ایجاد اشتغال زایی از طریق سرمایه گذاری با کمک موقوفات در خوزستان

دسته ها: اخبار استان اخبار

ایجاد اشتغال زایی از طریق سرمایه گذاری با کمک موقوفات در خوزستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: هدف ما بر این است که با کمک موقوفات بتوانیم از طریق سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی ایجاد کرده و رتبه خوبی برای استان خوزستان ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز ظهر امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که در بخش موقوفات هزینه‌ها را بر اساس نیت واقفان توزیع کنیم و هیچ کس از شرع و قانون‌گذار اجازه نمی ‌دهد که این درآمدها در جایی غیر از نیت واقف هزینه شود.

خاکباز، احیا، درآمدزایی و بهره‌وری از موقوفات را از وظایف این اداره کل برشمرد و گفت: وقف موضوعی مردمی است و دولت سهمی در موقوفات ندارد و بر این اساس باید همه منافعی که از نذورات مردم در امامزادگان و موقوفات گردآوری می‌ کنیم در مسیر مردم هزینه شود. عمده کار ما بر محورهای مدیریت بقاع و موقوفات و عمران بقاع و موقوفات است.

خاکباز با اشاره به عدم وجود موقوفه قرآنی در استان خوزستان، اظهار کرد: اداره قرآنی اوقاف حق برداشت پول از بقاع و موقوفات در خصوص مباحث قرآنی را ندارد و این در حالی است که هیچ اعتباری به این حوزه اختصاص داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از ظرفیت دستگاه‌ های دیگر و از محل مدیریت اوقاف اعتباراتی به این حوزه اختصاص داده می‌شود افزود: به دنبال وقف جدید قرآنی در استان هستیم و آنچه که می‌تواند ما را از این معضل و کمبود اعتبار در عرصه قرآنی نجات دهد، ایجاد وقف جدید است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به رایزنی های صورت گرفته با حوزه‌های علمیه در خصوص وقف قرآنی، افزود: اگر وقف قرآنی هم ایجاد نشد، در سال‌های آینده قطعا از ظرفیت سرمایه‌گذاری ‌ها در این حوزه کمک خواهیم گرفت و منتظر نخواهیم ماند وقف قرآنی ایجاد شود و یا دولت کمک کند.

ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت موقوفه ها

خاکبار اظهار کرد: جای تأسف دارد در استان خوزستان به دلیل بعضی از بدسلیقگی‌ها در برخی از نقاط شاهد عقب‌ماندگی چشم‌ گیر هستیم. با توجه به ظرفیت وقف در استان خوزستان، می توان عملکرد بهتری داشت و هدف ما بر این است که رتبه خوبی برای این استان ایجاد کرده و به کمک موقوفات بتوانیم در راستای سرمایه‌گذاری به سمت اشتغال زایی حرکت کنیم.

وی با تأکید بر سخن مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع به قطب فرهنگی گفت: معنای این حرف این است که باید محوریت همه کارهای فرهنگی با سرمنشأ بقاع باشد. دستگاه ‌های فرهنگی بسیاری همچون آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی و و اوقاف می توانند در این راستا عمل می ‌کنند.

خاکباز با بیان اینکه فقر فرهنگی به دلیل عدم انتخاب مسیر درست است، تأکید کرد: باید مسیر کار فرهنگی مشخص باشد.

وی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه از سال ۸۸ به دنبال سرمایه‌گذاری در عرصه‌های وقفی بوده که این امر را با ظرفیت کمک گرفتن از انسان‌هایی که تمکن مالی دارند،‌ به انجام رساند. سیاست سازمان بر این بود که موقوفه ‌هایی که متروکه شدند آباد شوند و هزینه‌های خود را دربیاورند و بعد از آن بتوانند به قشر کم بضاعت جامعه کمک کنند. در راستای احیای موقوفات چند پروژه برای استان خوزستان تعریف شده که حداقل دو پروژه و حداکثر ۶ پروژه در هر شهر تعریف کردیم که بعد از محرم کلنگ آنها به زمین زده خواهد شد و این اطمینان را داریم که در بقاع و موقوفات از نظر اعتبار با مشکل مواجه نمی‌شویم.

خاکباز با اشاره به اینکه نزدیک به ۳۵ بقعه شاخص در استان خوزستان وجود دارد، گفت: مدار کار ما بر عمران و آبادانی امامزادگان است و درآمد امامزادگان در حوزه عمرانی، فرهنگی و مدیریت هزینه می‌ شود.

اخبار استان اخبار