امکان ایجاد ۱ میلیون شغل در کشور وجود ندارد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

استخدام حسابدار

فعال بازار کار با اشاره به اینکه اشتغال ناقص نمی تواند نیازهای بازار کار را تأمین کند گفت:در صورتی که شغل نتواندنیازهای نیروی کار را فراهم کند آن اشتغال ناقص است،شغل باید بتواند معیشت نیروی کار را در کشور تأمین کند.

حمید حاج اسماعیلی، فعال بازار کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،با اشاره به تعدیل های نیروی کار در شرایطی که بیکاری در وضعیت بحران است گفت:رئیس مرکز آمار چند روز گذشته اعلام کردند که حدود 3میلیون و 200هزار بیکار در کشور داریم و نزدیک به 2میلیون و 800 هزار نفر هم دارای اشتغال ناقص هستند یعنی در هفته کمتر از 44ساعت فعالیت می کنند.

وی ادامه داد:اینکه برآوردهایی می شود حدود 6میلیون بیکار در کشور داریم بدون محاسبه اشتغال ناقص است. چرا که اگر اشتغال ناقص را محاسبه کنیم نرخ بیکاری بسیار بیشتر از این میزان است. دولت علی الرغم تلاش های زیادی که انجام داده موفق نشده شرایط را برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال مهیا کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که رشد فزاینده بیکاری در کشور متوقف شده باشد. امکان ایجاد 1میلیون شغل در کشور هم وجود ندارد. چرا که سالیانه یک میلیون و 200هزار نفر به بازار کار وارد و در عین حال تعدادی زیادی اشتغال موجود را از دست می دهند.

فعال بازار کار با تأکید بر اینکه نرخ بیکاری فارغ التحصیلان بیش از 30 درصد است گفت:نرخ رسمی بیکاری جوانان بیش از 25 درصد است، نرخ بیکاری زنان در حال حاضر حدود 40درصد است،بنابر این باید این نگرانی وجود داشته باشد که بیکاری وضعیت بسیار بحرانی دارد چرا که دولت هنوز نتوانسته این بسترلازم را برای ایجاد اشتغال در کشور فراهم کند.

حاج اسماعیلی گفت:درست است که مرکز آماراعلام می کند که معیشت ارتباطی به مرکز آمار ندارد،بحث معیشت ارتباط مستقیم با اشتغال دارد. باید اشتغالی در کشور ایجاد شود که نیازهای معیشتی نیروی کار را تأمین کند.

فعال بازار کار افزود: در صورتی که شغل نتواندنیازهای نیروی کار را فراهم کند آن اشتغال ناقص است،شغل باید بتواند معیشت نیروی کار را در کشور تأمین کند.زمانی می توانیم بگوییم مشاغل ناقص می تواند نیازهای زندگی را تأمین کند که دستمزد مکفی برای این کارها تعریف کرده باشیم. مطابق آمار تأمین اجتماعی بیش از 75 درصد حقوق بگیران که لیست بیمه پرداخت می کنند حداقل بگیر هستند، یعنی حدود 1میلیون تومان دریافت می کنند. بنابر این اشتغال ناقص به هیچ وقت تأمین کننده نیاز خانواده نیست به همین دلیل جز آمار اشتغالی محاسبه نمی شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار