بخش اعظم تسهیلات اشتغال خرمشهر جذب نشده است

دسته ها: اخبار استان اخبار

معاون کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: بیشترین بخش تسهیلات کرونا و اشتغال روستایی در خرمشهر که به بانک‌ها معرفی شده بود، جذب نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید حسینی نژاد بعد از ظهر امروز در حاشیه جلسه شورای اشتغال شهرستان خرمشهر، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بحث تسهیلات کرونا پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در قالب ۳۳۹ فقره طرح در شهرستان خرمشهر به بانک‌ها معرفی شدند که از این میزان تنها ۱.۵ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی افزود: از بانک‌های عامل تقاضا می‌شود که طرح‌هایی را که به آنها معرفی می‌شوند بار دیگر بررسی کرده تا متقاضیان نیز ضمن مراجعه، بتوانند تسهیلات را جذب کنند.

معاون کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان آماری از جذب تسهیلات کرونایی در سطح این استان ارائه کرد و گفت: در استان خوزستان حدود ۱۶۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات کرونایی در قالب ۱۴ رسته در حال فعالیت هستند که توانسته‌اند از این تسهیلات استفاده کنند و تثبیت اشتغال را در طرح تسهیلات کرونایی انجام دهند.

بنا به گفته وی کمکی که به کارفرما در قالب تسهیلات کرونایی می‌شود، موجب حفظ اشتغال موجود کارفرما می‌شود.

حسینی نژاد همچنین به اعطای تسهیلات اشتغال روستایی این استان اشاره و اظهار کرد: در استان خوزستان بالغ‌بر چهار هزار و ۲۰۰ نفر توانسته‌اند به طور تقریبی از ۴۱۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی بهره‌مند شوند.

معاون کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان به نتایج بررسی تسهیلات اشتغال روستایی خرمشهر نیز اشاره کرد و گفت: کمیته فنی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان خرمشهر ۶۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را در قالب ۴۶۱ فقره طرح به چهار بانک کشاورزی، توسعه تعاون، کارآفرینی و پست بانک معرفی کرد ولی از این میزان به ۱۲۲ فقره طرح به مبلغ ۸.۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

وی افزود: از این چهار بانک و دستگاه‌های اجرایی صادرکننده مجوز که شامل جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری، صنعت، معدن و تجارت است، انتظار می‌رود که این موضوع را پیگیری کنند.

حسینی نژاد در ادامه به موضوع طرح کارورزی نیز پرداخت و گفت: بر اساس سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه طرح کارورزی تعریف شده است که در قالب آن حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی در شرکت‌ها، کارگاه‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی پیگیری می‌شود تا این افراد بتوانند با محیط کار آشنا شده و از طرفی دانش دانشگاهی وارد کارگاه‌ها شود و کارفرمایان بتوانند از این موضوع استفاده کنند.

وی به مشوق‌های دولتی برای اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و گفت: دولت نیز کمک هزینه و تسهیلاتی را در این زمینه فراهم کرده است که به ازای فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی ۵۰۰ هزار تومان، در مقطع کارشناسی ارشد ۶۰۰ هزار تومان و در مقطع دکتری ۷۰۰ هزار تومان در اختیار کارورزان قرار می‌دهد.

معاون کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان خبر داد: همچنین دو طرح دیگر با نام «یارانه دستمزد» و «مشوق بیمه‌ای» به عنوان «پاداش» و یا «تشویق» برای کارفرمایانی که در شرایط فعلی کشور که کسب و کار آنها درگیر شیوع کووید- ۱۹ شده است، در نظر گرفته شد.

حسینی نژاد با بیان اینکه در قالب طرح کارورزی طرح‌های «یارانه دستمزد» و «مشوق بیمه‌ای» نیز برای ترغیب کارفرمایان در نظر گرفته شده است، افزود: دولت به کارفرمایانی که نیروی جدید جذب کرده باشند، ۳۰ درصد از حداقل حقوق مصوبه شورای عالی کار را به عنوان پاداش و یا مشوق می‌پردازد.

وی ادامه داد: همچنین در طرح «مشوق بیمه‌ای» معافیت بیمه‌ای سهم کارفرمایان به میزان ۲۳ درصد است که فعالان اقتصادی و کارفرمایان می‌توانند از این طرح‌ها استفاده کنند.

اخبار استان اخبار