ایجاد بیش از ۳۵۰۰ شغل در بخش تعاون

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

گزارش سامانه جامع آمارهای ثبتی وزارت کار نشان می‌دهد که ثبت ۲۶۱ شرکت تعاونی در ماه گذشته برای ۳۵۵۳ نفر اشتغالزایی به دنبال داشته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش به دست آمده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در مهر ماه امسال ۲۶۱ شرکت تعاونی و ۲ اتحادیه تشکیل و ثبت شده‌اند که فعالیت آنها در حال بهره‌برداری و یا در دست اجرا بوده است. کل تعداد اعضای این تعاونی‌ها ۶۱۱۵ نفر بوده و فعالیت آنها برای ۳۵۵۳ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی‌ها نشان می‌دهد که استانهای خراسان رضوی،  فارس، خوزستان و لرستان بیشترین تعداد تعاونی تشکیل شده را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده نیز به فعالیتهای “کشاورزی” و “صنعت” تعلق دارد.

بیشترین تعداد اعضا به تعاونی‌های دارای فعالیت “مستغلات اجاره و فعالیتهای کسب و کار” با ۱۴۰۸ نفر عضو و  تعاونی‌های “عمده فروشی و خرده فروشی” با ۱۳۵۹ نفر عضو اختصاص دارد اما بیشترین تعداد شاغلان متعلق به تعاونی‌های دارای فعالیت “ساختمان” با ۷۰۳ نفر و تعاونی‌های “مستغلات اجاره و فعالیتهای کسب و کار ” با ۶۹۳ نفر اشتغال مربوط است.

مقایسه عملکرد مهرماه جاری نسبت به شهریور ماه نشان می‌دهد که تعداد تعاونی‌های ثبت شده در مهرماه افزایشی معادل ۱۴ درصد داشته است چرا که تعداد تعاونی‌ها در شهریور ماه ۲۲۸ واحد بوده و در مهرماه امسال به ۲۶۱ واحد رسیده است. میزان اشتغالزایی تعاونی‌های ثبت شده در شهریور ماه نیز ۳۹۵۶ نفر بوده ولی آمار مهرماه از ایجاد ۳۵۵۳ فرصت شغلی خبر می‌دهد بر همین اساس تعداد اعضا با افزایش هفت درصدی و تعداد فرصتهای شغلی با کاهشی معادل ۱۰ درصد روبه رو بوده است.

همچنین این گزارش حاکی از آن است که تعداد تعاونی‌های ثبت شده در مهرماه سال گذشته ۳۲۱ واحد بوده که برابر آمارهای ثبتی به ۲۶۱ واحد طی یک ماه اخیر رسیده و کاهش ۱۹ درصدی را  به دنبال داشته است. این میزان برای تعداد اعضا افزایشی معادل ۲۲ درصد و تعداد فرصتهای شغلی کاهشی معادل ۲۰ درصد را به همراه داشته است.

به گزارش ایسنا،  در حال حاضر بیش از ۹۸ هزار شرکت تعاونی با ۱.۷ میلیون نفر فرصت شغلی در کشور فعالیت می‌کنند.  باوجود پایین بودن سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در تولید ناخالص داخلی که ناشی از بنگاه‌داری بخش دولتی و شبه دولتی در کشور است، تعاونی‌ها می‌توانند نقش مهمی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ارزان قیمت در قالب بنگاه‌های کوچک و SME‌ها ایفا کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار