با خطاهای رایج در مصاحبه های شغلی ناموفق آشنا شویم

دسته ها: مطالب آموزشی

با وجود اینکه سوالات مطرح شده در اکثر مصاحبه‌های شغلی تا حدودی زیادی با هم مشترک‌اند و فرد می‌تواند قبل از حضور در این جلسات از آن‌ها آگاه شده و خود را آماده کند، باز هم بسیاری از افراد نمی‌توانند نتیجه‌‌ی خوبی بگیرند. علاوه بر استرس که مشکل اصلی مصاحبه های شغلی ناموفق است، چندین خطای رایج نیز وجود دارند که می‌توانند موجب شوند شما نتوانید نتیجه‌ی جلسه را به نفع خود رقم بزنید. ما قصد داریم در ادامه‌ی مطلب شما را با این خطاها آشنا کنیم تا بتوانید مصاحبه‌ی کاری موفقی جهت کسب شغل دلخواهتان داشته باشید.

مصاحبه‌ی شغلی

امروزه اغلب شرکت‌ها برای استخدام کارمندان خود از روش مصاحبه‌ی حضوری استفاده می‌کنند چرا که در این حالت می‌توانند فرد را کامل بشناسند و یک شناخت کلی روی توانایی‌های وی داشته باشند. سوالات مصاحبه‌های شغلی و نحوه‌ی برخورد افراد مصاحبه کننده از قبل پیش بینی شده است و هر کدام به منظور شناخت و کشف یک ویژگی خاص در شما مطرح می‌گردد.

بیشتر کارفرمایان امروزه از روش‌ها و سوالات روانشناسی نیز در پرسش‌های مصاحبه‌ی حضوری استفاده می‌کنند. این امر باعث شده تا افراد جویای کار به راحتی نتوانند نظر کارفرمایان را جلب کنند از این رو مصاحبه‌های چند دقیقه‌ای به یک دغدغه‌ی بزرگ برای افراد جویای کار تبدیل شده است. البته اگر شما مطالعات کافی روی این سوالات و روش‌های مختلف مصاحبه‌ی شغلی داشته باشید و مهارت‌های لازم را کسب کنید می‌توانید با کمی تلاش به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

خطاهای رایج در یک مصاحبه‌ی شغلی

علاوه بر اینکه افراد جویای کار باید بتوانند با کسب اطلاعات و مهارت‌های لازم خود را برای جلسه‌ی مصاحبه آماده کنند، با این حال برخی هنوز نمی‌دانند که یک خطای کوچک می‌تواند منجر به از دست رفتن موقعیت شغلی آن‌ها شود، چرا که کارفرمایان از بین چندین نفر داوطلب جویای کار به دنبال فردی با بهترین ویژگی‌ها و مهارت‌ها هستند. با اینکه افراد جویای کار از اهمیت این جلسه آگاه هستند اما باز هم برخی خطاها وجود دارند که از آن آگاهی ندارند به همین دلیل ما می‌خواهیم شما را با این خطاها آشنا کنیم تا مصاحبه‌ی خوبی داشته باشید و موفق شوید.

خوب حرف زدن و خوب گوش دادن

همه‌ی ما می‌دانیم برای بدست آوردن یک موقعیت شغلی خوب باید در مصاحبه، خود را فردی قوی و ماهر نشان دهیم تا نظر کارفرما را جلب کنیم اما این به این منظور نیست که فقط  ما سخن بگوییم و مجال حرف زدن را به مصاحبه کننده ندهیم!

اکثر افراد اینگونه تصور می‌کنند که باید خیلی سریع جواب طرف مقابل را بدهند تا او حس کند مصاحبه شونده فرد توانایی است و اعتماد به نفس کافی دارد. اما بهتر است بدانید این یک خطای رایجی است که اغلب افراد انجام می‌دهند. جلسه‌ی مصاحبه را به جلسه‌ی گفتگو و بحث تبدیل نکنید. شما باید به خوبی به سوالات فرد مصاحبه کننده گوش داده و جواب‌های کوتاه و کاملی به آن‌ها دهید، جواب‌های خود را کش نداده و سوال نپرسید. تا آخر جلسه منتظر بمانید و اگر سوال خیلی مهمی ذهن شما را درگیر کرده است در انتهای جلسه مطرح کنید. علاوه بر خوب سخن گفتن، شنونده‌ی خوبی نیز باشید.

هرگز دروغ نگویید

بسیاری از افراد برای اینکه بخواهند خود را فرد ماهری نشان دهند و کمبودهای خود را بپوشانند در جواب برخی سوالات دروغ می‌گویند و متاسفانه زود فراموش می‌کنند و به دلیل استرسی که دارند در قالب سوال دیگری که بسیار هوشمندانه از طرف فرد مصاحبه گیرنده مطرح می‌شود خود را لو می‌دهند. این دروغ‌ها حتی اگر کوچک باشند مانند محل سکونت، مدت زمان سابقه‌ی کاری قبلی، معدل دانشگاهی و … می‌توانند به ضرر شما تمام شوند.

در گفتن حقایق شک و تردید نداشته باشید، اگر احساس می‌کنید در حیطه‌ای توانایی و مهارت کافی ندارید خود را فردی منعطف، قوی، فعال و پر انرژی نشان دهید که می‌توانید سریع آن را بیاموزید. پس دقت داشته باشید در جلسه‌ی مصاحبه به هیچ وجه دروغ نگویید حتی اگر احساس می‌کنید دروغ شما برملا نخواهد شد.

روی مسائل مالی پافشاری نکنید

مسائل مالی و میزان حقوق و دستمزد دریافتی برای همه مهم است و کسی نمی‌تواند برعکس آن را مطرح کند، چرا که ما برای بدست آوردن حقوق و تامین هزینه‌های زندگی خود به دنبال کسب شغل هستیم. اما بهتر است در روز مصاحبه در مورد دستمزد، بیمه، مرخصی و مزایا سوال نکنید و خود را فرد دلباخته‌ی پول نشان ندهید.

کارفرمایان بیشتر به دنبال افرادی هستند که بتوانند مسئولیت‌های کاری و فعالیت‌های شغلی خود را به خوبی انجام دهند و به شغل خود علاقه داشته باشند و صرفاً برای بدست آوردن پول وارد آن نشوند. اگر سوالاتی پیرامون مسائل مالی دارید به آخر جلسه موکول کنید و آن را با بهترین و مودب‌ترین حالت ممکن بپرسید.

تمایل بیش از حد برای کسب شغل و یا نداشتن تمایل کافی

زمان و وقتی که فرد مصاحبه کننده در اختیار شما قرار می‌دهد به این منظور نیست که شما بخواهید مشکلات زندگی خود را مطرح کنید و حس کنید با این کار فرد مصاحبه گیرنده احساس خواهد کرد شما نیاز بیشتری به کار دارید، برعکس در این حالت شما خود را به عنوان فردی نشان خواهید داد که تنها به دنبال دستمزد است و اگر شغل بهتری با دستمزد بالاتری پیدا کند شغل خود را رها خواهد کرد و این بدین معنی است که شما نمی‌توانید کارمند وفاداری برای شرکت موردنظر باشید.

برعکس این حالت نیز زمانی است که شما با حالت بی‌میلی صحبت کنید و انگیزه‌ی خود را برای دریافت کار نشان ندهید در این حالت نیز کارفرما حس خواهد کرد شما نیاز چندانی به کار ندارید و نمی‌توانید نیروی فعال و اثر گذاری در شرکت باشید.

در هر دو حالت شما موقعیت شغلی مورد نظر را با یک خطای کوچک از دست خواهید داد.

چندین اشتباه رایج در مصاحبه های شغلی ناموفق

  • نداشتن آمادگی برای جلسه‌ی مصاحبه
  • دیر رسیدن به جلسه حتی برای چند دقیقه‌ی کوتاه
  • نداشتن لباس مناسب
  • زیاد سوال پرسیدن
  • نداشتن جواب کامل برای سوالات و کش دادن موضوع
  • به همراه بردن وسائل اضافی به خصوص گوشی همراه
  • حرف زدن با تلفن همراه هر چند کوتاه
  • خیلی بلند یا خیلی آرام حرف زدن
  • نداشتن آگاهی کامل نسبت به شرکت و یا سازمانی که در آن مصاحبه می‌شوید
  • به یاد نداشتن تاریخ‌های مهم مانند تاریخ اتمام تحصیلات، تاریخ جدا شدن از شغل قبلی، نام شرکت‌های قبلی که در آن‌ها کار کرده‌اید و …
  • به یاد نداشتن و حفظ نبودن برخی اطلاعات شخصی مانند تلفن همراه، شماره‌ی ملی و … که برای سنجش حافظه‌ی شما به صورت غافلگیرانه از طرف مصاحبه گیرنده ممکن است مورد پرسش قرار گیرد.
  • بدگویی در مورد شرکت و کارفرمای پیشین خود
  • و…

سخن آخر

جلسه‌ی مصاحبه جلسه‌ای است که شما در آن باید بتوانید در عرض چند دقیقه به سوالات مصاحبه گیرنده پاسخ‌های مطئمن و درستی دهید، در مورد توانایی‌ها و ویژگی‌های خود به صورت مختصر و البته مفید سخن گفته و به معرفی خود و مهارت‌های خود بپردازید، با شور و اشتیاق دستاوردها و موفقیت‌های خود را نام برده و علاقه‌ی خود به کار مورد نظر را نشان دهید.

از این رو بهتر است به کسب مهارت‌های لازم بپردازید، مهارت‌های ارتباطی خود را پرورش دهید، اعتماد به نفس خود را بالا ببرید، اطلاعات خود را در مورد شرکت موردنظر افزایش دهید و با آمادگی کامل سر جلسه حاضر شوید. لباس معقول و مناسبی به تن داشته باشید و با تمام توان و تلاش خود و با در نظر داشتن خطاهای گفته شده، مصاحبه‌ی موفقی انجام داده و موقعیت شغلی مناسب خود را پیدا کنید.

مطالب آموزشی