انتظار ۲۰ماهه ۳۳درصد بیکاران برای شغل/پایداری شغلی بین۳ تا۶ سال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

انتظار ۲۰ماهه ۳۳درصد بیکاران برای شغل/پایداری شغلی بین۳ تا۶ سال

جدیدترین آمار از وضعیت نیروی کار کشور نشان می‌دهد، طول مدت بیکاری بیشتر بیکاران ۱۹ ماه و بیشتر است؛ همچنین در بین جمعیت شاغل، بیشترین شاغلان بین سه تا ۶ سال در شغل اصلی خود حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی جزئیات شاخص‌های طرح آمارگیری نیروی کار که به تازگی از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است، نشان می‌دهد از حدود ۳ میلیون ۲۰۳ هزار بیکار در کشور، یک میلیون و ۷۳۹ هزار نفر قبل از بیکاری خود، شاغل بودند و یک میلیون و ۴۶۳ هزار نفر از بیکاران تاکنون شاغل نبوده‌اند.

بررسی وضعیت «طول مدت بیکاری» این افراد حاکی از آن است که سهم عمده جمعیت بیکار کشور ۱۹ ماه و بیشتر بیکار بودند که حدود یک میلیون و ۷۹۵ هزار نفر معادل حدود ۳۳.۶ درصد از کل جمعیت بیکار را شامل می‌شود.

جدول «طول مدت بیکاری» بیکاران

طول مدت بیکاری

میزان بیکاران

کل بیکاران

۳۲۰۳۳۹۸

کمتر از یکماه

۱۳۹۲

۱ تا ۳ ماه

۷۵۲۲۸۷

۴تا ۶ ماه

۴۵۳۶۳۸

۷ تا ۱۲ ماه

۷۵۳۰۵۸

۱۳ تا ۱۸ ماه

۱۶۳۴۶۸

۱۹ ماه و بیشتر

۱۰۷۹۵۲۹ (۳۳.۶ درصد از مجموع بیکاران)

«موقتی بودن کار»، نخستین عامل ترک شغل

علاوه بر این در شاخص «جنسیت» نیز از مجموع بالغ بر ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار بیکار، سهم مردان از بیکاری حدود ۲ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۵۶۸ نفر و سهم زنان نیز یک میلیون و ۱۱ هزار و ۸۰ نفر است.

همچنین وضعیت شاخص «علت ترک شغل» در بین بیکارانی که در گذشته شاغل بودند، نشان می‌دهد از بین یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۴۳۴ بیکار قبلا شاغل، بیشترین علت ترک شغل، «موقتی بودن کار» است به طوریکه در طول سال ۹۵ تعداد ۴۴۵ هزار و ۵۳۴ نفر به این دلیل، شغل خود را از دست داده اند.

پس از «موقتی بودن کار»، غالب بیکاران به علت «پایین بودن درآمد» شغل خود را ترک کردند که این میزان در سال گذشته ۲۵۷ هزار و ۹۱۹ نفر بود.

پس از آن «اخراج یا تعدیل نیروی کار» مهمترین علت از دست دادن شغل بوده است به این ترتیب که در سال گذشته ۲۳۵ هزار و ۸۶۶ نفر در مشاغل مختلف به این نحو به جرگه بیکاران پیوستند.

بر اساس این گزارش، فصلی بودن شغل، بیماری، مسائل خانوادگی، تحصیل و مهاجرت از عوامل دیگر ترک شغل هستند.

«مدت اشتغال» غالب شاغلان بین ۳ تا ۶ سال

در سال گذشته ۱۸ درصد شاغلان بین ۳ تا حداکثر ۶ سال در شغلی اصلی خود مشغول بودند که بیشترین سهم را در بین سایر شاغلان به خود اختصاص می‌دهند. همچنین ۱۵ درصد شاغلان بین ۱۰ تا حداکثر ۱۵ سال و ۱۴.۳ درصد نیز بین یک تا ۳ سال در شغل خود فعالیت داشتند.

بر این اساس، ۸.۲ درصد از شاغلان کمتر از یک سال، ۹.۷ درصد بین ۱۵ تا ۲۰ سال، ۸.۸ درصد بین ۲۰ تا ۲۵ سال، ۵ درصد بین ۲۵ تا ۳۰ سال و ۷.۸ درصد بیش از ۳۰ سال در شغل اصلی خود مشغول بودند.

توازن نسبی برآورد شاغلان بر حسب مدت اشتغال

مدت اشتغال

درصد شاغلان

کمتر از یکسال

۸.۲

۱ تا کمتر از ۳ سال

۱۴.۳

۳ تا کمتر از ۶ سال

۱۸

۶ تا کمتر از ۱۰ سال

۱۳.۳

۱۰ تا کمتر از ۱۵ سال

۱۵

۱۵ تا کمتر از ۲۰ سال

۹.۷

۲۰ تا کمتر از ۲۵ سال

۸.۸

۲۵ تا کمتر از ۳۰ سال

۵

۳۰ سال و بیش تر

۷.۸

همچنین در بخش سهم بخش خصوصی و عمومی از اشتغال، آمار رسمی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که در سال گذشته، بخش خصوصی ۸۳.۵ درصد و بخش عمومی نیز ۱۶.۵ درصد شاغلان ۱۰ ساله و بیشتر را به خود اختصاص دادند.

بررسی بخش‌های خصوصی و عمومی به تفکیک استان‌ها نیز نشان می‌دهد، استان آذربایجان غربی بالاترین درصد شاغلان بخش خصوصی با ۸۹.۳ درصد و پایین ترین درصد شاغلان عمومی با ۱۰.۷ درصد را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

همچنین استان‌های ایلام و بوشهر پایین‌ترین درصد شاغلان بخش خصوصی با ۷۴.۵ درصد و بالاترین شاغلان بخش عمومی با ۲۵.۵ درصد را به خود اختصاص دادند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار