اعلام زمان نتایج آزمون سراسری دانشگاه آزاد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نتایج آزمون سراسری در رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی بعدازظهر روز پنج‌شنبه، اول مهرماه از طریق سامانه دانشگاه آزاد اسلامی (https://Azmoon.com) اعلام می‌شود.

دکتر علوی فاضل، رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری روز دوشنبه، 29 شهریورماه که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به دانشجویان اظهار کرد:‌ بر اساس اینکه ما از نتایج آزمون سراسری ورود به دانشگاه استفاده می‌کنیم و سازمان سنجش طی اطلاعیه‌ای ۳۱ شهریورماه را زمان اعلام نتایج مشخص کرده است، ما هم روز بعد از آن یعنی اول مهر ماه نتایج‌ را اعلام خواهیم کرد. داوطلبان می‌توانند از روز شنبه، سوم مهرماه با مراجعه به واحد دانشگاهی محل پذیرش نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی ادامه داد: امسال در ۷۰۴ رشته محل حدود ۷۰ هزار نفر پذیرش داریم و با افتی که در ثبت‌نام داریم پیش‌بینی می‌شود، کمتر از ۷۰ هزار نفر ثبت‌نام کنند. بیشترین متقاضی و رقابت را در گروه علوم پزشکی به ویژه در سه رشته دندان‌پزشکی، داروسازی و پزشکی داشته‌ایم. ظرفیت پذیرش در رشته‌محل‌های رشته علوم پزشکی امسال کمتر از ۱۰ هزار نفر است.

رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سال ۹۲ پذیرش دانشگاه آزاد در رشته علوم پزشکی حدود ۲۸ هزار نفر بود که با تعامل خوبی که با وزارت بهداشت داشتیم و در جهت استانداردسازی رشته محل‌های دانشگاه‌ها کار کیفی به خوبی انجام شد که یکی از اقدامات ما کاهش ظرفیت پذیرش در این رشته‌ها بوده است. بنابراین این اطمینان را می‌دهیم که از نظر کیفیت رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به طور کامل ارزیابی شده است و با ابلاغ وزارت بهداشت ما پذیرش‌هایمان را انجام می‌دهیم.

علوی فاضل تصریح کرد: برخی داوطلبان در رشته‌های دلخواه خود در دانشگاه‌های غیر از دانشگاه آزاد یا دوره‌های با آزمون قبول نمی‌شوند، بر همین اساس تا 9 مهرماه سامانه ثبت نام بدون آزمون دانشگاه آزاد بازنگه داشته می‌شود و داوطلبانی که در دوره‌های با آزمون در رشته‌های دلخواه یا شهر دلخواه قبول نشده‌اند، این امکان را دارند که با مراجعه به سامانهAzmoon.org برای رشته‌های بدون آزمون نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی افزود: پذیرفته‌شدگانی که از مرحله آزمون سراسری و رشته‌های بدون آزمون پذیرش گرفته‌اند، از روز شنبه سوم مهرماه می‌توانند برای ثبت‌نام مراجعه کنند و توصیه می‌کنم با توجه به زمان اعلام نتایج و آغاز سال تحصیلی هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند و مدارک مورد نیاز را که شامل کارت ملی، شناسنامه، عکس و مدرک تحصیلی پایان مقطع قبلی است، به همراه داشته باشند.

علوی فاضل افزود: دانش‌آموزانی که در شهریورماه دوره دبیرستان خود را به اتمام رسانده و گواهی پیش دریافت کرده‌اند، می‌توانند با اخذ گواهی مورد تأیید آموزش و پرورش برای ثبت‌نام اقدام کنند.

مژده برای دانش‌آموزان هنرستانی و کاردانش

رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد گفت: همچنین دانش‌آموزان هنرستانی در دوره‌های فنی ‌و حرفه‌ای و کاردانش بر اساس قانونی که یک دوره سه ساله را در هنرستان می‌گذرانند، مجاز هستند در کاردانی پیوسته ادامه تحصیل دهند. بر اساس مصوبه‌ای که اخیراً به تصویب رسیده و ابلاغ شده است، این افراد می‌توانند تحصیل خود را تا مقطع کارشناسی ناپیوسته ادامه دهند. بنابراین هنرستانی‌ها، فنی ‌و حرفه‌ای و کاردانشی‌ها می‌توانند تا کارشناسی ادامه تحصیل دهند و 2 مدرک کاردانی و کارشناسی را دریافت کنند.

شروع کلاس‌های کارشناسی سال تحصیلی جدید

علوی فاضل با بیان اینکه بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه، سال تحصیلی شامل ۱۶ هفته کلاس و یک جلسه امتحان است، گفت: سال تحصیلی جدید از ۲۷ شهریورماه به طور رسمی آغاز شده است و برای ورودی‌های جدید در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد که نتایج آن‌ها اعلام شده است، شروع کلاس‌ها بر اساس تقویم آموزشی خواهد بود و تمام تلاش ما این است که بتوانیم برای همه پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری که نتایج آن‌ها اول مهرماه اعلام می‌شود، هفته آینده کلاس‌ها را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: از هفته بعد یعنی دهم مهرماه کلاس‌ها شروع شده و واحدهای دانشگاهی موظف‌ هستند کلاس‌های جبرانی برای هفته‌ای که به دلیل ثبت نام کلاس برگزار نشده است، برگزار کنند.

علوی فاضل اضافه کرد: همچنین داوطلبان از فرصتی که برای ثبت نام دارند، حتما به درستی استفاده کنند و توصیه می‌کنم هفته آینده با در دست داشتن مدارک به واحد مربوطه مراجعه کنند.

آزمون دکترا و ارشد

علوی فاضل خاطرنشان کرد: با استناد به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که بر اساس طرحی بود که سال گذشته در مجلس مطرح شد و به تصویب رسید، آزمون کارشناسی ارشد و دکترا باید به شکل متمرکز برای همه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی برگزار شود. اما بر اساس بند ۷ قانون منتظر ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی قانون هستیم و زمانی که شیوه‌نامه اجرایی توسط هیأت وزیران مصوب و ابلاغ شود، ما نیز تابع قانونی هستیم که اجرا می‌شود.

اعلام نتایج کارشناسی ارشد بدون آزمون

وی در رابطه با اعلام نتایج کارشناسی ارشد بدون آزمون اظهار کرد: کارشناسی ارشد بدون آزمون مختص دانشجویان ممتاز مقطع کارشناسی که از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ‌التحصیل شده‌اند، است که بر اساس آن، مرکز سنجش و پذیرش از حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی که مدارک فارغ‌التحصیلان را صادر می‌کند، استعلام می‌گیرد و از آنجایی که بیشتر فارغ‌التحصیلان در حال انجام مراحل فارغ‌التحصیلی و تسویه‌حساب هستند، این فرایند انجام شده و نتایج آن تا پایان این هفته و یا هفته آینده اعلام می‌شود.

وی افزود: اگر این استعلام مدرک فارغ‌التحصیلان ممتاز به تعویق بیافتد، پذیرش برای نیم‌سال دوم صورت می‌گیرد.

تکمیل ظرفیت ارشد و دکترای غیرعلوم پزشکی

علوی فاضل خاطرنشان کرد:‌ ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان ارشد و دکترا در واحدهای دانشگاهی در حال انجام است. بر اساس ریزشی که پیش‌بینی می‌کنیم، تعداد ثبت نام شدگان کمتر از اعلام شده‌هاست. طبیعتا وقتی ثبت نام انجام شود تا دهم مهرماه می‌توانیم از ظرفیت رشته محل‌ها ارزیابی مناسبی داشته باشیم که این منوط به ثبت نام پذیرفته‌شدگان در مرحله اولیه است.

وی در ادامه تشریح کرد: دانشگاه آزاد مفتخر است امسال در بیش از ۲۰۰۰ رشته محل دکترا و بیش از ۷۰۰۰ رشته محل کارشناسی ارشد در سراسر کشور بومی‌گزینی در آموزش عالی در تحصیلات تکمیلی را محقق کرده است.

علوی فاضل اضافه کرد: اگر کسی در مرحله اول قبول شود، این فرد حق دارد در تکمیل ظرفیت شرکت کند؛ ولی توصیه ما این است که پذیرفته شدگان ابتدا در محل پذیرفته شده ثبت نام کنند و در صورت قبولی در تکمیل ظرفیت می‌توانند در محل جدید ثبت نام کنند.

کاهش شهریه دانشگاه آزاد برای اولین‌بار

علوی فاضل با بیان اینکه کاهش شهریه دانشگاه برای اولین بار اتفاق افتاده است، گفت: این امر کاهش شهریه است و نه تخفیف شهریه و به این مفهوم که در رشته محل‌های کاردانی و کارشناسی غیر پزشکی بدون آزمون که با عدم اقبال و انتخاب داوطلبان مواجه شدند و ما ظرفیت خالی داریم و همچنین از سوی دیگر در نقشه جامع علمی کشور به عنوان رشته‌های دارای اولویت توسعه معرفی شده‌اند، بر اساس تصمیم هیأت‌های امنای استانی دانشگاه کاهش شهریه تا ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۴ تصویب و ابلاغ شده است که این امر به نفع دانشگاه و کشور است.

وی خاطرنشان کرد:‌ دانشگاه بحث کاهش وابستگی به شهریه را به عنوان برنامه جدی در دستور کار دارد و امیدوار هستیم که در سال‌های بعد در سایر مقاطع هم با عدم افزایش شهریه و یا حتی کاهش شهریه مواجه شویم.

انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی

رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد همچنین در پایان تصریح کرد: تمامی پذیرش‌های دانشگاه در سال‌های گذشته و امسال دارای مجوز قانونی است و هیچ‌کس حق ندارد به پذیرفته‌شدگان دانشگاه آزاد اسلامی این نگرانی را القاء کند که در پذیرش آن‌ها مشکلی بوده است. تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی طبق مقررات پذیرش شده‌اند و امسال هیچ رشته‌ فاقد مجوزی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد. اگر انتخاب داوطلب برای انتخاب رشته بدون آزمون عوض شده است، می‌تواند تا 9 مهرماه نسبت به تغییر آن اقدام کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار