برای دانشگاه فرهنگیان هیات علمی جذب می‌شود/جبران کمبود معلم تا سال ۱۴۰۵

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

وزیر آموزش و پرورش گفت: در دانشگاه های دیگر نسبت دانشجو به استاد ۲۰ به یک است اما در دانشگاه فرهنگیان بیش از ۹۰ به یک است که قرار شده هیات علمی جذب کنیم با اولویت دکتر معلم ها و دانشگاه پیام نور کمک می کند تا تعداد دانشجویان را از ۲۵ هزار نفر به ۵۰ هزار نفر برسانیم.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری پنجشنبه ۱۲ خردادماه در شورای اداری استان همدان، مطرح کرد: در سال ۸۷ و ۸۸ در قسمت بودجه وزارتخانه بودم، همیشه می خواستم بدانم آموزش و پرورش چه عایدی برای مملکت دارد؟ مدتی کارشناس اقتصاد بودم، گفتیم ارزش افزوده و بازگشت سرمایه آموزش و پرورش را به دست آوریم، ببنیم چقدر است. این پژوهش را به دست بخش اقتصاد دانشگاه تهران سپردیم و براساس داده های مرکز آمار، بانک مرکزی و داده هایی که از قسمت های دیگر اقتصادی جمع آوری شده بود، از سال ۷۱ تا ۸۵ بازگشت سرمایه آموزش و پرورش در بدترین حالت ۱۰ درصد بود، هیچ کدام از بخش های اقتصادی ما بازگشت سرمایه اش ۱۰ درصد نیست.

وی ادامه داد: ارزش افزوده آموزش و پرورش بعد از معدن که استثناست و هزینه ای ندارد، بالاترین ارزش افزوده است که به صورت های مختلف بروز پیدا می کند، مثلاً بچه ها یاد می گیرند که بهداشت را رعایت کنند، ماسک می زنند و مراعات می کنند و بیمار نمی شوند بنابراین هزینه های دارو و واردات را پرداخت نمی کنیم و ارز از مملکت خارج نمی شود، محیط زیست آلوده نمی شود.

نوری اضافه کرد: ما اشتغال را داریم به طوریکه ۸۵ درصد فارغ التحصیلان هنرستان ها وارد بازارکار می شوند، دو تا سه درصد به علت شرایط خاص وارد نمی شود و مابقی وارد دانشگاه می شوند. بنابراین می توان گفت عایدی بچه ها برای آینده در حوزه های مختلف اجتماعی، امنیتی و … است.

وی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که بارها تأکید کرده اند “هزینه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است”، خاطرنشان کرد: لازم است فرهنگسازی کنیم که آموزش و پرورش حتی در تولید ملی نقش دارد اما دانش بنیان است، هیچ کجا مثل آموزش و پرورش نمی تواند بچه ها را شکل دهد. ما در دانشگاه سرمایه گذاری می کنیم که باور کنید اشتباه است، نه اینکه نکنیم اما تا زمانیکه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری نکردیم نتیجه اش را در دانشگاه کامل نمی گیریم.

وی یادآور شد: اشتباه اینجاست که ما از پایه شروع نمی کنیم، بچه عادت نمی کند به محیط دانش بنیان و در دانشگاه هزینه های بیشتری باید پرداخت شود در حالیکه اگر از پایه و در آموزش و پرورش هزینه ها صورت گیرد، هزینه ها در آینده کمتر و آورده بیشتری خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد: یکی از کارهای ما در راستای تحول بنیادین این است که حکمرانی شایسته برای حضور در جامعه دانش بنیان را داشته باشیم و بچه های ما این امکان برایشان فراهم است. اگر به دانش آموزان فرصت یادگیری داده شود و در موقعیت ها او را قرار دهیم، در آینده می توانند در جوامع دانش بنیان نقش آفرینی و کارآفرینی کنند.

وی در ادامه به مخالفت صددرصدی اش با عدم حضوری بودن مدارس در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: از اول هم گفتم باید مدارس باز شود، در هیچ کجای دنیا مدارس تعطیل نشد چراکه خود سازمان بهداشت جهانی هم گفته بود که مدارس آخرین جایی هستند که در اپیدمی ها و پاندمی ها تعطیل می شوند و نخستین جایی هستند که باز می شوند. تست کردیم دی ماه امتحانات را حضوری کردیم و شکست خوردیم.

وی اضافه کرد: بنابراین خود رئیس جمهور حضور جدی پیدا کرد و ستاد کرونا را قانع کردیم که مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی باز شود و خدا را شکر این اتفاق افتاد و متأسفانه متوجه شدیم دانش آموزان ما دچار اُفت تحصیلی شده اند که برای جبران این کمبودها و جاماندگی از تحصیل ستاد کرونا تصویب کرد با ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از اول تیرماه تشکیل کلاس های جبرانی از نظر آموزشی، تربیتی، اجتماعی و … را داشته باشیم که شیوه نامه آن ابلاغ خواهد شد.

وی از دستگاه های دیگر، حوزه ها و جامعه روحانیت و مداحان نیز درخواست همکاری داشت و تصریح کرد: شرکت ها اجازه بازدید به دانش آموزان دهند که کلاس های جبرانی فقط در داخل مدارس نباشد و مدرسه یک جایگاه چندوجهی تربیتی، آموزشی و اجتماعی باشد.

نوری از دیگر چالش های وزارت آموزش و پرورش را نیروی انسانی دانست و اعلام کرد: چندین سال بود نیرو گرفته نشده بود یا کم بود، تعداد بازنشسته ها زیاد شده بود، تعداد دانش آموزان از سال ۹۰ که ۱۲ میلیون بوده به ۱۶ میلیون در مهرماه سال جاری می رسد، مدارس فرسوده، فرسوده تر می شوند و بعضی از عوامل طبیعی همچون سیل، زلزله و نشست زمین در دشت اصفهان، دشت تهران و دربرگیری مناطقی چون اسلامشهر و پاکدشت و دشت فارس هم مزید بر علت شد که نیاز ما به کلاس های درس بیشتر شود و هر سال تراکم بیشتر شد. از طرفی هم تعداد بازماندگان از تحصیل در دوره کرونا بیشتر شد.

وی ادامه داد: ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر نیروی استخدامی تا اسفندماه سال گذشته را وارد چرخه کردیم و باقی که سرکلاس نیستند در مهرماه و سال تحصیلی آینده در مدارس حضور می یابند. در ضمن حدود ۱۵ هزار نفر دانشجوی سال چهارم دانشگاه فرهنگیان داریم که چند واحد نظری داشتند که تابستان می گذرانند و سال آخر کاروزی خود را در مدارس خواهند گذراند که بهترین نیروها هستند و باید از آنها استفاده کنیم و ۲۵ هزار نفر نیز از فارغ التحصیلان دانشگاه ها وارد چرخه می شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر چند سال به جذب نیرو ادامه دهیم، کمبود نیرو جبران می شود، افزود: از سال ۱۴۰۵ جمعیت کم می شود و بعد سیر نزولی قطعی را خواهیم داشت به طوریکه خروجی ها از مدارس بیشتر از ورودی ها خواهد بود و به نقطه ای می رسیم که کمبود نیروی انسانی ما جبران شود.

وی اضافه کرد: در این بین نیروی انسانی بلاتکلیف هم داشتیم مثل قراردادهای پیمانی که کد پرسنلی یا کد کارمندی نداشتند که تعدادشان به ۶۱ هزار نفر می رسد و تیرماه برایشان آزمون می گذاریم، تعدادی نیرو به عنوان سرایدار جذب خواهیم کرد تا به مدارس بدهیم در ضمن سال گذشته ۷۱ هزار نفر بازنشسته داشتیم و به نظر می رسد امسال بیشتر هم خواهد بود، یعنی هر کاری می کنیم نه به ساختمان می رسیم نه به نیروی انسانی فعلاً، این دویی که داریم خیلی سخت شده است اما باید وضع موجود را جدی تر حفظ کنیم.

نوری در ادامه بیان کرد: اگر می توانستیم از برنامه های متنوع خارج از مدرسه استفاده می کردیم خیلی بهتر بود اما متأسفانه مردم ما می ترسند، این جزئی از اشتباهات است که من همیشه در یک کلاس حضور داشته باشم و همیشه یک کتاب در دستم باشد، اینها باید تغییری کند. در سند تحول بنیادین باید ۱۰ تا ۲۰ درصد از برنامه درسی بیرون از مدرسه باشد که تا ۵۰ درصد هم جا دارد اما اینها را نداریم و بدین ترتیب دستیابی به اهداف سند تحول سخت می شود.

وی با اشاره به اینکه ساخت فضای فیزیکی برای دانش آموزان و همکاران از دیگر چالش هایی است که با آن دست به گریبان هستیم، اظهار کرد: تاکنون ۶۵۰۰ میلیارد تومان به جز فروش املاک، مصوبات سفر برای تکمیل پروژه های حوزه آموزش و پرورش بوده است، پروژه هایی که زیاد داریم و مانده اند، بخشی از این پروژه ها در سفر رئیس جمهور به استان همدان تکمیل خواهد شد و به بهره برداری می رسد.

نوری به ظرفیت خیرین مدرسه ساز اشاره کرد و یادآور شد: با ارتباط و تعاملی که با خیرین داشتیم، قول دادند تعهداتشان را دو برابر کنند یعنی از ۳۴۰۰ میلیارد تومان به حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان برسانند و من مطمئنم این کار انجام می شود. بخش دیگری از منابع هم از ذخیره ارزی تأمین می شود و روی سایر منابع هم داریم کار می کنیم که به نتیجه برسانیم.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه بخشی از نیروهای انسانی آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان تأمین خواهد شد، تصریح کرد: در دانشگاه های دیگر نسبت دانشجو به استاد ۲۰ به یک است اما در دانشگاه فرهنگیان بیش از ۹۰ به یک است که قرار شده هیات علمی جذب کنیم با اولویت دکتر معلم ها و دانشگاه پیام نور کمک می کند تا تعداد دانشجویان را از ۲۵ هزار نفر به ۵۰ هزار نفر برسانیم تا بدین ترتیب نیروی انسانی و دانشگاه رشد بهتری داشته باشد و فضای بیشتری برایشان تأمین شود چرا که فضای موجود در شأن دانشگاه فرهنگیان نیست.

وزیر آموزش و پرورش به معضل قطع تغذیه دانش آموزان اشاره کرد و گفت: ما دوباره این موضوع را برقرار کردیم و قرار بود پنج میلیون نفر با همکاری ستاد فرمان امام و بنیاد مستضعفان از اول مهرماه تحت پوشش قرار گیرند اما با توجه به افزایش قیمت ها برای تعدادی که می رسد دو وعده تغذیه مختصر تقدیم دانش آموزان خواهد شد چراکه تغذیه مناسب دانش آموزان را زودتر در موقعیت یادگیری قرار می دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر تغذیه دانش آموزان، پژوهش‌سراها و اردوگاه ها که گفته می شد به علت محدودیت های مالی تعطیل یا نیمه تعطیل شده بود که من می گویم به علت محدودیت روش های مدیریتی بوده را احیا می کنیم. بحث رفاهی معلمان هم در حال انجام است.

وزیر آموزش و پرورش به طرح رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: بحث رتبه بندی هنوز هم زمان دارد، نظر ما بر کیفی سازی رتبه بندی است اما بعضی از دوستان در کمیسیون می گویند آزمون بگیرید. یکسری مراجع در آیین نامه ها هست مانند دوره های آموزشی، راهبردهای آموزشی، مدیر مدرسه، مدیر منطقه، هیات ممیزی و انجمن اولیا و مربیان که برای رتبه بندی کفایت می کند، مدارک مرتبط با تجربه را هم بیاورند، کافی است.

وی افزود: یک مقدار اختلاف مالی داریم اما به نظر می رسد تا هفته آینده کارش در کمیسیون تمام و اختلافات حل شود و دولت هم طی یکی دو جلسه تصویب می کند، معلمان از اجرای این طرح مطمئن باشند، این موضوع قولی است که دولت و مجلس انقلابی داده اند.

نوری یادآور شد: طرح رتبه بندی در گذشته با ۵ یا ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار آن هم از منبع ناپایدار بود اما در حال حاضر به ۳۸ هزار میلیارد تومان آن برای یک سال و نیم رسیده است بنابراین همکاران اصلاً نگران این موضوع نباشند.

وی از اختصاص ۱.۵ میلیون یورو اعتبار از سازمان انرژی اتمی برای فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای در مدارس خبر داد و اظهار کرد: مؤسسات دانش بنیان اعلام کرده اند که فضای خود را در اختیار دانش آموزان و دانشجویان آموزش و پرورش قرار می دهند به طوریکه رویان آمادگی دارد از هفته آینده تعدادی از معلمان زیست شناسی و علوم تجربی را برای حضور در جامعه دانش بنیان آموزش دهد و پژوهش‌سراها به مراکز رشد و خانه های خلاق تبدیل می شوند تا آموزش و پرورش را از این وضعیتی که ما در ستاد برای برنامه درسی ایجاد کرده ایم، خارج کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار