برنامه دانشگاه آزاد برای کاهش بیکاری فارغ التحصیلان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد طرح آمایش این دانشگاه را تشریح کرد و گفت: در راستای کاهش بیکاری فارغ التحصیلان، دانشجویان متناسب با نیاز منطقه مهارت می آموزند.
سعید آزادیان در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح جزییات طرح ماموریت‌گرایی مبتنی بر آمایش دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها اظهار کرد: چند سالی است مقام معظم رهبری یک مطالبه جدی از آموزش عالی در حوزه فرهنگ، تربیت و مسائل و چالش های منطقه ای و ملی دارند و از سوی دیگر رویکرد و اقبال دانشجویان به تحصیل با گذشته تفاوت پیدا کرده است؛ یعنی در حال حاضر نوع اقبال مردم نسبت به برخی رشته ها نسبت به گذشته متفاوت شده است؛ به طوری که تراکم دانشجو در برخی رشته ها به شدت زیاد و در مقابل در برخی رشته ها بالاخص در دانشگاه های دولتی حتی در دوره تحصیلات تکمیلی بسیار پایین است و حتی این رشته ها بدون آزمون هم داوطلب ندارند.
دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مثلا در حوزه کشاورزی با اینکه می دانیم، این حوزه سهم جدی از تولید ناخالص داخلی کشور را دارد و چند میلیون خانوار مستقیما از کشاورزی ارتزاق می کنند، ولی با این وجود رشته مهندسی کشاورزی مورد اقبال نیست. این موضوع بدین معنا نیست که نیاز به این رشته نداریم؛ بلکه شاید این پیام را به همراه دارد که نوع خدمات و زیرساخت های حوزه کشاورزی پاسخگوی نیاز حال و آینده نبوده و لذا دانشجویان به این رشته اقبال ندارند.

آزادیان بیان کرد: موضوع دیگر اینکه در حال حاضر با حجم زیادی از تحصیل کرده هایی که دارای شغل نیستند، رو به رو هستیم و دانشجویان هزینه های زیادی برای ورود به رشته هایی می کنند که احتمالا اشتغال برای آن ها تأمین نشده باشد. این موارد ملاحظات بسیار مهمی است که آموزش عالی باید به آن توجه کند.

این مقام مسول دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه موضوع آمایش و ماموریت گرا شدن واحدهای دانشگاهی در یکسال اخیر در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: ما در دانشگاه آزاد شورایی تحت عنوان شورای گسترش و شورای عالی برنامه ریزی داشتیم که با دستور ریاست دانشگاه، شورای گسترش به شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی تغییر یافت؛ البته هدف تغییر صرف عنوان نبود بلکه به طور جدی به دنبال این هستیم که هرگونه گسترشی مبتنی بر آمایش باشد و هرگونه سیاستگذاری در بحث برنامه ریزی به ویژه در سرفصل های دروس و کیفیت خدمات آموزشی در رشته ها مبتنی بر کارآفرینی باشد.

وی ادامه داد: یعنی ما در بخش اول نیازهای واقعی را شناسایی و مبتنی بر نیازها، سیاستگذاری می کنیم و رشته ها را توسعه می دهیم و از طرفی در بخش دوم به دنبال ایجاد زیرساخت لازم برای اجرای شاخص «کارآمادگی» هستیم؛ ما بر این موضوع تاکید داریم که فارغ التحصیلان دانشگاه، باید در کنار دانش تخصصی، دانش مهارتی متناسب با نیاز منطقه یا ملی داشته باشند و بتوانند بخشی از مسائل و چالش های منطقه را شناسایی و پوشش دهند.

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: قطعا ما در کشور به اشتغال و پست ها و موقعیت هایی نیاز داریم که اگر به آنها با رویکرد کارآفرینی و مهارت نگاه شود، سیل عظیم فارغ التحصیل را نخواهیم داشت.

آزادیان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد با این رویکرد دنبال این است که مبتنی بر این شبکه علمی، پژوهشی و فرهنگی، یک سیاست یکپارچه را در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فناوری ایفا و این ظرفیت را دارد که به عنوان موتور پیشران حرکت کند.

وی به اهم بخش های سند آمایش استان ها اشاره کرد و گفت: تحلیل شاخص‌های کلان اقتصادی استان در بخش‌های کشاورزی، معدن، صنعت، خدمات، گردشگری، فرهنگ و ورزش، بهداشت و درمان، آموزش عالی و وضعیت و فضای کار و اشتغال استان، گردآوری اطلاعات مربوط به موقعیت و وضعیت اقلیمی استان، تحلیل جمعیت شناختی استان، از جمله بخش‌های کلیدی تدوین سند آمایش استان‌ ها به شمار می رود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار