ایجاد ۱۲۰ هزار شغل جدید به کمک طرح کاج یا ناامن کردن اشتغال موجود؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ایجاد ۱۲۰ هزار شغل جدید به کمک طرح کاج یا ناامن کردن اشتغال موجود؟

در حالی که طبق گفته ی علی ربیعی به زودی ۱۲۰هزار کارورز وارد بازار کار می شوند،این سوال مطرح است که آیا اجرای طرح کارورزی به ایجاد اشتغال کمک می کند یا خیر؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، 7تیرماه 96 بود که برنامه اشتغال فراگیر در سال 96 برای ایجاد 970 هزار شغل در سال جاری از سوی اسحاق جهانگیری ابلاغ شد.یکی از این طرح ها برای ایجاد اشتغال طرح کاج یا همان کارورزی است. طرح کاج برای افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان (شغل اولی‌ها)، ایجاد فرصت های شغلی مناسب و پایدار جهت رفع مشکل جوانان جویای کار در قالب اجرای دوره مهارت آموزی در محیط واقعی کار، دوره کارورزی و برخی مشوق های کارفرمایی متناسب با قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه کل کشور در سالجاری، تحت عنوان کارانه اشتغال جوانان (کاج) طراحی و تدوین شده است.

در قالب این طرح قرار است سالانه 150 هزار فارغ التحصیل بیکار دارای شغل شوند.روز گذشته علی ربیعی، وزیرتعاون کار و رفاه اجتماعی از واریز اولین منابع طرح به کارگیری 120 هزار کارورز خبر داد و گفت:در حال حاضر مهمترین بحث ما کارورزی است و اولین منابع آن نیز دیشب واریز شده است و به سرعت 120 هزار کارورز، جذب خواهند شد که با پولی که دیروز واریز شده است، طرح کاورزی جنبه اجرایی و عملی به خود گرفته است.

با توجه به اینکه پیش از این عیسی منصوری، معاون اشتغال وزیر کار اعلام کرده، در طرح آزمایشی کارورزی 70 درصد آنها مشغول کار شدند، می توان گفت 120 هزار کاورزی که ربیعی از آن خبر داده است 70 درصد افرادی هستند که در این طرح ثبت نام کرده بودند.

یکی از مهم ترین برنامه های اقتصادی دولت دوازدهم بحث اشتغال است که می‌توان به طرح کارانه اشتغال جوانان با ظرفیت سالانه 150 هزار شغل، طرح معافیت بیمه ای کارفرمایان با ظرفیت ایجاد 400 هزار شغل در سال جاری و طرح تکاپو برای ایجاد 445 هزار شغل در سال اشاره کرد که مجموع همین سه طرح در صورت اجرا طبق وعده‌ها ، حدود یک میلیون شغل در سال جاری ایجاد خواهد کرد که باید به آن مشاغل ایجادشده از محل رشد اقتصاد (برنامه‌های کلان دولت) را نیز افزود.

* زمزمه های نگران کننده از طرح کارورزی

این طرح همانطور که دولتی ها می گفتند آغاز به کار کرده است. اما این طرح تا چه حد مورد قبول واقع شده و بتواند موفق عمل کند امری است نا معلوم.

اولیا علی بیگی، رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار می‌گوید: مادامی که ضمانت های اجرای طرح کارورزی دیده نشود و وزارت کار روزنه‌های سوءاستفاده از آن را نبندد، این طرح کمکی به اشتغال نخواهد کرد.

اولیاء علی بیگی در ارزیابی طرح کارورزی وزارت کار، معتقد است: بر اساس بررسی‌هایی که نسبت به طرح داشتیم، وزارت کار ضمانت‌های لازم را قبل از اجرای طرح باید ببیند و به شکل علمی و دقیق ایرادات آن را حل کند.

یکی از ایرادات وارده به طرح از نظر وی این است که کارورزان تحت پوشش بیمه و تامین اجتماعی نیستند، یعنی فرد دو سال از عمر خود را در کنار کارفرما و بدون آنکه از مزایای بیمه برخوردار باشد می‌گذراند که عملا برده‌داری نوین به شمار می‌رود. جوانی که دو سال عمر و جوانی‌اش را صرف می‌کند، بعد از دو سال که آبدیده شد کارفرما عذر او را می‌خواهد و 10 کارورز دیگر را به خدمت می‌گیرد تا دو سال دیگر هم از مالیات معاف شود و این پروسه همچنان ادامه می‌باید و اشتغال جدیدی ایجاد نمی‌شود.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار تاکید می کند: برای آنکه طرح مورد سوء استفاده کارفرمایان قرار نگیرد، باید وزارت کار اشکالات آن را بررسی و اصلاح کند و نظارت دقیقی برروی این طرح صورت دهد. متاسفانه وقتی قانونی را وضع می‌کنیم به قدری تبصره به آن اضافه می‌کنیم که تاثیر خود را از دست می‌دهد.

علی بیگی با بیان اینکه ضمانت‌های اجرایی طرح باید دیده شود، می گوید: پیشنهاد من این است که وزارت کار برای آنکه طرح به شکست منجر نشود و مشمول سوء استفاده قرار نگیرد کارفرمایان را ملزم و مکلف به ارسال لیست بیمه نیروهای خود در پایان سال کرده و اعلام کند که کارفرما حق ندارد کمتر از این لیست بیمه را به تامین اجتماعی ارسال کند تا آمار نیروهای کار کم نشود.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار می افزاید: از آن طرف اگر کارفرما 10نفر را به اسم کارورز سر کار می‌برد تا بتواند دو سال از بیمه و مالیات معاف شود با این کار نیروهای با تجربه خود را تعدیل و اخراج نکند تا اشتغال موجود هم به خطر نیفتد. همچنین ملزم شود کارورزانی را هم که آموزش دیده و تجربه و مهارت کسب کردند، اخراج نکند و سراغ کارورز جدید نرود تا طرحی بی ثمر و بدون اشتغال اجرا نشود.

با توجه به اینکه بحران بیکاری در جامعه بسیار نگران کننده است، اجرای طرح با چنین معایب و ایراداتی ممکن است اشتغال موجود را هم به خطر اندازد مگر آنکه به طور اساسی و جدی ایرادات طرح اصلاح و برطرف شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار