بازنشستگی پنج عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بازنشستگی پنج عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران

آیین نکوداشت مقام والای استادان فرزانه دانشگاه شهید چمران اهواز به مناسبت بازنشستگی پنج نفر از اعضای هیأت‌علمی این دانشگاه، با تجلیل از دکتر عباس ترسلی، دکتر مجتبی جعفرپور، دکتر هوشنگ پرهام، دکتر حبیب‌الله عصاره و دکتر فروغ پاپهن، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلیمن سید محسن شفیعی رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در این آیین که دوشنبه 25 بهمن‌ماه در آمفی‌تئاتر دانشکده علوم برگزار شد، اظهار کرد: پس از دو دهه حضور در محیط علمی و دانشگاه‌ها بر این باورم که به یک فرهنگ علمی در محیط دانشگاه‌ها نیاز داریم که همه مسائل با آن فرهنگ تعریف و سلوک رفتاری استادان، دانشجویان و حتی بخش اداری و کارمندی نیز بر اساس آن تنظیم شود.

وی افزود: بر این اساس رفتار افراد باید نشان دهد که دانشگاه جای متفاوتی است و فرهنگی دیگر بر آن حاکم است. دانشگاه محیطی متفاوت دارد و باید این تفاوت در تمامی سطوح دیده شود. به نظر می‌رسد این نشست پیام روشن و ندای رسا و بلندش تکریم مقام علم و معلم باشد.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان عنوان کرد: برخی از کلمات در فرهنگ ما بار منفی دارند، مانند بازنشستگی. واژه بازنشستگی با فرهنگ دینی ما سنخیتی ندارد و برای معلم واژه‌ای بعید و گریزان است.

شفیعی با بیان اینکه نخبگان حوزه‌های علم در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها سال‌ها تلاش و رنج را تحمل کردند و به نقطه‌ای رسیدند که قله‌هایی برای رجوع دیگران باشند، گفت: بنابراین به ذهنم می‌رسد این جلسات به سرنوشت سایر جلسات دچار نشوند و در جایگاه علمی خود باقی بماند تا برای سایرین دستاوردی داشته باشند.

وی تصریح کرد: معلم تنها وظیفه و رسالت انتقال مطالب علمی را به متعلم برعهده ندارد و مسئولیتش چیزی فراتر از این است. امام خمینی(ره) در دوره‌ای که در عراق و نجف در تبعید بودند، برنامه درسی فرزند خود سید احمد آقا را که در قم بودند، مدیریت می‌کردند. امام(ره) در نامه‌ای به ایشان می‌نویسند در انتخاب استاد بسیار دقت و تلاش کن زیرا حرکت انگشت استاد در حال تدریس هم در شخصیت طلبه‌اش تأثیر دارد.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: اکنون با یک چالش و کاستی مواجه هستیم و آن این است که انبوه تجربه‌ها انتقال پیدا نمی‌کند. نه‌تنها به دانشجویان بلکه شرایط به‌گونه‌ای شده است که بین نسل‌های متأخر هم این ارتباط به خوبی برقرار نمی‌شود.

شفیعی عنوان کرد: هر معلم سپیدمویِ کهن‌سال، مجموعه‌ای از تجربیات است اما با این سیستم اداری خود را از این تجربیات محروم می‌کنیم و همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود. نظام آموزشی باید به این شکل عمل کند که اگر استادی خواست به اختیار خود از مجموعه برود، مانع شود. نسل جدید هیأت‌علمی برای اینکه راهی طولانی را بروند باید از این تجربه استفاده کنند و بزرگ‌ترین تکریم هر فرد پاسداشت داشته‌های آن فرد است.

همچنین در این مراسم، دکتر غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: بی‌شک جایگاه رفیع و بلند دانشگاه شهید چمران مدیون و مرهون مجاهدت‌های علمی و تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی بیش از سه دهه از عمر پربار اعضای هیأت‌علمی این دانشگاه است.

وی با گرامی داشت یاد و خاطره بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران امام خمینی(ره) و شهدای گران‌قدر دانشگاه، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم افزود: همواره بر عهد و پیمان خود با امام امت وفاداریم و راه شهیدان را ادامه خواهیم داد.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با ابراز خرسندی از حضور در جایگاه خدمتگزار این دانشگاه و در جمع ارزشمند و با فضیلت فرهیختگان و نخبگان دانشگاهی، اظهار کرد: در یک روز به‌یادماندنی دیگر از بهمن‌ماه در دانشگاه پرافتخار شهید چمران، در محفل گرم و صمیمی برخی از همکاران پیشکسوت، پیشتازان و بزرگان عرصه تعلیم و تربیت باهدف نکوداشت بیش از سه دهه از خدمات صادقانه آنان گردهم آمده‌ایم تا به جایگاه علم و دانش ادای احترام کرده و از مقام شامخ شخصیت‌هایی که به سبب برخورداری از پیشینه درخشان و ویژگی‌های علمی از احترام و منزلت خاصی برخوردارند و اکنون پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت علمی و خدمات ارزنده و برجسته به مرتبه بازنشستگی نائل شده‌اند، تجلیل کنیم.

خواجه با اشاره به اینکه باید قدردان آنان و میراث گران‌بهایی که برای ما به ارث نهاده‌اند باشیم، افزود: امروز افتخار خدمت و عضویت در دانشگاه‌های بزرگ آرزوی بسیاری از جوانان تحصیل‌کرده این مرز و بوم است. اکنون این فرصت را یافته‌ایم تا در کنار یا در جایگاه علمی بزرگانی چون کرم زاده‌ها، ترسلی‌ها، پاک‌سرشت‌ها، پرهام‌ها، عصاره‌ها، پاپهن‌ها و ده‌ها چهره برجسته علمی و پیشکسوت که فرصت ذکر نام پرآوازه آنان نیست، قرار گیریم؛ پس باید قدر این منزلت را بدانیم.

وی افزود: باید مشی و منش علمی، اخلاقی و تربیتی آنان را سرلوحه کار خود قرار داده و با اعتلای این دانشگاه بزرگ از میراث گران‌بهای آنان و پیشینیان آنان پاسداری کنیم. امیدواریم که همکاران جوان و پرتلاش این گنجینه سرشار از تجربه و توانمندی را که حاصل یک عمر تلاش و مجاهدت است، سرلوحه کار خود قرار دهند.

در این آیین از دکتر عباس ترسلی، دکتر مجتبی جعفرپور، دکتر هوشنگ پرهام، دکتر حبیب‌الله عصاره و دکتر فروغ پاپهن که به افتخار بازنشستگی نائل آمدند، تجلیل شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار