ایجاد 42 هزار شغل با 1500 میلیارد تومان تسهیلات

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: در قالب سامانه کارا از سال گذشته تاکنون 1500 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در این بانک پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حجت‌الله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون، امروز در جمع خبرنگاران گفت: در سال جاری طبق برنامه 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک توسعه تعاون پرداخت می‌شود که با اولویت به تعاونی‌ها تعلق می‌گیرد و 30 درصد از تسهیلات نیز به غیر شرکت‌های تعاونی پرداخت می‌شود.

وی افزود: از سال 88 تاکنون که بانک توسعه تعاون تشکیل شده است، 70 درصد تسهیلات به بخش تعاون پرداخت شده و سال گذشته 9 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات و امسال قرار است 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط این بانک پرداخت شود که عمده این تسهیلات در جهت رونق تولید پرداخت می‌شود.

وی همچنین گفت: منابع بانک توسعه تعاون به طرح‌های تکلیفی و ملی مانند اشتغال روستایی، طرح‌ تبصره بند «الف» تبصره 18 قانون بودجه، همچنین کمک به خرید تضمینی گندم، حمایت از مددجویان نهادهای حمایتی پرداخت می‌شود.

مهدیان همچنین از طرحی در بانک توسعه تعاون خبر داد که در صورت تصویب در شورای پول و اعتبار، تسهیلات مسکن مانند حساب سپرده ممتاز بانک مسکن از طریق بانک توسعه تعاون پرداخت خواهد شد.

وی در مورد رقم این تسهیلات گفت: رقم مشخص نیست، ولی حد اقل به اندازه وام مسکن بانک مسکن خواهد بود.

به گفته مهدیان، امسال 3 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات در این بانک پرداخت شده که تا پایان سال این رقم به 13 هزار میلیارد تومان می‌رسد و عمده این تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش، حفظ اشتغال و ایجاد شغل جدید، کمک به رونق تولید و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج است.

به گفته مدیرعامل بانک توسعه تعاون، تسهیلات اشتغال روستایی با نرخ‌های 4، 6 و 10 درصد با میانگین نرخ سود 6 درصد و تا سقف 15 میلیارد تومان پرداخت می‌شود.

وی همچنین درباره بازار متشکل ارزی، گفت: هر چه در این زمینه کار شود، جا دارد تا بازار ارزی سامان پیدا کند و تقویت بازار متشکل ارزی در جهت کمک به بازار و تولید خواهد بود، تا مشکل نوسان ارزی ایجاد نشود.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون همچنین گفت:‌ ظرف هجده ماه گذشته که سه بانک و یک مؤسسه برای اشتغال پایدار روستایی وارد شده‌اند 1500 میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شد؛ همچنین 950 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 6 درصد به روستاها و شهرهای کوچک پرداخت شده است.

* 42 هزار فرصت شغلی ایجاد شد

به گفته مهدیان از محل تسهیلات اشتغال روستایی تاکنون 42 هزار فرصت شغلی در روستاها و شهرهای کوچک در قالب 32 هزار طرح اشتغالزا ایجاد شده است.

وی همچنین گفت: برای پرداخت وام اشتغال روستایی 1726 میلیارد تومان تسهیلات در سامانه کارا تصویب شده که تاکنون 1588 میلیارد تومان به انعقاد قرارداد رسیده است.

مهدیان همچنین با اشاره به اینکه برای حمایت از بخش تعاون نیاز به تقویت سرمایه بانک توسعه تعاون است، گفت: در قالب افزایش سالانه 3 هزار میلیارد تومان سرمایه بانک طی ده سال باید سرمایه بانک در این مدت 30 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند تا بتوان به طور مؤثرتری از بخش تعاون حمایت کرد.

وی همچنین گفت: از محل منابع جدید و صندوق توسعه ملی و نیز وصول اقساط که به ماهانه 600 میلیارد تومان می‌رسد، منابع جدیدی به بخش تولید پرداخت می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار