ایجاد 250 هزار شغل در تعاونی‌های زنان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران با بیان اینکه در حال حاضر مباحث بیمه و یارانه حمایتی مهمترین مشکل تعاونی زنان است، گفت: در عین حال سال گذشته 250 هزار شغل در تعاونی‌های زنان ایجاد شده است.

خاطره استادرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد تعاونی زنان گفت: ظرفیت تعاونی‌های بانوان در کشورمان نسبت به کشورهای دیگر جایگاه مناسبی نیست و حدود 12 درصد از تعاونی‌های کل کشور مربوط به تعاونی‌هانی بانوان است که این رتبه از نظر بین‌المللی قوی نیست و تعاونی‌های زنان مشکلات خاص خود را دارند، اما کار کردن در تعاونی‌های بانوان برای زنان ایمن‌تر و در فضای مفیدتری است.

به گفته وی تعاونی‌های زنان در رشته‌های گردشگری، ترابری، مسکن، صنایع دستی، دوزندگی و تولید پوشاک، و رشته‌های دیگر که عمدتا مشاغل کوچک و متوسط هستند، فعالیت دارند، گرچه به خاطر شرایط کرونا بسیاری از بازارچه‌های عرضه محصولات تعاونی‌ها بسته شده و محل‌های ارائه محصول کم شده، اما سعی کردیم با فراخوان دادن به تعاونی‌های تولید پوشاک یا صنایع دستی و دوزندگی یا تعاونی‌های کالای تولید خواب سعی کردیم، از قابلیت آنها برای تولید لباس‌های پرستاری، گان، ماسک، کلاه، پاپوش کفش و حتی دستکش پارچه‌ای استفاده کنیم و این اقلام را در خدمت بیمارستان‌ها و شبکه بهداشت قرار دهیم. البته گان‌های مخصوص غسالخانه‌ها هم تولید شده که این محصولات کمتر دیده شده است.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران در مورد اشتغال تعاونی‌های بانوان در استان تهران گفت: در ایام کرونایی 180 نفر بانوی دوزنده با چرخ‌های کارگاهی یا چرخ‌های خیاطی خانگی در 30 کارگاه که هر کارگاه بیش از 5 نفر مشغول کار شدند و قرارداد اولیه اتحادیه تعاونی‌های بانوان وگروه‌های جهادی و پایگاه‌های جهادی منعقد شد طی سه فقره قرارداد تعهد تولید 250 هزار ماسک، گان و کاور انجام شد و محصولات تحویل سفارش گیرنده‌ها شد.

به گفته استادرضایی در دو قسمت اول در محموله اول شامل 500 هزار ماسک به صورت رایگان و باهزینه خیرین تهیه و تحویل شد. البته برای دوزندگان مبلغی به عنوان دستمزد پرداخت شد و در تهران حدود 20 گروه جهادی با محوریت بانوان برای تولید محصولات بهداشتی تشکیل شد که اکثریت نیروی کار آنها بانوان در تعاونی‌ها هستند.

وی این را هم گفت: تعداد دو میلیون عدد ماسک در هفته می‌توانیم توسط تعاونی‌های بانوان تولید و تحویل دهیم. گروه‌های داوطلب زیاد هستند و از 10 روز قبل توزیع ماسک‌ها به قیمت تعیین شده وزارت بهداشت و حتی به قیمت کمتر از آن شروع شده است که البته از کمک خیران نیز استفاده می‌کنیم تا محصولات ارزان‌تر به دست کارکنان بهداشت برسد.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران همچنین گفت: در 10 استان خط تولیدی که سال‌ها تعطیل بود امسال فعال شده و تعاونی‌های بانوان در استان‌های گلستان، خوزستان، کرمان، یزد،زنجان، کرمانشاه، کردستان و به ویژه سنندج به کار گرفته شدند و در هر یک از شرکت‌های تعاونی بانوان حداقل دو هزار ماسک تولید و تحویل وزارت بهداشت می‌شود.

استادرضایی این را هم تاکید کرد:‌گرچه رقم دو هزار ماسک نسبت به کل تولید ناچیز است، اما به هر حال این محصولات برای بیمارستان‌های محلی و شبکه بهداشت بسیار مؤثر است و کمک قابل توجهی است و اگر وضع بیماری ادامه پیدا کند می‌توانیم وارد خط تولید منظم محصولات بهداشتی شده و قراردادهای منظمی منعقد کنیم.

وی گفت: برخی تعاونی‌های بانوان به تولید محصولات بسته بندی و ضد عفونی مواد غذایی برای پزشکان و پرستاران می‌پردازند که مثلا بسته‌های مواد غذایی سرپایی مانند چای، قهو، پودر نبات، کلوچه تهیه و در اختیار بیمارستان ها قرار داده می‌شود.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران در مورد اشتغال بانوان در تعاونی‌ها گفت: برخی از شرکت‌های تعاونی که غیرفعال بوده‌اند در این شرایط فعال شدند و در هر کارگاه حداقل 50 نفر از بانوان سرپرست خانوار در آنها مشغول می‌شوند. در برخی استان‌ها تا 200 نفر شغل جدید ایجاد شده است و همین که برخی از سرپرستان خانوار مجددا به کار گرفته شده‌اند کمک درآمدی برای خانواده‌های کم بضاعت شده و از طرفی در تولید محصولات بهداشتی برای پزشکان و پرستاران کمک کردند و اگر انگیزه آنها تقویت شود، می‌توانند به اشتغال پایدار منجر شود.

استادرضایی در مورد بانوان قالیباف گفت: با توجه به مشکلاتی که در توقف فعالیت‌های صنفی در شیوع کرونا رخ داد در نتیجه فروش محصولات آنها نیز کم شد و رسته‌هایی مانند فرش، گردشگری و حتی محصولات ساختمان کاهش پیدا کرد و اتحادیه سراسری بافندگان فرش دستباف برای سامانه تامین مواد اولیه و نیز مجوز فروش و صادرات فرش و تهیه مواد اولیه فعال شد. و می‌خواهیم با راه‌اندازی شبکه تعاون و تجارت ایران در سال 99 تعاونی‌های فرش و صنایع دستی را فعال کنیم.

وی در مورد تعداداشتغال زنان در تعاونی‌ها گفت:‌ آمار واقعی با آمار ثبتی بسیار متفاوت است. آنچه که ما با تعاونی‌های زنان سر و کار داریم، در حال حاضر 250 هزار زن در تعاونی‌های بانوان در کشور مشغول به کار هستند.برخی از آنها از طریق فروش اینترنتی به عرضه محصولات خود اقدام می‌کنند، اما مشکلات خاص تعاونی زنان شامل اعتبارات، عقب افتادن اقساط بانک، بیمه کارفرمایی و کارگری، است. و سال جاری پیگیری می‌کنیم که وضعیت تعاونی زنان را از نظر بیمه کارفرمایی و کارگری و نیز دریافت تسهیلات را ارتقا دهیم.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران  گفت:‌ اگر تعاونی‌های زنان حمایت شوند به راحتی می‌توان یک میلیون اشتغال از طریق تعاونی زنان ایجاد کرد.

استادرضایی همچنین در مورد استفاده تعاونی‌های زنان از تسهیلات مشاغل خانگی گفت:‌مشکل فعلی ما این است که نمی‌توانیم در سامانه مشاغل خانگی ثبت کنیم. زنانی که به عنوان بافنده فرش،‌دوزنده یا سازنده صنایع دستی در 100 رشته شغلی مشاغل خانگی کار می‌کنند ولی عمده آنها نمی‌توانند وارد سامانه شوند، چون اکثر این زنان مجوزهای مورد نیاز مشاغل خانگی را ندارند. باید ساماندهی اشتغال خانگی انجام شود که یک فرایند سنگینی است، همچنین زنان برای گرفتن وام‌های بانکی مشکل مجوز دارند.

وی گفت: بسیاری از زنان شاغل در تعاونی‌ها کارت شناسایی هنرمندان را ندارند که باید در حوزه صنایع دستی در وزارت میراث فرهنگی کار برای آنها صادر کند که در حالی که بسیاری از زنان هنرمند در صنایع دستی یا فرش سواد آکادمیک ندارند اما کارشان را به بهترین روش بلد هستند و در واقع در سطح یک دکترای افتخاری به تولید هنر می‌پردازند، اما هیچ کارت و یا مجوزی از دولت دریافت نکرده‌اند.

به گفته رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران اتحادیه تعاونی‌های زنان 350 هزار کارت شناسایی صنایع دستی صادر کردند، باید شناسه صنعتگر از سوی وزارت میراث فرهنگی صادر شود که طبق قوانین موجود و سیستم‌های داخلی این شناسه صنعتگر به زنان فعال در تعاونی‌ها که سواد آکادمیک ندارند، تعلق نمی‌گیرد و این یکی از مشکلات اساسی زنان شاغل در تعاونی‌هاست.

استاد رضایی تاکید کرد: بسیاری از زنان فعال در صنایع دستی بیمه ندارند، چون نمی‌توانند در سامانه مورد نظر ثبت شوند و نمی‌توانند یارانه حمایتی دولت را بگیرند چون یارانه صنعتی به شرط ثبت در سامانه است که زنان هم اکثرا نمی‌توانند در این سامانه ثبت شوند.

استادرضایی گفت:‌اولین قدم این است که زنان فعال در صنایع دستی باید شناسه صنعتگری دریافت کنند تا بتوانند مجوز ورود به سایت پیدا کنند.

استادرضایی گفت: فرانشیز بیمه برای زنان فعال در صنایع دستی قبلا 7 تا 10درصد بود، الان به 28 درصد افزایش یافته و هر زن فعال در صنایع دستی باید ماهانه 400 هزار تومان حق تامین اجتماعی پرداخت کند که این از توان زنان فعال خارج است. قبلا دولت از بیمه فعالان صنایع دستی حمایت می‌کرد که از سال 93 این حمایت‌ها قطع شده و این الان این حمایتها برای دولت سنگین به نظر می‌رسد.

 

 

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار