افزایش میزان اشتغال دانش آموختگان مقطع دکتری در کشور

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم به بیان توضیحاتی درباره آمار اشتغال دانش آموختگان در مقاطع مختلف تحصیلی پرداخت.

محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اظهار کرد: پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان کمک موثری در هدفمند کردن برنامه‌ها و سیاست گذاری‌ها خواهد داشت که  از این طریق می‌توان ارتباط منسجمی با دانش آموختگان ایجاد کرده و از پتانسیل آن‌ها برای همکاری دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت بهره برد. خوشبختانه بیش از ۸۰ دانشگاه به صورت مستمر این پایش را سالانه انجام می‌دهند.

اشتغال ۴۵ درصدی دانش آموختگان دوره کاردانی

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم ادامه داد: نتیجه طرح رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ نشان داده است که بیشترین آمار اشتغال مربوط به مقطع دکتری و کمترین آمار اشتغال مربوط به دوره کارشناسی است. نتایج طرح پایش اشتغال نشان می‌دهد در دوره کاردانی از تعداد کل دانش آموختگان سال ۹۸، ۵۹.۸۱ درصد و از تعداد کل دانش آموختگان سال ۹۹، ۴۵.۹۴ درصد مشغول به کار شده اند.

سیف اظهار کرد: نتایج رصد اشتغال در دوره کارشناسی نشان داده که در سال ۹۷، ۴۹.۹ درصد، در سال ۹۸، ۵۲.۹۷ درصد و در سال ۹۹، ۴۹.۲۵ درصد دانش آموختگان این مقطع مشغول به کار شده اند. نتایج رصد اشتغال دانش آموختگان در مقطع کارشناسی ارشد نشان می‌دهد در سال ۹۷، ۵۱.۹۱ درصد، سال ۹۸، ۶۳.۶۷ درصد و سال ۹۹ میزان اشتغال دانش آموختگان به ۶۵.۲۱ درصد رسیده است.

آمار اشتغال ۸۳ درصدی در دوره دکتری

او در ادامه درباره رصد اشتغال دانشجویان دکتری نیز گفت: در پایش اشتغال دانش آموختگان مقطع دکتری مشخص شد در سال ۹۷، ۸۲.۱۲ درصد، در سال ۹۸، ۸۱.۵۹ درصد و در سال ۹۹ میزان اشتغال محصلان این مقطع به ۸۳.۵۳ درصد افزایش یافته است.

آمار

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم افزود: مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی کمک موثری برای دانشجویان و دانش آموختگان محسوب می‌شوند. خوشبختانه حدود ۸۰ دانشگاه با حمایت‌های صورت گرفته مراکزی را با ساختار‌های مناسب، شرایط و امکانات خوب تشکیل داده اند.

او در ادامه درباره وظایف این مراکز هدایت شغلی نیز گفت: این مراکز اقدامات کاریابی شامل ارائه خدمات مشاوره و هدایت شغلی تخصصی، توسعه و بهبود دوره‌های کارآموزی، برنامه ریزی و توسعه دوره‌های مهارت آموزی شامل مهارت‌های نرم، امور مربوط به لغو تعهد خدمت دانش آموختگان و آزاد سازی مدرک تحصیلی، امور مربوط به بیمه بیکاری، برگزاری نمایشگاه‌های کار و معرفی افراد کارآفرین به مراکز کارآفرینی از جمله اقدامات این مراکز است.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم در ادامه افزود: حمایت مالی و پشتیبانی از ۳۹ دانشگاه جهت ایجاد و راه اندازی مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی، دریافت ۴۱ برنامه در خصوص توسعه دوره‌های مهارت افزایی و اشتغال پذیری دانشجویان و برنامه ریزی و پیگیری جهت حمایت مالی از برنامه‌ها و طرح‌های دانشگاه‌ها در خصوص مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان از جمله اقدامات مراکز هدایت شغلی و کاریابی‌های تخصصی دانشگاهی است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار