بازنگری رشته‌های مورد نیاز برای ادامه تحصیل معلمان/ شرایط اعمال مدرک تحصیلی چیست؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

اعمال مدرک تحصیلی کارکنان شاغل در مشاغل اداری فقط برای یک مقطع تحصیلی و مشمولین طرح طبقه­‌بندی مشاغل معلمان کشور که در واحدهای آموزشی به امر تدریس اشتغال دارند، صرفاً تا دو مقطع تحصیلی بالاتر با احراز شرایط مجاز است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رشته‌های مورد تأیید برای ادامه تحصیل معلمان و شرایط اعمال مدارک تحصیلی، از جمله پرسش‌‌های جدی معلمان است.

ناصر سلیمانزاده، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش درباره رشته‌های مورد تأیید برای ادامه تحصیل معلمان با اشاره به بخشنامه موجود که در سال 94 صادر شده است، به تسنیم گفت: رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش را به سازمان استخدامی اعلام می‌کنیم و بر اساس آن به آموزش و پرورش مجوز استخدام می‌دهند؛ همچنین شرایط احراز مشاغل در طرح طبقه‌بندی مشاغل موجود است و باید در چارچوب آن اقدام کنیم.

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش؛ اعمال مدرک تحصیلی کارکنان شاغل در مشاغل اداری فقط برای یک مقطع تحصیلی و مشمولین طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور که در واحدهای آموزشی به امر تدریس اشتغال دارند، صرفاً تا دو مقطع تحصیلی بالاتر با احراز شرایط مجاز است.

رعایت شرایط احراز مندرج در رشته شغلی (از نظر پیش­ بینی رشته تحصیلی فرد متقاضی برای ادامه تحصیل با پست مورد تصدی وی) براساس بخشنامه‌های مورخ 1394/06/17 و مورخ 1399/11/27 الزامی است.

کارمندانی که مدرک تحصیلی بدو استخدام آنان دیپلم بوده و در دو مرحله (ابتدا مدرک فوق دیپلم و سپس  مدرک کارشناسی) موفق به ارائه مدرک کارشناسی ناپیوسته شده‌­اند، احتساب مدرک تحصیلی لیسانس به عنوان مدرک دوم محسوب می ‌شود و کارمندانی که مدرک تحصیلی بدو استخدام آنها دیپلم بوده و در یک مرحله (کارشناسی پیوسته) موفق به اخذ مدرک تحصیلی لیسانس شوند، مدرک لیسانس آنان یک مقطع محاسبه می‌­شود.

در ارتباط با اصلاح و به‌روزآوری طرح طبقه­‌بندی مشاغل معلمان کشور، براساس راهنمای تنظیم شناسنامه شغلی مشاغل دستگاه ‌های اجرایی، رشته­‌های تحصیلی مورد نیاز در شغل­‌های قابل تخصیص با همکاری معاونت­‌ها، ادارات کل و دفاتر مربوط (معاونت آموزشی، پرورشی، ابتدایی و تربیت بدنی) مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته که در صورت تایید از طرف سازمان اداری و استخدامی کشور به اداره کل آموزش و پرورش استان­‌ها ابلاغ خواهد شد. بنابراین تا زمان ارسال بخشنامه یا دستورالعمل جدید، رعایت دقیق شرایط احراز مندرج در رشته شغلی (از نظر پیش­ بینی رشته تحصیلی فرد متقاضی برای ادامه تحصیل با پست مورد تصدی وی) براساس بخشنامه­‌های­ شماره 710/11 مورخ 1394/06/17 و 710/51 مورخ 1399/11/27 است.

با توجه به همسان­‌سازی حقوق و مزایای کارمندان قرارداد کار معین با کارمندان پیمانی برخورداری کارمندان قرارداد کارمعین از مرخصی استحقاقی، استعلاجی، بدون حقوق، اعمال مدرک تحصیلی و سایر مزایای مترتبه، براساس مقررات مورد عمل در خصوص کارمندان پیمانی است. پس مبنای مورد عمل مدرک تحصیلی مندرج در حکم 1400/01/01 آنان خواهد بود.

طبق بخشنامه مورخ 27 دی 1399، وزارت آموزش و پرورش مکلف است از تاریخ اول بهمن 99 نسبت به اعمال مدرک تحصیلی دوم افرادی که فعالیت آموزشی در مدارس دارند، اقدام کند به عبارت دیگر  بعد از تاریخ اول بهمن 99 آثار استخدامی مدارک تحصیلی مأخوذ نسبت به مدارک تحصیلی ارائه شده در بدو استخدام کارکنان رسمی و پیمانی تنها برای دو مقطع تحصیلی بالاتر (زیر دیپلم به دیپلم و فوق دیپلم)، ( دیپلم به فوق دیپلم و لیسانس)، ( فوق دیپلم به لیسانس و فوق لیسانس)، ( لیسانس به فوق لیسانس و دکترا) و (کارشناسی ارشد به دکترا) با رعایت شرایط احراز طرح طبقه بندی مشاغل معلمان و پیش‌بینی مدرک تحصیلی در شرایط احراز پست مورد تصدی قابل احتساب است.

بخشنامه مربوط به عناوین رشته‌های شغلی و شرایط احراز طرح طبقه‌بندی مشاغل آموزشی را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار