افزایش 5 تا ۱۵ درصدی شهریه دانشجویان علمی- کاربردی/تمامی کد رشته‌ محل‌های دانشگاه قانونی است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

افزایش 5 تا ۱۵ درصدی شهریه دانشجویان علمی- کاربردی/تمامی کد رشته‌ محل‌های دانشگاه قانونی است

رئیس دانشگاه علمی- کاربردی از افزایش سطح ۱۵درصدی شهریه دانشجویان این دانشگاه خبر داد و گفت: مراکز علمی – کاربردی می‌توانند برای سال تحصیلی جدید، ۵ تا ۱۵ درصد از شهریه دانشجویان را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین امید در نشست خبری امروز که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه علمی- کاربردی در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: امروز ۲۵ شهریور ماه اولین روز آغاز سال تحصیلی مراکز دانشگاه علمی- کاربردی است و مراکز باید برنامه‌های آموزشی خود را از امروز برای دانشجویان قدیم و از هفته آینده برای ورودی‌های جدید آغاز کنند. در واقع یکی از مشکلاتی که این دانشگاه همواره با آن مواجه بوده، این بود که تقویم دانشگاهی در برخی مواقع به درستی رعایت نمی‌شد که خوشبختانه امسال از ابتدای سال تحصیلی برنامه‌ها مطابق تقویم پیش رفت، به طوری که سال تحصیلی جدید در موقع خود آغاز شد و همچنین پذیرش دانشجو در دوره کاردانی از اوایل تیر و در دوره کارشناسی نیز از اوایل مرداد اتفاق افتاد.

اعلام نتایج پذیرفته‌شدگان علمی – کاربردی تا اواخر هفته جاری

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه پذیرش و ثبت نام اولیه دوره‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه علمی- کاربردی به موقع اعلام شد که نتایج آن تا اواخر هفته جاری به اطلاع داوطلبان خواهد رسید. در واقع سال گذشته اعلام نتایج پذیرش‌های جدید اواخر مهرماه انجام گرفت که این مشکل برای سال جاری رفع شد و نتیجه اواخر شهریورماه اعلام خواهد شد.

رئیس دانشگاه علمی- کاربردی از ثبت‌نام ۱۹۰ هزار داوطلب در دوره‌های کاردانی و کارشناسی این دانشگاه برای سال جاری خبر داد و گفت: اگرچه تمامی دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو روند نزولی را داشته‌اند، اما وضعیت در دانشگاه علمی- کاربردی به خوبی پیش می‌رود؛ به طوری که ۱۶۰ هزار داوطلب برای دوره کاردانی و ۷۳ هزار و ۵۸۴ نفر نیز برای دوره کارشناسی سال تحصیلی ۹۷-۹۶ دانشگاه ثبت‌نام کردند.

حذف بیش از ۴۰۰۰ کد رشته محل در دانشگاه علمی- کاربردی

دکتر امید با اشاره به کاهش تعداد کد رشته محل‌های دانشگاه علمی- کاربردی تاکید کرد: با توجه به سیاست ماموریت‌گرا بودن دانشگاه علمی – کاربردی تعداد کد رشته محل‌های این دانشگاه متناسب با ماموریت دانشگاه حذف شدند، به طوری که از ۱۲ هزار کد رشته محل موجود به ۸ هزار و ۶۵۷ کد رشته محل رسید. به طوری که ۳ هزار و ۴۹۴ کد رشته محل به دوره کارشناسی و مابقی نیز به گروه کاردانی مربوط می‌شد.

به گفته وی، سال گذشته میزان ثبت‌نام کنندگان در دوره‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه علمی – کاربردی کمتر از سال جاری بود، به طوری که تعداد ۱۷۰ هزار داوطلب در سال ۹۵ در دانشگاه ثبت‌نام کردند، اما امسال به دلیل ثبت‌نام به موقع و اجرای سیاست ماموریت‌گرایی در دانشگاه این آمار افزایش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در خصوص تعداد رشته‌های تحصیلی این دانشگاه نیز گفت: تعداد ۳۴۰ رشته برای دوره کاردانی و ۲۷۷ رشته نیز برای دوره کارشناسی ناپیوسته دانشگاه علمی کاربردی تعریف شده است.

آغاز پذیرش دوره‌های دانشگاه علمی- کاربردی از بهمن

وی تاکید کرد: البته در بهمن ماه امسال به صورت محدود در برخی از کد رشته محل‌های دانشگاه پذیرش خواهیم داشت که اعلام اولیه این پذیرش در آذرماه به اعلان عمومی خواهد رسید.

راه‌اندازی مراکز رشد در واحدهای علمی- کاربردی در سال جاری

دکتر امید از برنامه دانشگاه علمی- کاربردی برای راه‌اندازی مراکز رشد در این دانشگاه خبر داد و گفت: در سال تحصیلی جاری توافق با وزارت علوم مبنی بر تشکیل و تاسیس مراکز رشد واحدهای فناوری در دانشگاه علمی- کاربردی را با مجوز این دانشگاه دریافت کرده‌ایم. در واقع واحدهایی که شرایط تاسیس مراکز رشد را داشته باشند و درخواست مجوز بدهند، درخواست آنها در کوتاه‌مدت بررسی می‌شود و موافقت اصولی صورت خواهد گرفت. این در حالی است که فرایند تاسیس این مراکز در سال‌های گذشته به صورت طولانی‌مدت بود و تقاضای مراکز و دریافت موافقت صدور بیش از یکی دو سال طول می‌کشید.

رییس دانشگاه علمی- کاربردی به مراسم بیست‌وپنجمین سالگرد تاسیس این دانشگاه اشاره کرد و گفت: گردهمایی سراسری بیست‌وپنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه با حضور رؤسای ۸۴۸ مرکز علمی- کاربردی و همچنین شخصیت‌های کشوری ۱۷ مهرماه جاری در سالن اجلاس برگزار خواهد شد و در این مراسم از برترین‌های حوزه‌های مختلف دانشگاه علمی- کاربردی تقدیر و از چندین دستاورد مهم این مرکز این رونمایی می‌شود.

کد رشته محل‌های رشته‌های مرتبط با پزشکی در دانشگاه علمی- کاربردی قانونی است

وی تاکید کرد: برای مهرماه امسال تعداد ۸ هزار و ۶۵۷ کد رشته محل در دانشگاه علمی- کاربردی وجود دارد که این تعداد کد رشته محل‌ها در گذشته ۱۲ هزار بود از این تعداد کد رشته محل ۹۴ کد رشته محل مربوط به رشته‌های بین رشته‌ای هستند که توسط مراکز مرتبط با رشته‌های پزشکی نظیر هلال احمر دانشجو پذیرش می‌کند. بنابراین تمامی رشته‌ محل‌های بین‌رشته‌ای دارای مجوز قانونی بوده و درمورد مباحث مطرح شده از سوی وزارت بهداشت در خصوص عدم مجوز رشته محل‌های مرتبط با بهداشت در مراکز این دانشگاه در حال رایزنی با مسئولان وزارتخانه هستیم که ابهام پیش‌آمده به‌زودی برطرف خواهد شد.

خالی بودن سه چهارم ظرفیت دانشگاه علمی- کاربردی

دکتر امید ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی را حدود ۵۵۰ هزار داوطلب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به ثبت نام ۱۹۰ هزار داوطلب تقریبا سه چهارم ظرفیت این دانشگاه خالی مانده است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه هیچ وقت بحث ابهام دو دانشگاه علمی- کاربردی با فنی- حرفه‌ای مطرح نبوده است، گفت: هر دو دانشگاه رسالت و اهداف خاصی در حوزه آموزش دارند، در واقع دانشگاه علمی- کاربردی و آموزش مهارت‌های خاص و دانشگاه فنی- حرفه‌ای به آموزش مهارت‌های عام می‌پردازند. در حال حاضر حدود نیمی از مراکز علمی- کاربردی غیردولتی و به جز ۲۳ مرکز دولتی مابقی مراکز به سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی وابسته هستند؛ اما در دانشگاه فنی – حرفه‌ای تعدادی دانشکده وجود دارد که به آموزش دانشجویان می‌پردازند؛ بنابراین بحث ادغام این دو دانشگاه مطرح نبوده اما سیاست‌ها و برنامه‌هایی در وزارت علوم وجود دارد تا در فعالیت آنها همپوشانی ایجاد نشود.

ضرورت توجه به آموزش‌های مهارتی در کشور

وی به لزوم توجه به آموزش‌های مهارتی در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه در ابتدای برنامه باید ۲۰ درصد دانشجویان کشور مهارتی باشند و این آمار در پایان برنامه یعنی سال ۹۹ باید به ۳۰ درصد افزایش یابد. بر اساس این قانون ما باید برای سال تحصیلی جدید بیش از ۸۶۰ هزار دانشجوی مهارتی در کشور می‌داشتیم و این آمار هم در سال ۹۹ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو می‌رسید، اما این در حالی است که امروز تعداد دانشجویان مهارتی کشور به ۶۵۰ هزار نفر نیز نمی‌رسد.

سربازان، دوره‌های مهارتی کوتاه مدت می‌بینند

دکتر امید به برنامه دانشگاه علمی- کاربردی برای ارائه آموزش‌های مهارتی به سربازان خبر داد و گفت: با سازمان نظام وظیفه کشور رایزنی‌هایی را در خصوص ارائه دوره‌های کوتاه مدت و پودمانی به منظور آموزش مهارت به سربازان دارای مدرک دیپلم انجام داده‌ایم تا آنها بعد از اتمام سربازی مهارت مشخصی داشته باشند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد از بودجه دانشگاه علمی- کاربردی از طریق شهریه دانشجویان تامین می‌شود، گفت: دانشگاه علمی- کاربردی از لحاظ بودجه‌ای وابستگی کمتری به دولت دارد؛ به طوری که تنها ۱۰ درصد بودجه‌های این دانشگاه از طریق دولت تامین و مابقی توسط دانشجویان تامین می‌شود.

افزایش ۱۵ درصدی شهریه دانشجویان علمی- کاربردی

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در پایان از افزایش ۵ تا ۱۵ درصدی شهریه دانشجویان این دانشگاه برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: میزان شهریه دانشجویی مراکز دانشگاه با پیشنهاد مراکز تعیین می‌شود، اما ما اعلام کردیم که مراکز تا سقف ۵ تا ۱۵ درصد می‌توانند شهریه دانشجویی را افزایش بدهند که البته برخی از مراکز اعلام کرده‌اند شهریه را افزایش نخواهند داد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار