بستن قرارداد کار با کارورزان پس از آموزش

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بستن قرارداد کار با کارورزان پس از آموزش

یک مقام مسئول کارگری معتقد است طرح کارورزی شغل نیست و تنها زمینه ورود به بازار کار را فراهم می‌کند. او تاکید دارد که در طرح کارورزی باید تبصره‌ای گنجانده شود که بر اساس آن با افرادی که دوره‌های کارورزی را می‌گذرانند حتما قرارداد کار بسته شود.

علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های جامعه کارگری این است که با اجرای طرح کارورزی اشتغال موجود را از دست بدهیم و کارفرمایان برای بهره‌مندی از مزایای طرح، نیروهای قدیمی خود را تعدیل کنند و کارورزان را به خدمت بگیرند.

وی افزود: اعتقاد ما این است که جلوگیری از ریزش نیروهای کار و حفظ نیروهای شاغل در طرح کارورزی باید دیده شود و درعین حال شرایط به کارگیری و جذب کارورزان پس از آموزش نیز فراهم شود.

اصلانی تاکید کرد: در این طرح لازم است تبصره‌ای گنجانده شود که به موجب آن با کسانی که دوره‌های کارورزی را می‌گذرانند حتی اگر شش ماه آموزش دیده باشند، قرارداد کار بسته شود و به حال خود رها نشوند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در ادامه ایجاد سامانه جامع اطلاعات بازار کار را در شناسایی افراد بیکار و جویندگان کار موثر دانست و گفت: ایجاد چنین سامانه ای در دولتهای قبل به عناوین مختلف مطرح و دنبال شد، ولی در عمل به نتیجه مورد نظر نرسید. سالهای سال است که بر لزوم ایجاد یک نظام جامع آماری در کشور تاکید می‌شود و راه‌اندازی سامانه‌ آمار و اطلاعات همواره مورد مناقشه دولتها بوده است.

اصلانی گفت: اگر چنین سامانه ای برای اطلاعات بازار کار ایجاد شود قطعا در شناسایی افراد جویای کار و تعداد بیکاران کشور موثر است، منتها تا زمانی که عرضه و تقاضا در کشور ساماندهی نشود هیچ سامانه‌ای جوابگو نخواهد بود.

به گفته رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در میان تحصیلکرده‌ها و مشکل فروش کارخانه‌ها، برای حل معضل اشتغال در کشور در گام نخست باید مشکلات کارخانه‌ها و بنگاهها را حل کرد زیرا بیکاری با نوشتن برنامه و ایجاد سامانه حل نمی‌شود و نیاز به اقدام جدی و عملی دارد.

وی با بیان اینکه نظام عرضه و تقاضا در بازار کار باید به هم نزدیک شوند، افزود: اگر سامانه اطلاعات بازار کار به وجود آید ولی بعد از مدتی به حال خود رها شود عملا کارایی لازم را برای رصد و پایش اطلاعات مربوط به بیکاران و شاغلان نخواهد داشت به همین دلیل باید زمینه اتصال دستگاههایی همچون مرکز آمار ایران با چنین سامانه‌های آماری فراهم شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار