افزایش بیکاری دامپزشکان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

افزایش بیکاری دامپزشکان

رئیس سازمان نظام دامپزشکی با ابراز نگرانی از اقدام برخی دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو در رشته‌های دامپزشکی و مرتبط با آن گفت: شاهد افزایش بیکاری دربین فارغ‌التحصیلان هستیم.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا صفری ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی اظهار کرد: ۳۶هزار و ۲۷۴ نفر در حال حاضر عضو نظام دامپزشکی کشور هستند.
صفری بابیان اینکه از این تعداد ۱۹هزار نفر مرتبط با حوزه دامپزشکی و حدود ۱۷ هزار نفر دامپزشک هستند، گفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان این حوزه هستیم.
وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد از فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی شغل مناسب پیدا نمی‌کنند، تصریح کرد: بسیاری از شاغلان این حوزه نیز نسبت به تحصیلات و خدماتی که ارائه می‌کنند، درآمد کافی ندارند.
وی عنوان کرد: پذیرش دانشجو در حرفه دامپزشکی در ایران تابع هیچ‌گونه استانداردهای بین‌المللی و حتی داخلی نیست و این مسئله مشکلاتی را در درازمدت برای تولید علم در کشور به وجود خواهد آورد.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور افزود: بر اساس نیازسنجی و برآوردهای انجام‌گرفته، سالیانه بیش از ۴۰۰ پزشک عمومی نیاز نداریم درحالی‌که هم اکنون دو هزار و ۵۰۰ نفر در دانشگاه‌های کشور پذیرش‌شده‌اند.
صفری با ابراز نگرانی از گسترش و ادامه این روند، اظهار کرد: آنچه امروز در دانشگاه‌های دولتی و آزاد در رشته دامپزشکی پذیرش می‌شود بیش از نیاز واقعی است و این مسئله، دغدغه کیفیت آموزش و کمبود امکانات و عدم توانایی در بین فارغ‌التحصیلان این رشته را ایجاد کرده است.
وی نظام دادن به حرفه دامپزشکی، تنظیم روابط حرفه‌ای، دفاع از حقوق افرادی که از حرفه دامپزشکی خدمت می‌گیرند، کمک به نهادهای حاکمیتی در امر بهداشت عمومی، پیشگیری از حوادث غیرمترقبه و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای را ازجمله وظایف سازمان نظام دامپزشکی برشمرد.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پژوهش از دیگر وظایف این سازمان به شمار می‌رود، گفت: برگزاری دوره‌های بازآموزی برای ارتقای مهارت و دانش در صدور و تمدید پروانه‌ها در همین راستا انجام می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار