی و مهندسی معماری ۱۶۵ دقیقه
مجموعه کامپیوتر ۱۹۵ دقیقه
برق/ مهندسی اجرایی عمران ۲۱۰ دقیقه
مکانیک ۲۲۰ دقیقه
علوم انسانی علوم ورزشی ۱۳۵ دقیقه
حسابداری ۱۹۵ دقیقه
هنر تکنولوژی و طراحی دوخت/ هنرهای تجسمی ۱۶۰ دقیقه

درس زبان خارجی شامل: زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی است و هر داوطلب موظف است به اختیار خود فقط به سؤالات درس زبان خارجی که در فرم ثبت نام مشخص کرده  است، پاسخ کامل بدهد. سؤال های زبانهای فرانسه و آلمانی به صورت دفترچه جداگانه در اختیار داوطلبانی که ابراز علاقمندی کرده اند، قرار خواهد گرفت.

برای داوطلبانی که به سؤال های معارف غیراسلامی پاسخ می دهند، از مشترکات همه ادیان رسمی و اعتقادات دینی آنان که در دوران تحصیلی آموزش دیده اند، آزمون به عمل می آید.

در آزمون عمومی، برای هر درس ضریب یک خواهد بود، لیکن ضریب درس زبان خارجی برای رشته امتحانی نیمه متمرکز فوریت های پزشکی ۲ است.

در مواردی که کدرشته محل های انتخابی داوطلبی به صورت منفی «-» مشخص شده، به این معنی است که داوطلب از نظر ضوابط و جنس پذیرش، رشته امتحانی و یا تکرار کد انتخابی واجد شرایط آن کد رشته محل نبوده است و لذا در صورت تمایل به اصلاح، با مراجعه به قسمت ویرایش اطلاعات، نسبت به اصلاح کدرشته محل های انتخابی خود اقدام کند.

به آن دسته از دانشجویان سال آخر دوره کاردانی (فوق دیپلم) که تا پایان شهریور ماه سال ۹۹ موفق به اخذ مدرک کاردانی خود نمی شوند توصیه می شود که نسبت به حذف کدرشته محل های انتخابی خود که صرفاً در نیمسال اول پذیرش دانشجو می کنند از طریق سایت سازمان، قسمت ویرایش اطلاعات اقدام کنند.

در غیر اینصورت چنانچه در ردیف پذیرفته شدگان قرار گیرند، از آنان ثبت نام به عمل نخواهد آمد و هیچگونه تقاضایی در این خصوص پذیرفته نخواهد شد.

داوطلبان علاقمند به شرکت در گزینش رشته های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی، اعم از رشته های تحصیلی با آزمون و یا رشته های تحصیلی بدون آزمون (پذیرش براساس سوابق تحصیلی) لازم است به منظور اطلاع از تاریخ و نحوه انتخاب رشته های تحصیلی اواخر شهریور ماه به پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

همراه داشتن وسایل اضافی مانند کیف دستی، ساک دستی، کتاب، جزوه، ماشین حساب، هرگونه نت و یادداشت، پیجر، وسایل ارتباطی و دستگاه های حافظه دار از جمله تلفن همراه، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند (حتی خاموش) و … در جلسه امتحان ممنوع است و داوطلبانی که هریک از وسایل مذکور را به همراه داشته باشند، به عنوان متخلّف تلقی خواهند شد.

طبق قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون های سراسری همراه داشتن وسایل اضافی موجب محرومیت از گزینش در آزمون می شود. به داوطلبان اکیداً توصیه می شود حتی از نت برداری و یادداشت کردن جواب پاسخها برای اطلاع خود جداً پرهیز کنند.

ضمناً ردوبدل کردن هر وسیله (از قبیل لوازم التحریر، نت و … ) در جلسه آزمون و همچنین خارج کردن اوراق امتحانی (از قبیل کارت شرکت در آزمون، دفترچه سوال و پاسخنامه) از جلسه امتحان به عنوان تخلف تلقی و با فرد متخلّف برابر قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون های سراسری رفتار خواهد شد.

چنانچه داوطلبان در رابطه با عکس، جنس، دین، زبان خارجی امتحانی و یا نوع معلولیت مندرج در کارت شرکت در آزمون با اطلاعات مندرج در تقاضانامه ثبت نامی مغایرتی مشاهده می کنند، لازم است برای پیگیری موضوع روز پنجشنبه ۱۳ شهریور صبح از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰ و بعد از ظهر از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۸:۰۰ براساس اطلاعیه پرینت کارت شرکت در آزمون به باجه رفع نقص سازمان سنجش در حوزه ذیربط مراجعه کنند.

داوطلبان در صورت مشاهد مغایرت در سایر مندرجات کارت شرکت در آزمون می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org و با ورود به قسمت ویرایش اطلاعات نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

داوطلبان علاقمند به گزینش در رشته های تحصیلی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی لازم است پس از اطمینان از پذیرش این موسسات در رشته امتحانی خود با ورود به بخش ویرایش اطلاعات و خرید کارت اعتباری بوسیله کارت های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال باشد، با پرداخت مبلغ ۹۳ هزار ریال به عنوان وجه ثبت نام، حداکثر تا روز جمعه ۱۴ شهریور مشخصات کارت اعتباری را در محل مربوط درج کرده  و نسبت به ثبت اولویت های مورد نظر خود اقدام کنند.

داوطلبانی که در زمان تکمیل فرم تقاضانامه ثبت نام بند معلولیت را علامتگذاری کرده اند و نوع معلولیت آنان بر روی کارت شرکت در آزمون درج نشده است، چنانچه نیاز به منشی دارند لازم است سریعاً به سازمان بهزیستی محل اقامت خود مراجعه و نسبت به دریافت و تکمیل فرم معلولیت اقدام و در روز پنجشنبه ۱۳ شهریور آن را به باجه رفع نقص تحویل دهند در غیر اینصورت هیچ تسهیلاتی در روز برگزاری آزمون به آنان داده نخواهد شد.

کدرشته محل های حذف شده و جدید علاوه بر رشته های تحصیلی مندرج در دفترچه راهنما و اصلاح آدرس برخی از موسسات آموزش عالی اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص اصلاحات مربوط به دفترچه راهنمای آزمون مذکور از سه شنبه ۱۱ شهریور بر روی سایت سازمان سنجش قرار دارد و داوطلبان می توانند نسبت به ویرایش کدرشته محلها اقدام کنند.

نکات بهداشتی ویژه داوطلبان آزمون کاردانی به کارشناسی سال ۱۳۹۹

زمان مناسب منزل تا حوزه امتحانی را برآورد و به موقع در محل آزمون حضور یابید. حوزه برگزاری آزمون از ساعت ۶:۳۰ صبح روز برگزاری آزمون آماده حضور شما خواهد بود.

برای پیشگیری از تجمع، حضور خود را به دقایق پایانی موکول نکنید.

از تردد بی مورد در محل آزمون جدا خودداری کنید.

هنگام ورود و خروج به حوزه با دیگر داوطلبان فاصله مناسب (حداقل یک متر) را حفظ کنید.

همراه داشتن ماسک ۳ لایه معمولی (بدون فیلتر) و استفاده صحیح از آن (از بالای بینی تا زیر چانه)، از ابتدای ورود به حوزه برگزاری آزمون تا پایان برگزاری آزمون و خروج از حوزه امتحانی الزامی است.

حوزه های آزمون از تحویل گرفتن هرگونه وسایل اضافی از جمله تلفن همراه، ماشین حساب، کیف دستی، ساک دستی، کتاب، جزوه و … معذور هستند، بنابراین اکیدا توصیه می شود به غیر از موارد اعلام شده در اطلاعیه پرینت کارت و برگ راهنمای شرکت در آزمون و اوراق تشخیص هویتی از همراه داشتن سایر وسایل جدا خودداری شود.

به همراه داشتن تلفن همراه حتی بصورت خاموش در جلسه آزمون موجب محرومیت از گزینش در آزمون خواهد بود.

در زمان استقرار در محل صندلی از صحبت کردن با سایر داوطلبان مجاور جدا خودداری کنید.

برای بازرسی بدنی و تطبیق عکس با فرد متولی همکاری کنید.

از تماس دستها با چشم، دهان و بینی در حین آزمون جدا خودداری کنید.

هنگام عطسه یا سرفه کردن از دستمال کاغذی استفاده کنید. در صورتی که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج استفاده کنید.

در صورت داشتن سوال ضروری از عوامل اجرایی در طول برگزاری آزمون حتما با رعایت فاصله مناسب و داشتن ماسک اقدام به صحبت کنید.

به پیام هایی که حاوی نکات اجرایی و بهداشتی است و درجلسه آزمون از بلندگو پخش می شود با دقت گوش کرده و به آن عمل کنید.

لوازم التحریر مورد نیاز از قبیل مداد، تراش و پاک کن به همراه داشته باشید. تاکید می شود رد و بدل کردن این لوازم در جلسه آزمون تخلف محسوب می شود.

سعی کنید از تماس دست با سطوحی که اغلب لمس می شود نظیر صندلی ها، دستگیره دربها و شیرآلات سرویس بهداشتی و… خودداری کرده و از دستمال کاغذی استفاده کنید.

در مجموع ۴۶ هزار و ۶۹۷ نفر در کاردانی به کارشناسی سال ۹۹ ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۲ هزار و ۲۱۵ نفر زن و ۲۴ هزار و ۴۸۲ نفر مرد هستند. از مجموع ۴۶ هزار و ۶۹۷ نفری که در دوره‌های کاردانی به کارشناسی سال ۹۹ ثبت نام کرده‌اند تعداد ۴۰ هزار و ۴۱۱ نفر در رشته های با آزمون و تعداد ۶ هزار و ۲۸۶ نفر در رشته های بدون آزمون ثبت نام کرده‌اند.

ظرفیت پذیرش در کاردانی به کارشناسی سال ۹۹ تعداد ۲۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر است که از این ظرفیت تعداد ۱۵۷ هزار و ۷۰۵ به رشته های با آزمون اختصاص دارد و تعداد ۶۹ هزار و ۹۹۵ نفر به رشته بدون آزمون اختصاص دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار