ایجاد ۶۵ هزار شغل با ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال گذشته

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید گفت: در سال گذشته در صندوق، تقریباً پنج هزار میلیارد تومان را برای حمایت از طرح‌ها سرمایه‌گذاری کرده و نزدیک به ۶۵هزار شغل با این میزان اعتبار ایجاد شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،کشورهای مختلف برای حل معضل بیکاری به سمت اشتغال خرد و اشتغال خانگی رجوع کرده اند و آن را در دستور کار قرار داده اند. در ایران نیز با توجه به اینکه سرانه اشتغال برای بنگاه های بزرگ گران قیمت است؛ سرمایه گذاری در طرح های خرد در دستور کار قرارگرفته است. نکته مهم در مشاغل خرد این است که به گونه ای از این مشاغل حمایت شود که در نوسانات اقتصادی دچار آسیب زیاد نشود.

برای این منظور به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بهتر است مشاغل خرد به مشاغل و شرکت های بزرگ در صنایع مختلف متصل شود. در واقع تشکل‌های بالا دستی می‌توانند با یک برنامه ریزی منظم از افرادی که متقاضی ورود به بازار برای ایجاد اشتغال خرد هستند، حمایت کنند. مشاغل خرد و خانگی به علت زودبازده بودن، برگشت سریع سرمایه، نیاز به سرمایه‌گذاری کم، نیاز به نیروی کار با تعداد پایین و قابلیت یادگیری سریع می‌توانند به سرعت وسعت پیدا کنند.

* ایجاد 65هزار شغل با 5هزار میلیارد تومان اعتبار

نعمت الله رضایی, مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید گفت: در سال گذشته در صندوق، تقریباً پنج هزار میلیارد تومان را برای حمایت از طرح‌ها سرمایه‌گذاری کرده و نزدیک به 65هزار شغل با این میزان اعتبار ایجاد شده است.

رضایی با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی با هم متفاوت هستند گفت: مقیاس فعالیت‌های اقتصادی با هم فرق می‌کند، در مناطق مختلف کشور متناسب با سرمایه اولیه مورد نیاز اعتبار متفاوتی نیاز است، اما آنچه که در سال گذشته ما در صندوق کارآفرینی امید تجربه کردیم، تقریباً پنج هزار میلیارد تومان را برای حمایت از طرح‌ها سرمایه‌گذاری کردیم که نزدیک به 65هزار شغل ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه 80میلیون تومان سرانه سرمایه‌گذاری برای ایجاد طرح ها در نظر گرفته شده است تاکید کرد: طرح‌های خردی هم وجود داشت که به عنوان طرح‌های معیشت محور حداقل با 20تا 30میلیون تومان اعتبار انجام شد و البته طرح‌هایی هم از 250 میلیون تومان به بالاتر نیاز به تامین اعتبار داشت.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به نرخ تورم گفت: طبیعتاً در بحث سرمایه گذاری برای ایجاد یک اشتغال خصوصاً اشتغال پایدار باید نرخ تورم را هم مد نظر قرار دهید؛ متوسط هزینه‌ای که برای این موضوع در صندوق کارآفرینی تجربه آن را داشتیم، از حدود 100میلیون تومان تا 250 میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.

رضایی افزود: در حالی که نرخ تورم در ماه‌های اخیر با افزایش مواجه شده است؛ باید منتظر ماند و دید که دولت چه برنامه‌ای برای حمایت از مشاغل خانگی و یا فعالیت‌های اقتصادی زود بازده خواهد داشت.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار