امتیاز‌های خاص برای استخدام فرزندان کارکنان تأمین اجتماعی حذف شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی که برای استخدام فرزند کارکنان این سازمان ۱۵ امتیاز و استخدام کارکنان قراردادی ۱۰ امتیاز در آزمون استخدامی این سازمان قائل شده بود را تبعیض‌آمیز و مخالف قانون اساسی دانست و باطل کرد.
به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم؛ 16 بهمن سال 94 آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد که مدیران این سازمان با صدور بخشنامه‌ای، برای فرزندان کارکنان شاغل و بازنشسته تامین اجتماعی که در آزمون استخدامی شرکت کرده بودند، 15 امتیاز و برای کارکنان قراردادی هم که در آزمون شرکت داشتند، 10 امتیاز در نظر گرفتند!
سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ 28 آبان سال 1397 با اطلاع از موضوع، به موجب شکایت‌نامه شماره 188364 به هیئت عمومی دیوان عدالت اداری شکایت و خواستار ابطال بخشنامه مسئولان سازمان تأمین اجتماعی و در تبیین خواسته خود اعلام کرد: اولاً امتیاز برای فرزندان کارکنان سازمان تامین اجتماعی نوعی تبعیض ناروا و خلاف قانون اساسی است؛ ثانیاً امتیاز فرزند همکار محاسبه شده در نتایج نهایی آزمون وفق آیین‌نامه جدید استخدامی سازمان تامین اجتماعی مصوب 28 اسفند سال 86 غیرقانونی است.
سازمان بازرسی همچنین اعلام کرده است: اختصاص امتیاز تجربه بابت هر ماه خدمت تمام‌وقت برای داوطلبان استخدام در فرایند برگزاری آزمون مذکور مغایر با بند 9 اصل سوم قانون اساسی (ایجاد تبعیض ناروا) است و به موجب ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری نهادهای عمومی غیردولتی از شمول قانون مذکور خارج شده و سازمان تامین اجتماعی که موسسه عمومی غیردولتی است مشمول مقررات استخدامی قانون یاد شده است.
در نهایت و پس از تبادل لایحه و دریافت پاسخ سازمان تأمین اجتماعی، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور رئیس دیوان، معاونین، رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرد.
در رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است:
اولاً مطابق ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی از شمول قانون مذکور مستثنی شده است لیکن این امر دلالتی بر عدم رعایت اصول حقوقی ناشی از قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات حاکم بر سازمان مذکور نیست و حتی در صورت وجود صلاحیت و اختیار هیئت مدیره در وضع مقررات‌گذاری، نباید قواعد و قوانین بالادستی نقض شود.
این حکم می‌افزاید: به موجب ماده 3 اساسنامه سازمان تامین اجتماعی، آیین‌نامه استخدامی سازمان با پیشنهاد هیئت مدیره و تایید شورای عالی تامین اجتماعی و تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور قابل اجراء خواهد بود و برابر ماده 14 آیین‌نامه استخدامی سازمان تامین اجتماعی« ورود به خدمت افراد در سازمان از طریق آزمون کتبى و مصاحبـه، گزینـش و بـر اساس اصـل شایستگى صورت مى‌گیرد. ضوابط برگزارى آزمون و گزینش به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید». هرچند به موجب تبصره ماده 14 آیین نامه مذکور امکان ورود به خدمت افراد در مشاغل یا مناطق خاص با تصویب هیئت مدیره از طریق مصاحبه و گزینش نیز پیش‌بینی شده لیکن با توجه به ماده 15 این آیین نامه شرایط ورود به خدمت براى افراد در سازمان تعیین شده و در هیچ کدام امکان اعطای امتیاز خاص برای فرزندان کارکنان یا نیروهای قراردادی وجود ندارد. ثانیاً:در آراء متعدد هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، برقراری امتیازات استخدامی برای برخی افراد به غیر از آنچه در قانون مقرر شـده در دستگاه هـای اجـرایی از جمله دستگاه هـای اجرایی خارج از شمول قانون مدیریت از جمله دانشگاه هـا، شهرداری‌ها و همچنیـن سازمـان تامین اجتماعـی به علت مغایرت بـا بند 9 اصل 3 قانون اساسی (رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی ) و اصل 28 قانون اساسی( تکلیف دولت به اینکه برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد کند ) ابطال شـده است. با عنـایت بـه مـراتب فـوق، مقرره‌های مـورد شکایت نیز به جهت برقراری 15 امتیاز برای استخدام فرزندان کارکنان تامین اجتماعی و 10 امتیاز برای کارکنان قراردادی سازمان مذکور به علت خروج مرجع وضع از حدود اختیارات و مغایرت با قانون مستند به بند یک ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می‌شود.
به گزارش تسنیم، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به درستی بخشنامه‌های ناعادلانه مربوطه را ابطال کرده اما سؤال این است که تکلیف افرادی که در آزمون استخدامی سال 94 از محل همین تبعیض‌های ناروا استخدام شده‌اند، چه می‌شود؟

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار