افزایش سهم پژوهش در دانشگاه‌ دریایی خرمشهر

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به اختصاص 11 درصد از بودجه هزینه‌ای این دانشگاه به حوزه پژوهش در سال گذشته، گفت: امسال به‌دنبال آن هستیم که این رقم به 15 درصد افزایش پیدا کند.

دکتر لطف‌اله خواجه‌پور اظهار کرد: در روز شنبه مراسم افتتاحیه هفته پژوهش برگزار و در این مراسم از پژوهشگران برتر مناطق آبادان و خرمشهر تقدیر شد؛ پس از آن نیز نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهشی و کتاب در دانشگاه افتتاح شدند.

وی افزود: در هفته پژوهش سمینارها و کارگاه‌های متعددی در دانشکده‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است. تاکنون نیز 2 نشست علمی با مدیر پژوهشی سازمان آب و برق خوزستان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص پژوهش‌های کاربردی که به تکنولوژی منجر می‌شوند، برگزار شده است.

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های دولت تدبیر و امید، سیاست‌های مطرح‌شده توسط وزیر و سیاست راهبردی هیأت امنای دانشگاه‌ها پژوهش از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل نیز کاهش موانع کارهای پژوهشی در برنامه کاری ما قرار گرفته است.

خواجه‌پور افزود: بر این اساس تلاش می‌کنیم دانش به فناوری و فناوری نیز به محصول یا مهارت تبدیل شود‌ که محصول تولید و افراد ماهر تربیت شوند تا این افراد بتوانند در جامعه کارآفرینی کنند یا در مسیر کارآفرینی قرار گیرند.

وی ادامه داد: تلاش برای بازاریابی و فروش محصولات، جذب حمایت‌های مالی خارج دانشگاه برای پژوهش‌های اعضای هیأت‌علمی، توسعه بانک‌های اطلاعاتی و کتابخانه‌های مجازی از دیگر مواردی هستند که دانشگاه‌ها باید در حوزه پژوهش مورد توجه قرار دهند. در سال 94 تعداد کل مقالات‌ چاپ‌شده و ارائه‌شده در مجلات و کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی 250 عنوان مقاله بوده است اما آمار مقالات امسال هنوز جمع‌آوری نشده است.

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر بابیان اینکه بودجه دانشگاه امسال 15 درصد افزایش یافته است، گفت: دانشگاه‌ها باید حداقل 15 درصد از کل اعتبارات هزینه‌ای خود را به توسعه فناوری اطلاعات و ایجاد تحول در این زمینه اختصاص دهند. این مورد یکی از موارد متعددی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه را برای ایجاد زمینه و حضور فعال اعضای هیأت‌علمی در حوزه پژوهشی و تبدیل آن به فناوری فراهم کرده است.

خواجه‌پور تأکید کرد: در سال 94 سهم پژوهش از بودجه هزینه‌ای دانشگاه حدود 11 درصد بود، در تلاش هستیم این رقم را امسال به 15 درصد افزایش دهیم. در راستای اهداف و سیاست‌های راهبردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش کرده‌ایم فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در همین مسیر باشد؛ به‌طور مثال تلاش کرده‌ایم ارتباط دانشگاه با صنعت و بخش کارآفرینی را تقویت کنیم تا پژوهش‌ها بیشتر کاربردی باشند و منجر به تولید فناوری و محصول شوند‌ و مشکلی از مشکلات جامعه را حل کنند.

وی با اشاره به تلاش دانشگاه برای اختصاص درصد بیشتری از بودجه به فعالیت‌های پژوهشی، تصریح کرد: پژوهش یک پل ارتباطی است که برای حل مشکلات جامعه، دانش را به فناوری تبدیل می‌کند. در این راستا نیز طرح‌های پژوهشی حتما باید رفع یکی از مشکلات سازمان‌های اجرایی را مدنظر قرار دهد و برای تصویب آن‌ها، تأیید سازمان مربوطه نیز ضمیمه آن طرح باشد. از ابتدای امسال تاکنون 15 طرح پژوهشی درون‌دانشگاهی ارائه شده است که این طرح‌ها باید در شورای پژوهشی بررسی شوند و با توجه به اولویت طرح‌ها به آن‌ها بودجه اختصاص خواهد یافت.

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ادامه داد: با این اقدام به دنبال ایجاد ارتباط میان محققان دانشگاه و سازمان‌ها هستیم؛ البته این ارتباط 2 طرفه است و سازمان‌ها نیز باید از دانشگاه بخواهند که برای بررسی مشکلات آن‌ها تحقیقات لازم را انجام دهد. این راهکار برای آن است که هزینه‌های صرف‌شده در حوزه پژوهشی نتایج خوبی داشته باشد؛ همچنین به دنبال کوتاه‌کردن روند اداری در حوزه پژوهشی هستیم. راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی و تأمین امکانات و تجهیزات لازم برای کارهای مختلف تحقیقاتی نیز یکی از برنامه‌های دانشگاه است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار