اماواگرهای برگزاری کنکور هوشمند/ گلایه داوطلبان از برگزاری آزمون صرفا الکترونیکی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

به گفته مسئولان سازمان سنجش در سال ۱۴۰۳ کنکور سراسری به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.
کنکور سراسری مهمترین آزمون تحصیلی دانش آموزان در نظام تحصیلی کشور ما است و به نوعی دانش آموزان با برگزاری تنها یک آزمون آینده تحصیلی و یا حتی شغلی خود را شکل می‌دهند.

اتفاقی که مدت‌ها است با انتقاد‌های فراوانی مواجه شده که چرا برگزاری یک آزمون تا این حد باید مهم باشد که دانش آموزان با مشکلات فراوانی مانند استرس، کاهش اعتماد به نفس و یا حتی در صورت خراب کردن کنکور خود با اتفاقات ناگوار دیگری رو به رو شوند.

در این سال‌ها مسئولان مختلفی از برگزار نشدن کنکور و تغییر نحوه ورود دانش آموزان به مدارس سخن گفته اند، اما همیشه تمامی این موضوعات در حد حرف باقی مانده است و غول کنکور به حضور پر قدرت خود ادامه داده است. حضوری که اکنون به بیش از نیم قرن سابقه رسیده است.

اکنون، مسئولان جدید سازمان سنجش درباره‌ تغییرات گسترده‌ کنکور از برگزاری آزمون به صورت الکترونیک تا حذف کامل کاغذی سخن می گویند.

بر همین اساس عبدالرسول پور عباس رئیس سازمان سنجش در مصاحبه‌ای در اواخر سال ۱۴۰۰ درباره کنکور سراسری گفت: تا سال ۱۴۰۳ دیگر هیچ کاغذی بین داوطلب و سازمان سنجش تبادل نمی‌شود یعنی برای هر داوطلب یک مانیتور و یک صفحه هوشمند طراحی می‌شود که آزمون خود را برگزار کند، همچنین تلاش می‌شود از ظرفیت گوشی‌های تلفن همراه متصل به اینترنت، برای برگزاری آزمون استفاده شود.

پور عباس، در آخرین نشست خبری خود گفت: برای کنکور سال ۱۴۰۳ به دنبال ایجاد تحول در آزمون‌های سنجش هستیم. شعار سازمان سنجش نیز آزمون بدون کاغذ بود و هر چه به میزان هوشمندی سوالات و نحوه برگزاری کنکور بپردازیم، آزمون استاندارد و امن‌تری خواهیم داشت.

او افزود: شرکت‌های دانش بنیان را در مرکز نوآوری و هوشمندسازی سازماندهی می‌کنیم تا در آزمون‌های هوشمند به کمک سازمان سنجش بیایند و مراکز آزمون هوشمند ایجاد کنند.

معاون وزیر علوم ادامه داد: کار هوشمندسازی آزمون‌ها را از سال جاری شروع کرده ایم که شامل طراحی فرآیند‌ها و کدنویسی می‌شود. در این روش، آزمون‌ها ماهی یک بار یا دو ماه یک بار برگزار می‌شود. داوطلب در این آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کند تا به سوالات و دستگاه‌های آزمون مسلط شود.

پورعباس ادامه داد: در بودجه بندیِ آزمون سازی و در نحوه برگزاری آزمون تحول اساسی خواهیم داشت. در این زمینه، تولید سوال، بخش اصلی کار است و نحوه پایش این سوالات و ممیزی کردن آن با فرایند جدیدی صورت می‌گیرد و در یک گستره وسیع در کشور انجام می‌شود. به همین منظور یک پورتال در حال طراحی و بخش‌هایی از آن در حال تست است. در این پورتال، معلمان و استادان سوالات را از سراسر کشور به صورت الکترونیکی ارسال می‌کنند.

وی افزود: سوال در یک هیأت ممیزه که افراد آن به شکل محرمانه و گزینشی با حکم عالی‌ترین مقام وزارت علوم حکم می‌خورند، مورد پایش قرار می‌گیرند و سپس وارد بانک سوالات می‌شود. همچنین، قبل از نهایی شدن و استفاده در آزمون ها، دوباره تست می‌شوند. بر اساس پیش بینی ها، حجم کار طوری خواهد بود که در دقیقه حداقل ۱۰ میلیون نفر سوال را پوشش بدهیم.

آزمون هوشمند

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، سوالات در آزمون ۱۴۰۳ به شکل هوشمند طراحی و بعد از طراحی هر آزمون، سوالات به مخزن باز می‌گردد و دیگر منتشر نمی‌شود حتی برای سال‌های بعد دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این رابطه، متن سوال ممکن است استفاده شود، اما متن پاسخ‌ها شاید تغییر کند.

عملی شدن این اتفاق و تغییر بزرگ علاوه بر ایجاد زیر ساخت‌های لازم نیازمند کمک دستگاه‌های مربوطه است. یکی از این دستگاه‌ها وزارت آموزش و پرورش است که باید بیش از سایر دستگاه‌ها در اجرایی سازی این امر فعالیت کند.

صادق ستاری فرد سخنگوی آموزش و پرورش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره برگزاری کنکور هوشمند گفت: این طرح هنوز نهایی و ابلاغ نشده است. اما آموزش و پرورش مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای خود لازم الاجرا می‌داند چرا که مصوبات این مرجع در حکم قانون است.

مقدمات برگزاری و اجرای موضوع اعمال سوابق تحصیلی را مرکز سنجش آموزش و پرورش کار کرده و این آمادگی نسبت به سوابق تحصیلی دانش اموزان در سه سال آخر تحصیلی وجود دارد و در عین حال تابع مصوبات شورای عالی انلاب فرهنگی هستیم.

امیدواریم مصوبه‌ای در این شورا تدوین شود که هم امکان اجرایی شدن آن فراهم شود و هم منجر به ارتقای نظام کیفیت آموزش و پرورش با هدف فرآیند محوری و مهارت محوری به جای حافظه محوری شود. یکی از معضلات کنکور به حاشیه بردن مهارت محوری به سمت آموزش‌ها و مهارت‌های حافظه محوری بوده و امیدواریم مصوبه تصویب شود که برای دانش آموزان کمک کننده باشد.

مصوبه برگزاری کنکور به صورت الکترونیک هنوز به آموزش و پرورش ابلاغ نشده و این که جزئیات آن به چه شکل خواهد بود هنوز مشخص نیست و نمی‌توان خیلی صریح درباره آن صحبت کرد.

درباره این موضوع دانش آموزان هم نظرات جالبی داشتند.

بعضی افراد بخاطر حساسیت به نور کامپیوتر شاید توان ساعات طولانی آزمون رو نداشته باشند.

به نظرم این طرح یک ایراد فوق العاده بزرگ دارد. خیلی از دانش اموزان عینکی، بیماری چشمشان جزئی است و جزو افراد کم توان و … حساب نمی شوند.
اما این افراد در استفاده از رایانه و موبایل خستگی بیشتری دارند. این موضوع، به دفعات در موقع کرونا و برگزاری کلاس‌ها و امتحانات به طور مجازی اتفاق افتاده است.

اول تو کنکور فوق لیسانس و دکترا این کارو بکنید ببینید درتوانتون هست بعد بچه‌های ملت رو موش آزمایشگاهی خودتون بکنید. بااین اینترنت قشنگتون!

مطمئن باشید در سال ۱۴۰۳ هم کنکور به صورت کاغذی برگزار میشه.

آیا این طرح‌ها برای ما که چندین سال پیش دیپلم گرفتیم ودوست داریم دوباره در آزمون سراسری شرکت کنیم وادامه تحصیل بدیم
امکان پذیر هست یا مشکلاتی داره

سلام
هر طرح همیشه معایب و محاسنی دارد.

هنوز ۷۹۹ روز مونده به کنکور ۱۴۰۳

کنکور عادی رو نمی‌تونیم درست برگزار کنیم حالا می‌خوان الکترونیکیش کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار