اهدای عضو به 9 نفر زندگی دوباره داد

دسته ها: اخبار

این سه بیمار مرگ مغزی، احمد عابدی 50 ساله از جانبازان انقلاب اسلامی، فاطمه بیگم حسینی 53 ساله و حسن محمدی 54 ساله بودند که اعضای بدن آنها به 9 انسان دیگر زندگی دوباره بخشید.

احمد عابدی از جانبازان انقلاب اسلامی که بر اثر سکته مغزی در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) بستری و دچار مرگ مغزی شده بود، پس از اخذ رضایت از خانواده اش و بعد از انجام مراحل مربوط به تائید مرگ مغزی، تحت عمل جراحی برداشت اعضاء قرار گرفت.

دو کلیه و کبد نامبرده جهت پیوند به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.

همچنین فاطمه بیگم حسینی که بر اثر خونریزی مغزی، در بیمارستان دکتر غرضی بستری و دچار مرگ مغزی شده بود نیز پس از طی مراحل تایید مرگ مغزی و اخذ رضایت از خانواده تحت عمل جراحی برداشت اعضاء قرار گرفت و دو کلیه و کبدش جهت پیوند اهدا شد.

سه عضو بدن شامل دو کلیه و کبد نیز از حسن محمدی بیمار مبتلا به مرگ مغزی با هماهنگی واحد فراهم آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) در اختیار بیماران نیازمند پیوند، قرار گرفت.

محمدی بر اثر خونریزی مغزی، در بیمارستان شهید صدوقی بستری و دچار مرگ مغزی شده بود.

ایثار خانواده های افراد مرگ مغزی برای انجام عمل خداپسندانه اهدای عضو به بیماران نیازمند پیوند در سال های اخیر در کشور رو به رشد بوده است به طوریکه بالاترین تعداد اعضای فراهم آوری شده از اهدا کنندگان مرگ مغزی برای پیوند به بیماران در اردیبهشت امسال در اصفهان رقم خورد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان در این باره گفت: تعداد اعضای فراهم آوری شده از اهدا کنندگان مرگ مغزی برای پیوند به بیماران در اردیبهشت امسال به 20 عضو رسید که این رقم بالاترین آمار اهدا و انتقال عضو در چند سال گذشته بوده است.

مریم خلیفه سلطانی با بیان اینکه به طور متوسط در هر ماه حدود 10 تا 12 عضو اهدایی در بیمارستان الزهرا(س) اصفهان فراهم آوری می شود، افزود: پیش بینی می شود این رقم در ماههای آینده افزایش یابد.

وی تاکید کرد: بیمارستان الزهرا(س) در استان اصفهان و مرکز کشور تنها ارگان مجوز دار از سوی وزارت بهداشت برای تایید مرگ مغزی و برداشت اعضاست.

خلیفه سلطانی با اشاره به اینکه پیوند کلیه های اهدا شده در دو بیمارستان الزهرا(س) و «نور و علی اصغر (ع)» اصفهان و پیوند کبدهای اهدایی در شیراز انجام می شود، افزود: پیوند قلب نیز در بیمارستان چمران اصفهان صورت می گیرد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان تعداد موارد مرگ مغزی منجر به اهدای عضو در سال گذشته در اصفهان را 36 مورد عنوان کرد.

به گفته پزشکان، اعضا قابل اهدا از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه هاست.

علاوه بر این اعضا، برخی از بافتهای بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

با اهدای قرنیه می توان بینایی رابه فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده باز گرداند، تاندون و غضروف باعث بازسازی اعضای آسیب دیدهٔ مربوط می شود، پیوند استخوان می تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود، دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می رود و پیوند پوست نجاتبخش بیماران با سوختگی شدید است.

بهترین آمار اهدای عضو در دنیا مربوط به کشور اسپانیا با 35 در میلیون نفر است.

این آمار در ایران 8.7 در میلیون نفر است.(ایرنا)

اخبار