انعقاد تفاهم‌نامه اشتغالزایی بین بسیج سازندگی و صندوق کارآفرینی امید

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان بسیج سازندگی و صندوق کارآفرینی امید با موضوع اشتغالزایی و تقویت صندوق‌های خرد محلی در مناطق محروم در سالن جلسات سازمان بسیج سازندگی کشور صورت گرفت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی امروز(یک‌شنبه) در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان بسیج سازندگی و صندوق کارآفرینی امید گفت: رویکرد به اقتصاد بر مبنای مردم پایه کردن و نقش آفرینی حداکثری مردم به‌عنوان یک ضرورت برای انقلاب اسلامی معنا می‌شود؛ به این دلیل که در تمام بزنگاه‌های انقلاب چه در دفاع مقدس، چه جنگ فرهنگی و چه جنگ اقتصادی که برای مقابله با آن نیاز به مدیران کارآمد داریم، هر جا که از مردم یاری خواستیم و به آنها نقش داده شد، انقلاب اسلامی موفق عمل کرد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی همواره از موقعیت‌هایی که مردم در آنها حضور داشته‌اند، بهره برده است. نمونه آن هم در اغتشاشات اخیر بود که حداکثر ٧٢ ساعت مردم وارد عمل شدند و با بصیرت خود غائله را ختم کردند. این در حالی رخ داد که همه از تنگنای معیشتی مردم با خبر هستند و هیچ‌یک از مسئولین نمی‌تواند کوتاهی‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، انکار کند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی در ادامه با بیان اینکه برخی افراد در بدنه دستگاه‌های اجرایی به اقتصاد نگاه لیبرالی دارند، اظهار کرد: این افراد به اقتصاد نگاه لیبرالی دارند و هیچ اعتقادی به اقتصاد خُرد و مولّد که در خانه‌ها و روستاها توسط مردم اداره می‌شود، ندارند. این تفاوت نگاه و رویکردها باعث می‌شود که مردم خود را از نقش‌آفرینی در این عرصه دور بدانند. بسیج به‌عنوان یک ظرفیت انسان‌ساز به‌دنبال شناسایی و توانمندسازی نیروی طراز انقلاب اسلامی و در تمامی عرصه‌ها در پی تبدیل تهدیدها به فرصت است.

وی افزود: البته ویترین کار ما در بسیج سازندگی یعنی آنچه مردم مشاهده می‌کنند فعالیت‌های گروه‌های جهادی در محرومیت‌زدایی، در عرصه اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی است؛ البته بسیج سازندگی به‌دنبال شناسایی افراد طراز انقلاب و با شاخصه‌های انقلابی‌گری و روحیه جهادی است.

زهرایی گفت: بسیج سازندگی در بحث اقتصاد مقاومتی و تکمیل زنجیره ارزش که موجب مولّد‌شدن مردم خواهد شد، فعالیت‌هایی را آغاز کرده است که مردم را در راه‌اندازی صندوق‌های مردم‌یار و اشتغال‌زا یاری دهد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی افزود: تاکنون حدود 14هزار و 500 صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار تأسیس شده که بسیج در آنها فقط نقش تسهیل‌گری و واسطه‌گری داشته است.

وی افزود: مؤسسان این صندوق‌ها از بین مردم عادی بودند و بسیج تنها وظیفه آموزش آنها را ‌به‌عهده داشته است. 14هزار و 500 صندوق بیش از 650هزار عضو دارد و گردش مالی آن در حدود 130میلیارد تومان می‌شود. مردم در این صندوق‌ها در حدود 35هزار فقره تسهیلات به یکدیگر ارائه کردند و 27هزار شغل غیرپایدار ایجاد شد که برای پایداری این شغل‌ها نیاز به حمایت بیشتری داریم؛ البته در حدود 6میلیارد تومان از منابع توسط خیرین تأمین شده است.

*هزار صندوق خرد روستایی برای اشتغال ایجاد می‌شود

اصغر نورالله‌زاده مدیر صندوق کارآفرینی امید در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان بسیج سازندگی اظهار داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، پنج سال پیش توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد که برای نهادینه‌سازی آن نیازمند نهادسازی هستیم؛ بر این اساس اگر خیلی از سرمایه‌گذاری‌ها توسط مردم در بخش‌های مختلف صورت گیرد، شاهد کاهش خسارات ناشی از تحریم‌ها به جامعه خواهیم بود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه تقویت سرمایه‌گذاری‌های خُرد مردم باعث کارآفرینی می‌شود، اظهار کرد: تأمین منابع مالی خرد با استفاده از صندوق‌های قرض‌الحسنه، باعث می‌شود که فعالیت‌های اقتصادی خرد مردم تقویت و فرصت‌های شغلی جدید ایجاد شود.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که امروز با سازمان بسیج سازندگی منعقد شد، هزار صندوق در روستاها برای مشاغل خرد و روستایی ایجاد می‌شود.

نورالله‌زاده افزود: بر این اساس، بدون اینکه تصدی‌گری کنیم، برای توانمندسازی و شبکه‌سازی مردم در مناطق محروم تلاش می‌کنیم؛ به‌عنوان مثال، یکی از کار‌هایی که در همین راستا با همکاری بسیج مهندسین صنعتی انجام می‌دهیم، طرح «جهاد روشنایی» است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: ما در این طرح، بسیج را در احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای منازل مردم در مناطق محروم که تحت پوشش کمیته امداد هستند، یاری می‌کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار