امتحانات پایان ترم دانشگاه علمی کاربردی حضوری است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه بازگشت تمامی دانشجویان این مراکز برای ارائه آموزش های حضوری آغاز شده است، گفت: حتی دانشجویانی که واکسن کرونا دریافت نکردند می توانند در کلاس های حضوری شرکت کنند و ما مصوبه ای برای ممانعت از حضور این دانشجویان در کلاس های درس دریافت نکردیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین امید در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد گزارشی از مهمترین برنامه ها و فعالیت های این دانشگاه ارائه داد و گفت: ساماندهی مدرسین مراکز علمی کاربردی یکی از مهمترین برنامه هایی بود که اولین بار از سال ۹۵ در دانشگاه کلید خورد و بیش از ۹۳ هزار مدرس در اولین فراخوان دعوت شدند که کمتر از ۲۵ هزار نفر آنها شرایط لازم برای ادامه همکاری را کسب کردند. در واقع به ازای هر ۴ مدرسی که در دانشگاه کد مدرسی داشت امکان فعالیت را به دست آورد.

وی در ادامه تصریح کرد: از سال ۹۵ تا کنون در چهار دوره فراخوان جذب مدرس را در دانشگاه علمی کاربردی برگزار کردیم که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این فراخوان شرکت کردند و حدود ۱۰ هزار نفر آنها پذیرفته شدند. در واقع در حال حاضر تمامی مدرسان علمی کاربردی از نظر صلاحیت علمی و عمومی مورد بررسی قرار گرفتند و فرآیند جذب برای آنها به صورت قانونی اتفاق افتاد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی سطح بندی مراکز را از دیگر برنامه های مهم این دانشگاه عنوان کرد و گفت: بطور کلی چهار بار مراکز علمی کاربردی فصل بندی شدند که بر اساس برنامه ای که داریم همه مراکز علمی کاربردی در طول هر سال مورد ارزیابی قرار می گیرند و مراکزی که در ارزیابی صلاحیت لازم را نداشته باشند به آنها یک سال فرصت داده می شود که وضعیت خود را ارتقاء دهند. در غیر اینصورت از ادامه فعالیت منع و تعطیل خواهند شد و مراکزی هم که وضعیت بهتری داشته باشند مورد تشویق قرار می گیرند.

دکتر امید همچنین تاکید کرد: در حال حاضر ۲۵۰ مرکز رشد در دانشگاه علمی کاربردی تاسیس کردیم که تا کنون ۱۵۰ رویداد شتاب در این مراکز ارائه شد و ۴۰۰۰ ایده شتاب نیز مطرح شده است.

وی همچنین از اعزام اولین گروه از دانشجویان علمی کاربردی برای کارآموزی به کشور آلمان خبر داد و گفت: خوشبختانه مبادلات دانشجویی در عرصه های بین المللی به نتیجه رسیده است و ما توانستیم در ماه گذشته اولین دوره کارآموزی شش ماهه را برای دانشجویان خود برگزار و دانشجویان را به کشور آلمان اعزام کنیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه برنامه توسعه ای اول این دانشگاه به پایان رسیده و برنامه توسعه ای خود را از سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم، گفت: این برنامه تا سال ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد که در واقع بر اساس این برنامه، برنامه های کیفی خود را ادامه خواهیم داد که تا کنون هشت ماه از اجرای دومین برنامه توسعه ای ما گذشته است و در این هشت ماه توانستیم اساسنامه دانشگاه را مورد بازنگری قرار بدهیم و تمامی کمبودهای اساسنامه قبل را رفع و به تصویب شورای گسترش آموزش عالی برسانیم.

دکتر امید تصویب آئین نامه مجوز دوره ها و ایجاد مراکز علمی کاربردی را از دیگر برنامه های اجرایی دور دوم توسعه دانشگاه عنوان کرد و گفت: در واقع ما در حوزه راه اندازی مراکز و دوره ها سه آئین نامه در دانشگاه داشتیم که این آئین نامه ها مورد بازنگری قرار گرفت و به یک آئین نامه مشخص تبدیل شد.

بر اساس آن مراکز علمی کاربردی که بخواهند شکل بگیرند شرایط مشخصی دارند و تنها زمانی می توانیم یک مرکز علمی کاربردی تاسیس کنیم که در یک محیط کار و صنعتی ایجاد شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سند آمایش مراکز آموزش عالی نیز در دانشگاه علمی کاربردی تاسیس شده است و ما برای تمامی استان های کشور تکلیف را از نظر فعالیت های مراکز علمی کاربردی مشخص نموده ایم. ضمن اینکه توانستیم اولین دانشنامه آموزش های مهارتی را نیز به تصویب برسانیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی فعالیت های مراکز این دانشگاه در دوره آموزش مجازی را بسیار موفق توصیف کرد و گفت: علی رغم اینکه مراکز ما آمادگی لازم برای برگزاری کلاس های مجازی نداشت اما ما توانستیم در کمتر از یک ماه در همان نیمسال شروع کرونا ۱۰۹ هزار کلاس آموزشی برگزار کنیم و این وضعیت در ترم های بعد ارتقاء پیدا کرد و در حال حاضر ما ۱۲ سامانه آموزش مجازی در کل کشور داریم و هیچ مشکلی برای ارائه آموزش های مجازی در دانشگاه وجود ندارد.

دکتر امید همچنین خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما اعتقاد داریم آموزش های مهارتی در مراکز علمی کاربردی باید به صورت حضوری برگزار شود. چرا که آموزش مجازی آسیب هایی را به آموزش های مهارتی وارد می کند به همین جهت برای اولین بار به عنوان اولین مرکز آموزش عالی در کشور بودیم که پس از حدود دو سال از روز گذشته آموزش های خود را به طور حضوری برگزار کردیم.

دکتر امید تاکید کرد: البته ما در گذشته درخواست برگزاری حضوری کلاس های آموزشی دانشجویان را ارائه داده بودیم اما به دلیل شرایط کشور ستاد ملی مقابله با کرونا این اجازه را به ما نداد اما از هفته جاری این آموزش ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در خصوص وضعیت حضور دانشجویان علمی کاربردی در کلاس های آموزشی که واکسن نزده اند نیز گفت: ما هنوز مجوز و دستورالعملی مبنی بر ممانعت از حضور این دانشجویان دریافت نکردیم. بنابراین تمامی دانشجویان چه واکسن زده و چه واکسن نزده در سر کلاس های آموزشی حضور خواهند داشت. اگرچه ما اقدامات کنترلی نظیر تب سنجی و … را در بدو ورود به مراکز انجام می دهیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه دانشجویان این مراکز باید به صورت بومی در دانشگاه ها پذیرش شوند، گفت: ما ۶۰۰ مرکز علمی کاربردی در سطح کشور داریم که دانشجویان می توانند در مراکز استانی خود پذیرش شوند. به همین جهت در خصوص وضعیت اسکان دانشجویانی که در سایر استان ها پذیرش شده اند برنامه ای نداریم و این دانشجویان هم باید به صورت حضوری در کلاس ها باشند.

دکتر امید تاکید کرد: البته به مراکز علمی کاربردی اعلام کردیم می توانند برخی دروس عمومی و دروس نظری که جمعیت بالای دانشجویی دارند را تا پایان ترم به صورت مجازی برگزار کنند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد: امتحانات تمامی دانشجویان علمی کاربردی برای دروسی که به صورت حضوری برگزار می شود حتما در صورتیکه تغییری در تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری حضوری کلاس ها ایجاد نشود به صورت حضوری و دروسی که به شکل مجازی ارائه می شود نیز به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

دکتر امید از تدوین آئین نامه دوره های ترکیبی آموزش در دانشگاه علمی کاربردی خبر داد و گفت: بر اساس این آئین نامه در ترم آینده یا سال های آینده می توانیم به مراکز اجازه دهیم که در برخی رشته ها آموزش های خود را به صورت حضوری برگزار کنند.

وی در خصوص وضعیت دانشگاه علمی کاربردی از نظر تعداد صندلی های خالی نیز گفت: ما در سال ۹۵، ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داشتیم که این آمار در شرایط فعلی به حدود سه میلیون دانشجو کاهش یافته است. بنابراین مشکل کاهش دانشجو برای تمامی دانشگاه ها می باشد. اگرچه عواملی نظیر بیکاری، مشکلات اقتصادی و همچنین تغییر نظام آموزشی به ۶-۳-۳ نیز در کاهش ورود دانشجو به این مراکز موثر بوده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار