افزایش شهریه‌ها رشد منطقی داشته/ایجاد زیرساخت‌های آموزش مجازی به هزینه‌های دانشگاه افزوده است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سخنگوی دانشگاه آزاد با بیان این که ایجاد زیرساخت‌های آموزش مجازی به هزینه‌های این دانشگاه افزوده است، گفت: افزایش شهریه‌ها مانند همه سال‌ها یک رشد منطقی دارد و دانشگاه آزاد و دانشگاههای غیرانتفاعی نیز مانند سایر دانشگاههای کشور، با یک روند منطقی شهریه را افزایش دادند. محاسبه‌ شهریه‌ ای که دانشجویان باید پرداخت ‌کنند متناسب با هزینه‌های دانشگاه انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، در پی اعلام فراخوانی با عنوان “دغدغه‌ها یا مطالبات این روزهای دانشجویان چیست؟” از سوی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) که در آستانه روز دانشجو و با هدف انعکاس دیدگاه ها، نظرات، دغدغه ها و مشکلات دانشجویان در حوزه های مختلف رفاهی، صنفی و آموزشی در شرایط تعطیلی ناشی از شیوع کرونا ویروس دانشگاه ها اعلام شد، تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گلایه‌هایی در خصوص برگزاری آزمون دکتری و افزایش شهریه‌ها داشتند.

یکی از مخاطبان ایسنا درباره‌ برگزار نشدن آزمون زبان EPT نوشته است: متاسفانه چندین بار امتحان زبان ای پی تی حذف شد و ما کماکان با وجود این که رساله دکتری من و بسیاری از دانشجویان حاضر است، نمیتوانیم دفاع کنیم و باید هم به دانشگاه آزاد پول بدهیم و هم شامل سنوات می شویم. شهریه که کم نشد، لطفا حداقل این آزمون زبان و شرط داشتن مدرک زبان را حذف بفرمایید که هیچ فایده‌ای برای دانشجویان دکتری ندارد جز استرس فراوان و ازبین رفتن وقت و سرمایه‌ی نداشته دانشجویان.

در این خصوص، احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که «برگزاری آزمون زبان دانشجویان دکتری یک روند جاری بین همه‌ی دانشگاه‌های کشور است» گفت: یعنی این آزمون، آزمونی نیست که فقط دانشگاه آزاد آن را بخواهد. کسی که دانشجوی دکترا می‌شود حداقل سه سال زمان دارد که در این آزمون شرکت کند. این آزمون دو سال اعتبار دارد و تا پیش از شیوع کرونا هر ماه توسط دانشگاه آزاد برگزار می‌شد. کسی که سه سال قبل دانشجوی دکترا شده بود می‌توانست تا الان ۲۰ بار در این آزمون شرکت کند. سازمان سنجش هم این آزمون را برگزار می‌کند  و نتایج آن برای دانشگاه آزاد نیز مورد قبول است. به طور کلی می‌توان گفت تا پیش از شیوع کرونا این آزمون به طور متوسط ماهی چهار- پنج بار برگزار می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص سنوات نظام وظیفه نیز، هماهنگی‌هایی با این نهاد انجام شده است.

یکی دیگر از مخاطبان ایسنا درباره نمره‌ی زبان آزمون و اجازه‌ی دفاع از رساله‌ی دکتری نوشته است: مسئولین محترم دانشگاه آزاد لطفا با توجه به شرایط، اجازه دفاع از پایان نامه دکترا را به دانشجویانی مثل اینجانب  که دومقاله‌ی آن‌ها به چاپ رسید و نمره زبان ۴۰ را کسب نموده‌اند بفرمایید تا مشکلات زیادی که با آن مواجه هستیم رفع شود.

حیدری در همین رابطه با تاکید بر این که «کسب حداقل نمره‌ی ۴۰ در آزمون زبان دکتری برای خانواده‌های محترم ایثارگران و شهدا قابل‌قبول است و برای دانشجویان عادی حداقل نمره ۵۰ است» بیان کرد: برای تصویب این که حداقل نمره برای همه‌ی دانشجویان نیز ۴۰ باشد باید کارهای کارشناسی بر روی این پیشنهاد انجام، بررسی و تصویب بشود. از زمانی که نمره و امتحان در کشور وجود دارد، امتحان از ۲۰ نمره بوده و زیر ده مردود تلقی می‌شده است. الان هم نمره این آزمون ۱۰۰ است و اگر کسی نمره‌ای کمتر از نصف یعنی ۵۰ کسب کند باید مجدد آزمون دهد. این روند هم مبنای عرفی دارد هم قانونی و آیین‌نامه‌ای. می‌توان این که حداقل نمره زبان ۴۰ باشد را هم پیشنهاد داد ولی تصویب و بررسی آن مراحلی دارد.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه آزاد با اشاره به شرایط اقتصادی فعلی و کاهش درآمد برخی خانواده‌ها به دلیل شیوع کرونا برای ایسنا نوشته است: در این شرایط اقتصادی و مالی سخت خانواده‌ها و تعطیلی بسیاری از مشاغل، چرا دانشگاه‌های آزاد و غیر انتفاعی امسال 20تا 30درصد افزایش شهریه ثابت و متغیر داشتن؟ هزینه گران کتاب و بسته‌های اینترنت و قطع و وصلی سامانه‌های دانشگاه مخصوص دانشگاه آزاد اسلامی شرایط را دشوار کرده است. الان دانشگاه آزاد پول چه چیزی را می‌گیرد؟ چرا باید این همه فشار مالی برای درس خواندن وجود داشته باشد؟

سخنگوی دانشگاه آزاد در این باره گفت: افزایش شهریه‌ها مانند همه‌ی سال‌ها یک رشد منطقی دارد. مانند همه‌ی دانشگاه‌های کشور، دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز به صورت یک روند منطقی شهریه را افزایش دادند. محاسبه‌ی  شهریه‌ای که دانشجویان  پرداخت می‌کنند متناسب با هزینه‌های دانشگاه انجام می‌شود.

وی با اشاره به تعداد کارمندان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد افزود: وقتی سال شمسی به پایان می‌رسد، بر اساس مصوبه دولت، درصدی به حقوق کارمندان اضافه می‌شود. دانشگاه آزاد نیز ۲۰ درصد به حقوق پرسنل خود اضافه کرده است که البته این میزان از تورم کمتر است و اگر قرار بود با نرخ تورم متناسب باشد باید دولت افزایش بیشتری در حقوق را مصوب می‌کرد.

حیدری درباره‌ی هزینه‌ی اینترنت مصرفی دانشجویان گفت: تلاشی کردیم که ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات اینترنت دانشجویان و استادان را رایگان کنند. وزیر ارتباطات نیز در این خصوص صحبت کرده‌اند.

سخنگوی دانشگاه آزاد درباره‌ی هزینه‌های این دانشگاه در سال تحصیلی جاری گفت: زیرساخت فضای مجازی هم به هزینه‌های دانشگاه آزاد افزوده است. این‌ امکانات از قبل در کشور وجود نداشته است و به دلیل حاکم شدن شرایط شیوع کرونا در کشور به وجود آمده است و اکنون آموزش به نحو احسن ارائه می‌شود. جا دارد از کارمندان دانشگاه آزاد، دانشجویان و استادان محترم  که همکاری خوبی داشتند تشکر کنم. آموزش مجازی از هزینه‌های دانشگاه کم نکرده است. اما افزایش‌ شهریه‌ها منطقی و با شیب ملایم بوده است. شیوع کرونا در برخی موارد هزینه‌های ما را افزایش هم داده است. مثلا کلاس‌های عملی در گذشته به صورت یک گروه ۱۵ نفره برگزار می‌شد اما در شرایط شیوع کرونا به صورت سه گروه پنج نفره یا چهار گروه برگزار می‌شود. یعنی به استاد یا متصدی آزمایشگاه باید هزینه‌ی چهار آزمایش پرداخت شود اما هزینه این چهار بار به دانشجو اعمال نشده است. تابستان کلاس‌های عملی با چهاربرابری شدن هزینه‌ها برگزار شد.

وی ادامه داد: این ترم نیز بنا داریم با گروه‌های کم‌جمعیت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌های عملی را برگزار کنیم البته اگر ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کنند اصلا نمی‌توان کلاس عملی برگزار کرد ما هزینه‌ی دانشجویان را به آن‌ها پس می‌دهیم اما اگر اجازه برگزاری داده شود هزینه‌ی این کلاس‌ها چهار برابر بیشتر از حالت عادی است که هزینه‌ی همان یک بار برگزاری از دانشجو اخذ می‌شود.

به گفته سخنگوی دانشگاه آزاد، وام‌های بسیار خوبی برای دانشجویان از صندوق رفاه دانشجویان تدارک دیده شده است. خود واحدها نیز شهریه‌ها را تقسیط می‌کنند علاوه بر این، امسال اولین سالی است که همه‌ی دانشجویان را با پرداخت شهریه ثابت ثبت‌نام و اعلام کردیم شهریه متغیر در مراحل بعدی پرداخت شود. دغدغه‌ی روسای واحدها، هیئت امنا و هیئت رئیسه‌ی دانشگاه آزاد این است که یک فضای صمیمی، علمی و با کمیت  کیفیت خوب برای دانشجو فراهم کنند. تخفیف‌هایی هم برای خانواده‌های بی‌بضاعت در نظر گرفته شده است و کمسیون تخفیف نیز هر هفته برگزار می‌شود.

حیدری در پایان در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت حضور کارمندان دانشگاه آزاد در هفته‌ی آینده گفت: وضعیت حضور کارمندان دانشگاه آزاد در هفته‌ی آینده تابع نظر  ستاد ملی مقابله با کرونای کشور و ستاد مقابله با کرونای استان تهران است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار